Gå til innhold
Arkivverket

[#64245] Kvikne/Tynset: Lars Svendson Sund (1712-1781) g. 1738 m. Ellen Tax (1714-1799)


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I følge Tynset Bygdebok var Lars Svendson Sund f. 1712 i Kvikne, d. 1781, gift 1738 med Ellen Brostrupsdtr Tax (1714-1799). De fikk 11 barn mellom 1739-1753. Jeg har gravd litt her og der for å prøve å finne ut noe om foreldrene til Lars, men uten hell. Har noen vært borti noe om hvem foreldrene hans var?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Hadde det ikke vært en tanke først å kommentere svaret du alt har fått på ditt spørsmål ang. en annen Tynset-slekt i tema 14070?Du bruker faktisk andre folks tid, som for øvrig bare er hyggelig hvis det kommer noe interessant ut av det. Rene enetaler fører imidlertid ikke til så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Jeg pleier å bruke anledningen til å svare på innlegg når jeg er på Riksarkivet, og har bøker og kildemateriell lett tilgjengelig. Med full jobb og små barn er det ikke så lett å få tid til det i en hektisk hverdag. Det har tross alt gått mindre enn et døgn siden jeg la inn mitt spørsmål under tema 14070...Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Takk for 'anmerkningen'. Er kanskje litt 'rask i vendingen', men jeg synes nok det er litt vel tregt å måtte vente kanskje et døgn eller mer på reaksjoner når spørreren tydeligvis er på nettet i samme forum. Det vil jo da ta svært lang tid å diskutere en slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Så vidt jeg kan se av nettet er Lars Svendsen Sund fra Os i Østerdalen. Han blir lett forvekslet med Lars Svendsen Kommandant i Kvikne, men det er en annen person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Siden jeg faktisk er på Riksarkivet nå, så hentet jeg Bygdeboka for Os ut av hylla: dessverre ingenting der om verken en Lars eller Svend e.l. under gården Sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Søkte litt på gamle temaer her. Ser at det finnes en verksansatt med navnet Sund på Røros på 1700-tallet. Mulig at navnet kommer derfra eller fra en nabobygd. Jeg mener å ha sett noe mer om dette navnet der i trakten, men husker ikke hvor. Det har vel gjerne vært nevnt i en eller annen nettdebatt. Kanskje slektsgranskere i Rørostrakten vet noe mer? Det er av og til noen slike innom her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.