Gå til innhold
Arkivverket

[#64218] Halvor Christensen Narmo, Dotterud Løten


Gjest Geir Otto Værlien
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Otto Værlien

Halvor Christensen Narmo, han kom fra Vang, født ca 1750 og døde i 1717. Han var gift med en enke, Anne Helgesdatter, født 1674 og døde i 1750. Er det noen som kjenner foreldre evt.unger til disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Foreldresøk på FS ga disse resultatene vedr. parets barn:Christen Halvorsen f:1706 gift 29/03-1739 med Dorthe Haagensen. Christopher Halvorsen f:1712, gift 15/10-1739 med Siri Eriksen. Ronnou Halvorsen f:1713, gift 04/11-1743 med Peder Christophersen. Marthe Halvorsen f:1715-1799, gift 07/01-1751 med Ole Nilsen. Halvor Halvorsen f:1717.Disse er vel omtalt i bygdeboka (som jeg ikke har for hånden).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

I følge Løtenboka 1 om Dotterud, så var ikke Anne Helgesdr enke, men hun ble det og giftet seg på ny med Anders Eriksen, som først tok over Dotterud før de flyttet til Lund vestre i Løten. Halvor og Annes etterkommere har sittet på Dotterud inntil for få år siden og kan følges i Løtenboka. Når det gjelder Halvor og Annes forfedre, så sier ikke Løtenboka noe om disse annet at Halvor kom fra Narmo i Vang. Det er vel grunn til å tro at de begge var fra Vang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Når det gjelder ekteskapet mellom Halvor Christensen Narmo og Anne Helgesdatter, så skal dette iflg en FS-kilde ha vært inngått i Vang 5.okt. 1704. Det bør være en kirkebok som er kilde for dette, men mine leseferdigheter strekker ikke helt til her. Likevel tror jeg det må være vår Halvor som er 37 år ved ekteskapsinngåelsen midt på siden til høyre LenkeSamme Halvor døde 27.nov.1717, og enka ( Anne Helgesdatter) inngikk ekteskap (ca1720) med Anders Eriksen.Dette resulterte i alle fall i datteren Johanne Andersen (f.1721). Hun ble gift med Ole Jensen 1.okt. 1743. Disse fikk en rekke barn og iflg FS-kilden, så knyttes disse barna til gårdene LUND og BERGSENG.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg er enig i at dette ikke er lett å lese Ivar, men litt korreksjon. Halvor er ikke 37 år da han gifter. På samme linje på samme dato, men neste kolonne ble en Jon Lund.... begravet. Jon var 37 år. Slik jeg leser det så har heller ikke Halvor Christensen Narmo som adresse, men noe jeg synes ligner på Sk...ste. På linja under står Halvor Nielsen Narmo som brudgom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Det står etter min mening: Halvor Nielsen Svenske Narmo. Dette passer til Halvor Svenske som står lenger opp under Festerfolch, 13 Trinitatis eller 17 August. Halvor Christensen står ikke oppført med noe bosted, hverken under Festerfolch 31. august eller Brudefolch 5. oktober. Men det kan jo være andre konklusjoner som er mer korrekt enn min. Jeg er enig med Sverre i at alderen tilhører Jon Lund... som død 37 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.