Gå til innhold
Arkivverket

[#64270] Hjelp til tyding av kirkebok - nok en gang


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Viser nå til kirkebok for Folda 1791-1820. Omtrent litt oppfor midten på høyre side, ca. 13. linje ovenfra, er det anført: Ægteviet Ungkrl Lars Hansen - - i Skjærstad Sogn og pigen - -. Det er stedsnavnet som står etter 'Lars Hansen' jeg ikke greier å tyde! Trenger hjelp! Lenke Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Sånn kan det se ut, Else! Men jeg kjenner ikke til noen gård i Skjerstad med det navnet, det nærmeste jeg kommer er en gård som heter 'Rødaas', helt nord i nåværende Fauske kommune, dengang Skjerstad prestegjeld, ikke langt unna kommunegrensa mot nåværende Sørfold kommune, dengang Folden prestegjeld. Det har gjennom tidene vært relativ god forbindelse mellom Rødås og Folda, så det er jo ikke umulig at det skal være Rødås Lars Hansen er adressert til. Men jeg finner ingen passende kandidat der i Slektsbok for Skjerstad og Fauske, det nærmeste er en L.H. f. 1765, men han ble gift i 1803 og bosatt på gården Tortenli i nåværende Fauske kommune.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Det var dumt, da er vi jo like langt! Jeg er ikke lokalkjent (men det er tydeligvis du), likevel er det vanskelig å se at dette gårdsnavnet kan leses på noen annen måte, synes jeg. Kan det være presten som har blandet kortene her, tro? Det har jo hendt før..Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Jeg tror du kan har rett, Berit. Dette er nok den Johanna Eliasdatter som giftet seg med Lars Hansen som da trolig var fra Rødås. Det at begge oppholdt seg på samme sted tett før vielsen, bekrefter etter mitt syn denne antakelsen.Ellers tror jeg at Slektsbok for Skjerstad og Fauske tar feil med hensyn til Lars Hansen som skulle være gift med enken Ingeborg Mikkelsdatter 30.10.1803.LenkeVielsen finnes på vestre side, 1. kolonne, omtrent 18. linje nedenfra. For det første ser vielsen ut til å være 2. november, ikke 30. oktober som nevnt i slektsboken. At Lars Hansen skulle være fra Rødås, synes jeg heller ikke klart fremgår av kirkeboken.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Til innlegg 6: Forfatteren Asbjørn Lind av Slektsbok for Sørfold og Sørfold Bygdebok utelukker ikke at Johanna og Lars kan ha flyttet fra Folda etter vielsen, så de kan for den saks skyld ha flyttet til Gillesvåg. Jeg har Bodin Bygdebok II bd. 6 som dekker denne gården, så det skal jeg undersøke nærmere hvis ingen andre kommer meg i forkjøpet! Tror jeg tar kvelden nå!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Bodin Bygdebok II bd. 6B, s. 1091:(XII) LARS HANSSON (br. 1803-07). G.m. Johanna Elisadotter. Barn f. i Gillesvåg: Karen Sofia, dp. 21. aug. 1803, og Kresten Elling, dp. 22. juni 1806.Lars ble stående som oppsitter her (Gammel-Olagården, Gillesvåg) her bare fire år. Så flyttet familien fra Gillesvåg.Dette er hva Gudbrandson har om familien her som trolig er identisk med de som giftet seg i Folda i 1801. Hvor familien tok veien etter oppholdet i Gillesvåg, er ukjent.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.