Gå til innhold
Arkivverket

[#64229] Vågan/Nordl: Leonard Olsen Blom (f. ca. 1834) og Blom-navnet


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Ved vielsen til sønnen Eilert Andreas (f. 24.01.1862) er foreldrene Leonard Bertheus Olsen Blom notert som far - og smed. Vet at Leonard var gift med Martha Johanna Pedersdtr. (f. ca. 1821). Det ser vi av FT 1875 for Hadsel. Der står det også at han var født i 'Vaagens'.Hvem var hans foreldre? Og har vi noe bakover i tid?Blom-navnet har fulgt slekta framover i tid, bl.a. het en av sønnesønnene Charles Blom (f. ca. 1892 i følge FT 1900 for Hadsel). Leonard flyttet jo til Hadsel.Ved FT 1900 var denne Charles Blom omtalt som Karles Blom, men han finner jeg ikke født i Hadsel. De var baptister og kan ha 'lurt seg unna' i den forbindelse (ikke noe ondt ment). Denne Charles fikk et uekte barn med Agda Hansen i 1925. I følge tradisjonen skal han ha dødd på midten av 1950-tallet. Han holdt til i Hanøy i Hadsel en stund, men ellers vet jeg lite om denne mannen.Er det noen som sitter med stoff om han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Carsten.Jeg har vært i byen en tur og ikke rukket å se hva du har svart før nå. Takk igjen. Tror jeg nå har funnet hvorfor de brukte Blom-navnet. Det må jo komme av at de kom fra Blomsøy.Det jeg kunne tenke meg svar på, er flg.:1) Når levde Lars Andersen og Ingeborg Baltzersdtr.?Så var de ingen som forsøkte seg på Charles blom. Den er vel litt vanskeligere. Jeg finner han ikke etter at han fikk et uekte barn i 1925, heller ikke når han ble født - tellingen 1900 sa at han var født 1892, men jeg finner han ikke i kirkeboka. Er det noen som kan noe om Charles Blom (eller Karles Blom, som han het i tellinga)?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Hei Hermod !Jeg ser du leter etter de samme Blommorna som meg.Det stårlitt på dis-nordland om dette.Ei grein av etterkommereav de fra nordlige Nordland kom og bosatte seg her i nær-heten , ant.Evenskjer eller Evenes , husker ikke helt.Utenom det vet jeg ingenting om BLOM.hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.