Gå til innhold
Arkivverket

[#64225] Sogn og Fj: Helerne olsen f. i YtreHolmedal 1854-1856 trenger hjelp


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg kan ikke finne dåpen til Helene Olsdatter , mot til Oddny Bergljot [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=dp12011816&gardpostnr=66077&personpostnr=197706&merk=197706#ovre>LenkeForedlrene til Oddny Bergljopt var ikke gift , så jeg har ingen vielse å gå ut ifra.Her er Helene Olsdatter i f.t. 1885Lenkeog i 1891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Huffad dette ble jo helt galt!! Prøvde å legge til lenke ti S & F databaser.1. f 15/1-1853 med foreldre Ole Endresen Hovlandsdal og Guri Hansdtr2. f 3/10-1854 med foreldre Ole Olsen Elde og Sigurd (?) Jensdtr3. 21/2-1854 med foreldre Ole Endresen Hovlandsdal og Gurine hansdtrDet er samme par som nr 1, så da døde vel hun som liten.men ingen av disse har Eufemia ell Furstenber i tillegg.Du kan selv sjekke databasen her: http://fylkesarkiv.no/Du finner og database over inn og utflyttede her. Helene Olsdtr Nordal flytta til Bergen i 1871Helene Olsdtr Espeland i 1885Helene Olsdtr Elde i 1869, hun er vel den beste kandidaten da for hun var født 1854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Folketelling 1865 Bergen.¨ Helene Olsen født 1856 Ulvedal Ytre Holmedal. Tjenestepike. Bydel: Domkirkens sogn, Bergen. kan dette være et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom hun var født i 1856 som det står da dattera var født, kan og denne være en kandidat: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f61429&gardpostnr=535&personpostnr=3495#nedre>LenkeMen dåpen hennes viser at hun er f i 1858!Fødselsdato 3.3.1858 Førenamn Helene Etternamn Olsd.Far Ole Arnes. Far's bustad EngenFar's yrke grdflk Mor Brite Andersd.Da holder jeg en knapp på henne som drog til Bergen i 1869. her i 1865: LenkeHennes dåp er helt nederst her: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Fjaler, Ministerialbok nr. A 6 (1835-1884), Fødte og døpte 1854, side 105. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Helene Olsdtr Engen drog og til Bergen, men ikke før 26/6-1885 og det var nok i seneste laget til å få et barn med en kar i Bergen i 1885!Oddny bor jo sammen med sin mor i 1891, så den du har der må være rett person, men ingen av dem jeg fant over hadde et slikt navn. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=42&filnamn=berg1891&gardpostnr=54649&personpostnr=54649#nedre>Lenke Her står det jo og at moren er født i 1854.I kirkeboka står det heller ingenting av interesse utover det du har. Fadderne ser ikke ut til å være av interesse bortsett fra den Marie Olsen som er nevnt i merknadene: Permanent sidelenke: Lenke Og da finner jeg en Mari M. Fürstenberg enke i Y Holmedal i 1865: Lenke kan det være en forbindelse her?Det er flere med det navnet i Y Holmedal: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for det, Terje, kan være godt å vite til en annen gang. Det virker kun slik du sier og da får vi opp 'rstenberg'. Dersom vi søker etter navn begynner med 'F' får vi ikke opp disse 4!Men hvilken forbindelse kan det ha hatt til Helene Olsdtr? Kan det være hun har bare lagt det til navnet for å virke mer interessant??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, da har vi nok funnet rett person! Hennes datter skrev seg jo for Isdahl etter sin far (ikke gift med moren, så hun har vel diktet opp at hun var enke!!)Den jeg fant i Fjaler/Holmedal Ytre og som var fra Elde passer da helt suverent, du kom med siste beviset Arne Lenke Hun var født i 1854 og kom fra gården Elde. Flytta til Bergen i 1869 Dattera het riktignok Oddny Isdahl, men Oddi er nok bare en feilskriving!Nå får vi bare håpe at Jon Frode får dette med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.