Gå til innhold
Arkivverket

[#64213] Mickel Mickelsen född 1826 i Nordviken nybyggare i Huskläppen, Grövelsjön, Idre


Gjest Lars Karlsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Ingeborg Larsdatters dåp i Røros: LenkeForeldre: Brugsbonde Lars Mortensen Holbekmo (jeg mener det står det) eller Grueldal og Inger Olsdatter. En av fadderene er Ole Dybdahls enke Ane. Jeg tror hun er Inger Olsdatters mor Anne Eriksdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fortsetter nå med å referere hva som står i Rørosboka bind 3 side 133 under Langen. Den som slo seg ned der, var Erik Olsen fra Vangrøfta (i Os, Tolga prestegjeld). Erik Olsen Langen var gift med Inger Nilsdatter Østgård (1705-62). Det var skifte etter Erik Olsen 17/4-1744. Han etterlot seg barna Anne 11 år, Ingeborg 9 år og Ole 7 år. Anne ble gift med Ole Olsen Dybdalen (foreldrene til Inger Olsdatter), Ingeborg ble gift med Hans Jensen Syhl og Ole med Karen Jonsdatter Ryen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ole Olsen Dybdalen og Anne Eriksdatter ble gift 10/6-1757 og her er datteren Inger Olsdatters dåp i 1759:LenkeJeg kan tilføye at verken Anne Eriksdatter eller søsteren Ingeborg ser ut til å være døpt i Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ole Olsen Dybdalens dåp kunne kanskje være her:LenkeFaren Ole Jonsen Dybdalen hadde en datter Gjertrud døpt 10/3-1726 og en Ole Jonsen ble 17/5-1725 gift med Lucia Olsdatter. Det er hva jeg før har notert fra kirkebøkene 1720-26. Ole Jonsen Dybdalen ble begravet 27/4-1738 54 år. Jeg vet ikke hvor denne familien skulle stå omtalt i Rørosbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Karlsson

Tänkte bara komplettera med vad som står i Engerdals bygdebok: ..Mikkel f 1821 d 1900 var bror av Lars Mikkelsen Sylen som utvandrade till Amerika omkring 1870 med de flesta i sin familj. /Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette skulle være dåpen til Berit Nielsdatter Valdøl. Faren har etternavn Quichne, men etterkommerne kaller seg Valdøl eller Valdal: LenkeBerits alder i 1801 (67) er fem år for lav, men det er slikt som forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Karlsson

Tack igen. Jo, min morfar Ingvald Korssjön föddes i Korsjøen 1901. Han köpte senare den ena av två delar av Huskläppen som Mickel Mickelsenbyggde. /Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Til orientering så har Norsk slektshistorisk forening i sitt bibliotek i Oslo de to (første) bindene av Idre bygdebok. Hvis et tredje bind er utgitt, vil jeg gjerne høre om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (37): Forfatteren av Idre bygdebok, Esbjörn Henricson, skrev i en e-post til meg sist sommer:''Idre Bygdebok, del 3, är under skrivning och blir färdig första delen av nästa år, hoppas jag. Där är det flera som skriver och bl a har vi fått ett flertal fina akvareller från Finn Moen i Trysil, som jag hoppas att vi kan återge i färg. Själv kvarstår jag som huvudredaktör.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Takk, det var nyttig informasjon. Kanskje det blir nødvendig med et supplementshefte senere, når jeg har kommet videre med mitt innsamlede materiale om folk i Idre før 1645.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Karlsson

Hej igen. Tänkte bara komplettera med några saker. I husförhörslängderna står Mickel Mickelsens födelseår 1826, så det är därifrån som den uppgiften kommer. Sedan har jag tittat igenom födelse och dopboken för Idre, men inte hittat Mickel. Varken runt 1821 eller runt 1826. mvh /Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tore S. Falch

Ang. innlegg 37, 38 og 39:Del 3 av Idre bygdebok kom ut tidligere iår, og jeg har nettopp fått den inn ad døren. Mens de to første bindene tar for seg gårds- og slektshistorien, har det tredje bindet fått undertitelen ''Människors mödor och öden i Idre under 300 år'', og den inneholder en mer generell historie for denne fattige utkantbygden nordvest i Dalarne.Et kapitel heter ''Idre blev svenskt 1644'' og tar for seg Särna socken med Idre kapellag år 1644, fredsavtalen i Brömsebro 1645 (- der Idre og Särna ikke nevnes) og grenseoverenskomsten i Strömstad 1751 der områdene øst for Femunden ble lagt til Norge.Nordmenn som ennå sørger over ''tapet'' av Idre og Särna vil finne trøst i disse ordene (s.202): ''Det var knappast ett land av mjölk och honung som den svenska kronan - och drottningen - hade fått tillgång till genom införlivandet av Särna socken inklusive bygdelagen Hede och Idre. I ärlighetens namn var det ett riktigt dåligt förvärv. Man fick ett illa beläget, fattigt revir, isolerat långt borta i de stora skogarna och med en jordmån och ett klimat som inte tillät odling av andra livsförnödenheter än rovor (senare även potatis). Man överlevde på boskapsskötsel, jakt och fiske och gjorde barkbröd.''Et annet kapitel handler om ''Norska grannar'' og tar bl.a. for seg forbindelsene over grensen til Engerdal og Røros. Det er også et kapitel om krigen 1940-45.Boken er meget rikt illustrert.Les mere om del 3 av Idre bygdebok her - Lenke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.