Gå til innhold
Arkivverket

[#64256] Brede Plade Stoltenberg - Elisabeth Severine Bøckmann


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Elisabeth Severine Bøckmann (1782-1848) var i sitt 1. ekteskap gift med Brede Plade Stoltenberg (1762-1808). Vet noen om det var barn av dette ekteskapet ?Elisabeth Severines far var Skipsfører Laurids (Lars Bøckmann (1739-1782), hvem var Elisabeth S., sin mor ? Har søkt rundt på de steder jeg kan tenke meg uten å finne noe svar. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Iver Mosvold

Elisabeth Severine Bøckmann og enkemann Brede Plade Stoltenberg inngikk ekteskap i Drøbak 25.feb.1804. (Midt på venstre side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7548&idx_id=7548&uid=ny&idx_side=-250>Lenke )Her er i alle fall to barn:Laurentius døpt 24.jan.1805 (Nr.10 her: Lenke (Ulrica Mathea døpt 23.jan.1807 (Nr.12 her: Lenke )Brede Stoltenberg var gift to ganger. Hans første ektefelle var Ulrica Anetha Alethe Rohde. Dette ekteskapet ble inngått på Nøtterøy 24.apr.1785 (Midt på høyre side: Lenke og husstanden til familien i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det Iver. Da vet jeg at det i hverfall var 2 barn, tror det kan ha vært flere. Takk igjen ! Moren til til Elisabeth S.ser du ut til at det er vanskelig å finne. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Ser at det er 2 Bøckmann damer, Anna Clarine og Inger, som faddere for Laurentius ved hans dåp. Kan en av disse være Elisabeth S., mor mon tro?Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Og så har vi ei Aase Catrine Bøckmann. Iflg FS-kilder er hun født i Larvik 24.sept.1734, og døde i (NB!) Drøbak 27 des.1823. Hun skal ha vært gift med Hans Henrik Angel. (Her i Larvik i 1801 Lenke ).Hun kan jo tenkes å være Lars (Laurids) Bøchmanns søster eller mor. Hennes foreldre skal være Abraham Johansen Bøckmand og Marte Herculesdatter. Bevegelses-mønsteret var jo interesant.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg ser at Angel-navnet dukker opp blant fadderne i dåpen til Ulrica i 1807 (innlegg 2), så det er ganske sikkert en familieforbindelse mellom Elisabeth Severine Bøchmann og Aase Cathrine (Bøckmann) Angel. Jeg vil tippe det er et tante/niese-forhold. Om dette skulle være et faktum, har det likevel ikke brakt oss nærmere Elisabeth Severines mor.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av Elisabeth Severine Bøckmann og Brede Plade Stoltenberg's aner framkommer her : Lenke. Elisabeth var Brede's 2. kone, og hun ble selv gift pånytt etter hans død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg takker for utvist intr, men alle disse sakene som er nevnt ovenfor kjenner jeg godt til. Falsens frierbrev er jo virkelig en intr sak, som jeg har lest flere ganger. Kjenner også til barn av dette ekteskapet. Det jeg aldri tidligere har funnet ut har vært barn av Stoltenberg og Elisabeth, og det fikk jeg jo 2 stk av nu, men jeg tror det kan være flere. Det er intr å se at Laurentius ser ut til å ha blitt Gårdbr, mens hans søster ser ut til å ha vært ugift. Laurentus og hans kone fikk 3 barn, Kristian f ca 1843 (er student i 1865), Thomine (oppkalt etter moren) 1836, og Elisabeth f 1840 alle i Eker. De 2 døtrene ser ut til å ha forblitt ugifte.Hva som skjedde med Kristian videre vet jeg ikke, og fremdeles leter jeg etter Elisabet S. sin mor, så all hjelp her ville være flott.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Noe særlig mer enn ett barn til for Brede og Elisabet, er det vel neppe plass til.Brede døde jo allerede i 1808, og når Laurentius åpenbart er den førstefødte (dåp 24.jan. 1805), og Ulrice blir døpt nøyaktig to år senere, (med dåp i samme kirke), og vi ikke finner noen flere Stoltenberg-barn som er døpt i Aas/Drøbak (1804-1809), - da sitter vi vel kun igjen med muligheten for et barn som er født i tiden omkring Bredes død, og som er døpt et annet sted.Det ville jo vært en smule frekt å kalle Laurentius Stoltenberg en småbruker, når han fremstår i FT1865 på denne måten han gjør Lenke . - Men et bruk med en hest, tre kyr og litt havre og poteter, var neppe hovednæringa.Jakten på Elisabet Serine Bøckmann sin mor ser ikke ut til å lykkes, og jeg lurer på om vi, mot alle odds bør bevege oss bort fra Vestfold ( NB:Ektemannen var jo skipsfører). Det er vel grunn til å anta at også hun døde mens Elisabeth var ung, men likevel er det merkelig at det ikke kan dukke opp et ørlite spor i en familie med et såpass imponerende persongalleri.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg er enig med deg Iver, det er rart om det ikke skulle dukke opp ett spor etter moren. Jeg lurer på om ikke Elisabeth S., hadde en bror. Ser du på en av disse dåpene så er en av fadderne Johan Lauridsen Bøckmann, og det kan passe bra for Laurids (Lars) far het Johan Marcussen Bøckmann, så han er antagelig kalt opp etter sin bestefar. Kanskje en kan finne moren via han ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

En vel litt usikker kilde nevner her at Elisabeth Severine Bøchman skal være født i Larvik 1782 ?LenkeFinner henne ikke i kirkebøker under døpte på Langestrand , som vel er de eneste digitaliserte kirkebøker fra denne tiden?Prøver å lete etter morens navn.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Gunn, hyggelig å høre fra deg. Du har rett Elisabeth S er født i 1782 og dør i 1848 etter mine info. Moren er det en nøtt å finne frem til. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gikk vel litt om hverandre, her. Jeg tror at dette er broren, og at det er den samme som er fadder ved dåpen til en av Elisabets barn.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Ja, her ser det ut til å være flere Johan B., så det blir nok ikke enkelt å få dette riktig plassert. Mener at det var en av Bøckmannene som forsvant til Moss fra Larvik. Det kan vel være faren. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ikke enkelt dette. Kommer stadig tilbake til skifter i Larvik.Lurer på om denne Elisabeth Severina Bøckmann kan være en eldre slektning av damen med samme navn som du etterlyser?LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Bøckmann familien er svært vanskelig fordi det er så mange og de samme navnen går igjen hele tide. Den Elisabeth S som kommer frem i innlegg 21 er Abraham B datter etter ekteskapet med Ursulla Cathrine Mow, de 2 andre hustruene til Abraham var: Elisabeth Christensdtr og Margrethe Herculesdtr. Hun, Elisabet er klart en slektning av denne damen, men det er vanskelig å finne frem her. Jeg tror at Abrham sr hadde 18 barn fra sine 3 ekteskap, så dette er komplisert, men en gang så faller nok svaret ned. Det er 3 genrasjoner her hvor Abraham og Johan er med blant alle ledd.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg tror vi har svaret der Anne. En av Abrahams døttre med sin 3 kone er Marthe Bøckmann, og hvis jeg går tilbake i mine notater så ser jeg at denne Marthe er gift med en Lars Johanssønn Bøckmann, og det betyr etter min forståelse at de har vært i rimelig nær slekt. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.