Gå til innhold
Arkivverket

[#64269] Erich Halvorson Tetterud - hvem var han?


Gjest Svein Botterud
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Kråkstad og Aremark hørte vel under Follo prosti. Tror nok ikke det er noe som heter Aremark prosti.Ellers er det uvanlig at det står: gift mann i Aremark for jeg mener det som som oftest står at noen er fra et sted. Kan det bety at hun hadde vært en tur i Aremark og ikke han i Øyer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Iflg. Norsk Historisk leksikons Stift- og prostikart for 1865, tilhørte Aremark Mellom Borgesyssel prosti. Så vidt jeg kan se av kartet lå Kråkstad under Øvre Borgessyssel prosti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Takk for opplysningene om prostiene.Berit, jeg tror nok at denne mannen helst har vært på tur til Tretten enn at Lisbet var i Aremark. Kanskje han var på handel med hester? Tretten hadde jo Stavsmartn, på den tiden det største hestemarkedet i Norge. Mange i området levde av å handle hester og vinterfore de. Likeså på Botterud.Spørsmålet ligger nok mer i om denne Anders Halvorsson Tetterud kunne ha en bror som het Erik? Men jeg finner ikke noe i kirkebøkene for Kråkstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Den samme inndelingen finner jeg i et dokument om folketellingen 1930 hos Statistisk sentralyrå.Jeg ser at det på 1700-tallet er snakk om Øvre Borgesyssel og Follo som ett prosti, jfr NST Norsk prestehistorie. I dag er det litt annerledes: Aremark er i Østre Borgesyssel. Kråkstad og Ski i Follo prosti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.