Gå til innhold
Arkivverket

[#64224] Skiptvedt , Liverud - Tune ,Teppa : Syver Olsen og Anne Nielsdatter


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Noen som kan hjelpe meg med dette ?Syver Olsen født ? 1703 - 1773 Teppa u/ Findstad i Tune og Anne Nielsdatter født ? 1706 - 1774 Teppa u /Finstad i Tune.Jeg har ikke funnet fødested eller vielsen deres ?Har funnet 4 barn, født i Skiptvedt,3 født på Liverud. Fadderne kommer stort sett fra Wines, Stafs Eng og Hønstvedt Østre : 1) Ole 22 april 1734 ( nr 15 ) : [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7530&idx_id=7530&uid=ny&idx_side=-5>Lenke Birthe 18 april 1737 ( nr 21 ) : Lenke Kari 9 april 1740 ( nr 23 ): Lenke MORTEN 22 sept.1744 ( nr 42 ):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei Rita!Det er jo en stor utfordring at det ikke er bevart kirkebok mellom 1723 og 1734 i Skiptvet. Det er vel i den perioden ekteskapet ble inngått. Og kirkebok 1 starter 1715, for sent for eventuelle dåpsinnføringer for Syver Olsen og Anne Nilsdatter. Det eneste jeg kan tilby fra Skiptvet er at det ikke ser ut til å være noen bonde ved navn Ole ? , Syver Olsens far, på Liverud i 1723. Fra lenken *Liverud Amund Simensen, Hans Giertsen* Lenke Eventuelle husmenn kommer ikke fram i listen over oppsittere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Vigdis !Jeg ser via lenken din at du er kjent i Skiptvedt. Fødsel og vielse kan jeg se bort ifra, siden kirkebok mangler ser jeg. Kanskje fadderene kan gi en pekepinn ? Birthe er født 1737 på Brecha(?) under Wines. En fadder Ole Wines og ei Marthe Olsdatter og Gunil Olsdatter. I 1723 på Widenæs er det en Ole Jensen ? - Jeg er ikke kjent med disse gårder, så jeg greier ikke å se noen sammenheng.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det er Vidnes krets jeg kjenner best. Og jeg kan derfor si at Birthe er født på plassen BRU under Søndre Vidnes gård. Det står i de andre dåpsinnføringene i (2) at de bodde på Liverud- plass og Liverud-eie. Leilendingen Ole Jensen på nordre Vidnes kan jo være en mulighet.Jeg finner ikke Ole Jensen der i en annen kilde jeg har transkribert, 1711 Skoskatten. Sakser litt derfra. Denne er ikke lagt ut ennå.*Widenes nordre Joen ugift 2 par. Iver ibm med sin hustru oc 1 barn 6 par. 1 mand med sin qvinde til huusværelse 4 par. 2 huusmænd med deris hustruer oc 1 børm 10 par. 1 tienestepige 2 par. Nock 1 huusmand landdragun med sin hustru 4 par. 84 skilling.Widenes søndre Christen dragun med sin hustru 2 par. 1 liden dreng faar ingen løn 2 par. 1 tienestepige 2 par. 2 smaapiger faar ej løn 4 par. 1 huusmand med sin hustru oc 1 daater, oc hans hustruis broder med sin hustru til huusværelse 10 par. 60 skilling.*Ut fra denne kilden ser det ut til at husmannsoversikten i 1723 er mangelfull. Jeg har forresten lagt ut 1723 på nytt i dag så den er mer lesbar.Det er jo et forsøk verdt om den nye bygdeboka har noe om Syver Olsen og Anne Nilsdatter! Bind 1 behandler Liverud, bind 2 Vidnes. Forfatter Magne Berggren. Jeg kan dessverre ikke hjelpe med oppslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest John B. Gautestad

HeiJeg tror Syver kom fra Linnestad i Rakkestad for Syvord Olsen Linnestad og Anne Nielsdatr ble trolovet i Rakkestad Kirke Caut Forlovere Peder Søndre Bodal og Torgeir Kalager? Copulered 5.10.1729 i Rakkestad kirke.Syvord Linnestad døpte også Anne 12.2.1730. † nov 1730Etter dette ser det ut til at de flytter til Skiptvedt.John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.