Gå til innhold
Arkivverket

[#64255] Oppslag bygdebok for Tysnes - Gardene Elholm og Teigland


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

I følge bygdebok for Austevoll så er Abraham Abrahamsen g. Ingeborg Johannesdatter. Busett på Kolbeinsvik. I følge boka er Ingeborg bror til Samson Johannesen Teigland. Eg finn dette ekteparet gift i 1755. LenkeEr det samme ektepar som gifter seg, da utifra at Ingeborg Johannesdatter er søster til Samson Johannesen Teigland? Kven er då foreldre til Abraham Abrahamsen og Ingeborg Johannesdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

HeiJeg finner i Tysnes soge nr 3, s 62, flg:Johannes Samsonson Tegland f.o.1704 d 1771 vart g1 1725 med Ingeborg Knutsdatter Myklestad (bnr3) f.o.1697 d 1753. Ingeborg og Johannes overtok 1/2 l sm 1/2 h i jorda ved skøyte 1726. I 1742 bygsla deg i tillegg bnr 6b. Ingeborg hadde tent på Økland i Heiabygdo i yngre år. Ho laut svara ektebøter i 1728, medan Johannes, som var soldat, slepte unna straffen. Johannes dreiv heimefiske og vintersildfiske. Han vart g opp att i 1753 m enkja Kari Andersdatter Ersvær (bnr3) og var sidan jordamann på Ersvært til han døydde.Barn (Ingebor og Johannes):1. Samson (1725-96) Bor på Teigland.2. Malena. Bor på Sunda B br1.3. Ingeborg f 1732 g 1755 m Abraham Abrahamson Eldholm bnr3. Bor på Kolbeinsvik, Austevoll.4. Knut. Bor på Li H br3. MvhVibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Det er 3-4 ledd bakover nevnt på Tegland fra Johannes Samsonson. Det står mye om dem, så jeg anbefaler deg å låne soge 3 på biblioteket.Her er hans foreldre: Samson Abelson Tegland Malena Johannesdatter (Meland på Tysnes), litt usikkert.Foreldrene hans igjen: Abel Johannessen Tegland NN Pedersdatter Store-Heie bnr 4Foreldrene hans igjen: Johannes Olson (Tegland) g1 Eli (Abelsdatter?) g2 Marta Ellingsdatter Uggdal (Midtstov)Mange av disse gårdene er nevnt i Tysnes 2, inkl Myklestad og Eldholm. Den har dessverre ikke jeg. Så jeg kan ikke hjelpe deg mer der.Mvh Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Kjempeflott Vibeke.Det er nok planen å få tak i bøkene, men eg trengte hovedlinja no, og det har du laga eit fint oppsett på.mvh Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.