Gå til innhold
Arkivverket

[#64259] John eller Jon Johnsen fra Nes (Udnæs) i Akershus


Gjest Sverre Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sverre Johnsen

Jeg ønsker data om John eller Jon Johnsen. Hans sønn Gulbrand (også skrevet Gudbrand) var født ca. 1820. Jeg vet at John deltok i trefninger mot Sverige trolig i 1808 og ble såret. Vet noen noe mer om denne herren (min tipp-tipp), setter jeg pris på det!Sverre Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - Jeg har en Gulbrand Johnsen født 11.3.1821 på Auli-eie - foreldre John Johnsen og Kirsti Gulbrandsdatter - i min database. Er dette den aktuelle - har jeg en del info om anene bakover.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Johnsen

Hei!Takk til både Berit Knudsen og Odd Brede. Jeg er meget interessert Odd i den informasjonen du har om anene. Jeg var klar over John, men vet ikke noe om hvor han kom fra og hva han drev med.Om Gulbrand vet jeg at han var byggmester ofr en rekke kirker, en virksomhet som hans sønn Martin førte videre. Videre at han kjøpte gårder til sine sønner (flere av Finholtgårdene) og at dette tærte på kapitalen. Han brukte dessuten mye av sine elldre dager på å forsøke å lage perpetuum mobile. Det gikk nedover med familien da teglverket de eide brant ned uassurert. Til slutt måtte Martin flytte med sin etter hvert store familie til Netteberg og deretter til Nordre Grue.Min bestefar (Martins sønn) Sverre Gerhard bygde seg hus på Gruejordet da han gikk av med pensjon fra Bergen Tekniske skole og bodde der med sin kone fra 1959 inntil de kom på sykehjem ca. 1978. Han var da 92, hun var 90. Han døde 1980 og hun i 94. Det jeg kan om dette, har jeg fra ham. Men han visste ikke noe om hvor John kom fra.Han fortalte dessuten om byggingen av Kog Oscars kapell på Grense Jakobselv som snekkere fra Nes bygde under ledelse av Gulbrand i 1868,69. Men det kan vi komme mer tilbake til.Min e-post adreese er sv-j3@online.no Tlf: 99 30 77 34Ser frem til kontaktSverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.