Gå til innhold
Arkivverket

[#64265] Oppslag ønskes; Arne Berg: 'NORSKE GARDSTUN' 1968.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Er det noen her på forumet som har Arne Berg: 'NORSKE GARDSTUN' 1968? Jeg er interessert i hvilke gårder fra Hordaland som er med i boken. Kanskje det fremgår av registeret.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Eg har bøkene (2 stk), men gardane er diverre ikkje lista i registeret. Ein lyt bla side for side, (over 1000)kommune for kommune,og med 4 gardsbruk på kvar side. Det vert for krevjande å ta i ferd med. Om det er noko særskilde gardsbruk du er ute etter, kan eg prøva å slå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Elin,Det er ingen antikvariater som har den, etter det jeg kan finne ut. De skal ha et eks på Bergen Offentlige, kanskje det eneste her i byen. Jeg er da ute etter gårdene som våre aner med tilknytning til Slektsboken etter Elin Nilsdatter og Hr Peder Rasmussen bebodde. Så det er for det meste snakk om Strandebarm, Strandvik, Fusa, Samnanger og Os, men også bl a Fana. Eks Linga, Bru, Berge, Hope, ja Holmefjord, Håbrekke, Bolstad, Eikeland osv. http://home.online.no/~harmell/slektsbok.html Du får se hva du kan klare. affi krøllalfa online dot no så får jeg etterhvert, når jeg har kvittet meg med høstforkjølelsen, ta en tur på biblioteket å kikke.Jeg lurer jo også på om Arne Berg fortsatt lever og om det er han som har rettighetene til tegningene. Ser nemlig at det er en del lokalhistoriske bøker som har med tegningene hans. Han fikk en pris i 2006, så da levde han. Hans står fortsatt i telefonkatalogen også, men han har jo passert 90, så det er ikke bare bare å ta kontakt.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Eg orsakar. Såg ikkje i farten at du hadde skreve forfattar og årstal. Dei bøkene eg har er frå 1964 og heiter Norske Gardsbruk, Hordaland Fylke. Utgjeve av noko som heiter Forlaget Norske Gardsbruk. P.M.Bye & CO. A/S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Det viser seg at eg berre har bøkene frå mid- og nordhordaland. Så Strandebarm er diverre ikkje med. Eg veit ikkje heller om det har interresse for det prosjektet du held på med. Det er berre lista opp dei einskilde bruka med dåverande eigar, kone og born.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen Elin,Nei da er det vel omtrent som matrikkelen for 1950 som ligger på Dokumentasjosnprosjektet. Denne boken til Arne Berg har tegninger av gårder i hovedsak slik de var ved jordskiftingen på 1880-tallet. Hvis du har Kulturhistorisk veibok så er der noen få slike tegninger. Jeg ville i tilfelle prøvd å få tillatelse til å bruke dem som illustrasjoner i Slektsboken.Jeg tar en tur på biblioteket og om der er tegninger av noen av de vesentlige gårdene våre så tar jeg i første omgang kontakt med utgiver. De kan sikkert veilede meg videre.Takk for hjelpen igjen, Elin.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Har vært på biblioteket og lånt Norsk gardstun, og kan gjøre oppslag: Skriv mailadr så sender jeg det.Det er spesielt mye fra Voss i Hordaland, samt fra Oppland, Sogn & Fjordane og Sør-Trøndelag.Området jeg selv søkte opplysninger om har med Vik i Strandvik, Eide og Mehus i Hålandsdalen, Nes på Varaldsøy og Aga i Ullensvang. Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.