Gå til innhold
Arkivverket

[#64266] Karl Thon f. 1882 Hof i Jarlsberg . Vet noen om hvor det ble av ham?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Det er tydligvis to Karl Thon i Kristiania i 1900, skomakeren er vel en annen enn den du søker etter vil jeg tro. Siden du har lenke til Karl Thon i 1900 i ditt første innlegg.Men, til Astrid, det kan jo være at også Karl som blir understøttet av brukseieren, også har emigrert?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror at han som emigrerer, eller reiser på besøk, er identisk med skomakeren, som er oppført i to lister i 1900, men begge er i Modum. Han har vel skiftet yrke mellom 1900 og 1911.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Beklager at jeg ikke så denne debatten før nå. Dette er tjukkesteslekta for mannen min. Var med og laget slektsstevne for Christian Olsen Thon i 1997 da Eidsfos Verk var 300 år med en innholdsrik slektsperm.Christian som brukte Olsen som etternavn, var født på Thon gård i Modum 19.7.1844. Var ansatt ved jernbaneanlegg 1864-74, sist ved Rørosbanen. Han arbeidet som forvalter ved Eidsfos Verk 1875-85, og var siden eier av halvdelen av verket til han døde i 1919. (En lett forkortet utgave av karrieren) Da ble det anlagt en stor grav ved Eidsfoss kirke. Graven er fremdeles er i bruk av familien. Mannen min ble bisatt der for to år siden.Christian var gift to ganger, med syv barn i hvert ekteskap. Karl var nr 7 i første ekteskap. Født 20.3.1882, død 18.1.1958. Han var jurist, var med i Norsk Russisk Skogselskap som mistet alt etter den russiske revolusjon. Skrev mye om jakt, fiske og historie.Dette er fra slektspermen. Det står også en del om ham i Hof bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Jeg har også funnet i FT1900 Karl som Gymnasielev og Christian som Teknisk skoleelev, fors(ørget) af Værkseier Olsen. Det var altså deres far.De bor da i Søgade 2 i Christiania. Christian er også med i tellingen for Eidsfos verk, Hof i Jarlsberg, men ikke Karl, av en eller annen grunn. Etternavnet på barna er skrevet feil som Than, men det blir forhåpentligvis rettet. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Jan Frode Johansen (3) Hva er det du vil vite om hvor Karl Thon bodde etc 1900 - 1925?Han tok middelskoleeksamen i Drammen i 1898 og realartium i Kristiania 1901. Deretter gikk han på handelskole og tok senere juridisk embedseksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du kom på banen her ,Bodil!Da er vel dette dåpen til Carl August i Hof 1882, Se dåp nr. 25 kirkeboka: LenkeFar : Christian Olsen, mor Maren Kristine Stenesdatter.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Dette var intressant.Tusen takk til Solveig, Arnfrid,Bodil og Gunn.Jeg vil vite han kan ha oppholdt seg i Bergen ca.1919-1920. Det er ikke sikkert at han bodde der, men kanskje bare oppholdt seg der. Han kan være barnefar til en jente som ble født uægte i 1920 i Bergen.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vel ingen vet hvor haren hopper, så han kan vel muligens har vært i Bergen?Hva står i kirkeboka for på foreldre for det uægte barn?Det pleier jo være oppgitt antatt barnefar?Jeg har ikke greid å finne Carl August Thon i gravminneregister, ikke vet jeg om han ble gift og har etterkommere heller? Han kan jo ha brukt et annet etternavn? Kan hende Bodil har svar på dette? :)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det eneste jeg vet er at Evelyn Åse ble født 12.07.1920 i Bergen.Det er oppgitt både i kirkeboken over vigde og også ved hennes død.Ved vielsen opplyses det at faren het Karl Thon , vet ikke om det var med C. eller K. (dette er opplysninger mottatt fra Presten) Jeg har sett på 1920 for nært sagt alle kirkebøker i Bergen for å finne dåpen , uten å lykkes Evelyn Åse's mor var Aase J. (Jakobsen)Bjørndal.Jeg fant henne i adresseboken for Bergen 1924-25.Håper vi finner ut av dette. Takk for suveren hjelp og at dere har tatt dere tid til dette.Mange hilsener fraJan Frode :)

bilete5899.jpg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men det er en ting jeg ikke forstår. Nå vet ikke jeg om det er Evelyn selv eller slekt/etterkommere som er din oppdragsgiver. Men den/de har tydelig vært i kontakt med et eller annet prestekontor/kirkekontor, der det opplyses, som du skriver, om fødselsdato og vielsesopplysninger. Vet ikke det samme kontoret hvor hun ble døpt? Kan ikke slekten ta en ny kontakt og få det brakt på det rene? Også konfirmasjonsopplysninger er interessante.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det hadde vært fint om du kunne få greie på i hvilken kirke dåpen til Evelin Åse f. 1920 var. Jeg har lett gjennom både Domkirken og fødselstiftelsen uten å finne henne der 1920- 1921.Prestekontoret må vel vite hvor hun ble døpt og viet, og konfirmasjon hadde også vært av interesse.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Åse Jacobsen som kan passe i alder som finnes i Bergen i 1900 tellingen er denne damen? LenkeTror ikke jeg kan finne ut av dette uten å vite hvor datter Evelyn ble døpt , eller viet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en Evelyn Åse f. 1920 på Dis gravminner.Bergen Tror du får fram bildet av støtten ved å dobbeltklikke på lenken: LenkeVet jo ikke om dette er den etterlyste damen?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jo dette er den rette og hun ble siden gift med en Skaar. Pesten i Fana har sagt at fødestedet hennes er Bergen i Kirkebok for Begravede.Likeledes står det fødested Bergen i vielsen i Fana 1946.Jeg har som sagt sjekket alle kirkebøkene f.om 12.07.20 , da hun ble født og frem til juli 1921.Er det mulig at hun ble døpt senere enn dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men vedkommende som har opplyst om Evelyns far, er det den samme presten?, må jo ha sett at dette står i en KB, og følgelig vite hvilken? Hvis det står Bergen ved vielsen i 1946 kan det være Bergen eller Årstad (innlemmet i Bergen i 1915), mens Fyllingsdalen ble overført fra Fana til Bergen i 1955.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg vet ikke helt, men det var vel fortsatt vanlig at man fødte et annet sted enn der man bodde. Kanskje moren har vært hos familie på landet et eller annet sted.Kanskje du bør få rede på hvor hennes foreldre var fra.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Til (36) om graven til Karl Thon.Det må være en feil i gravminneregisteret til Eidsfoss kirke. Han er begravet eller bisatt der. Graven er dekket av en nydelig jernplate. Familien har jo vært knyttet til jernverket i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vet du om Karl Thon var gift og hadde etterkommere, Bodil?Kan det tenkes at han har vært i Bergen omkring 1920 ?Synd at ikke gravminnet etter Thon-familien er fotografert i Dis Gravminneregister.Legger inn noen bilder fra Eidsfos til Jan Frode.Det er et spennede historisk sted å besøke. http://www.vgb.no/24891/perma/290036Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Nei, Karl var ikke gift. Han bodde lenge sammen med sin bror Stener som var direktør ved Eidsfoss Verk etter sin far. Vet ikke noe om han var i Bergen, men har aldri hørt om det.Men far og mor til Evelyn Åse kan jo ha møttes hvor som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jan Frode (18)Jeg hadde ikke tid til annet enn å 'smile' i (19) på ditt svar og 'din pekefinger' og 'påskriften i passet mitt', men ærlig talt:Det jeg reagerte på er ditt spørsmål i innlegg 1. (hvordan spore han 1900-1920 osv...og hvor Hof og Jarlsberg er) Dette må da en genealog vite! Jeg vet det, og jeg er bare en enkel ane-leter.Så gjentar du spørsmålet i innelegg 3.Jeg synes ærlig talt ikke du er den rette mann til å verken 'stemple passet' mitt eller gi meg 'en finger', eller for den saks skyld kalle meg selvgod.Hadde det vært en amatør og en nybegynner som hadde spurt, hadde jeg vært ydmyk og gjort det jeg kunne for å hjelpe (gi råd), men når en 'selvutnevnt genealog' kommer med slike spørsmål her på brukerforumet, da reagerer jeg.Jeg synes ikke det er riktig at en amatør utgir seg for å være proff. Det skader omdømme til de som virkelig er proffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.