Gå til innhold
Arkivverket

[#64271] Felming i USA - hvem var de?


Gjest Svein Botterud
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Botterud

Jeg har i lengre tid hatt kontakt med min familie i USA. En av de ble gift Fleming. Opphavet til denne familien er norsk og den som reiste ut var i USA Halvor Fleming. Han benyttet enten A eller J som mellombokstav og var født i oktober 1855 i følge amerikansk folketelling. Dessverre døde hans barnebarn, gift med min slekting, her om dagen uten at jeg fullt ut klarte å finne hans opphav. I følge hans barebarn kom Halvor fra Bergen. Han immigrerte enten 1882 eller -83 i hht. folketellingene men jeg har ikke klart å finne noen sammenheng.I USA bodde familien i Garfield, Jackson co., Wisconsin i alle fall i fra 1895 til 1920. Hans eldste sønn ble gift med en dame med røtter i Fåvang, Ringebu, som jeg har funnet men det virker ikke som de kom fra samme plassen.I og med at Fleming benyttes bør det kanskje ha noe med Flem, Felmmen, Fleming å gjøre men jeg finner ikke noen sammenheng. Håper at noen kan hjelpe slik at nøtten kan sendes hans enke, barn, barnebarn og oldebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du har sikkert sett at det kun er en Halvor i passe alder i Bergen i 1865: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f61301&gardpostnr=844&personpostnr=8742#nedre>LenkeFarens etternavn begynte på J.Men det er ingen som har dette navnet Fleming, du finner det på Østlandet i 1865.Men det er ingen Halvor Samsonssen eller Fleming som emigrerer fra Bergen.Heller ikke Fleming i morens navn til denne Halvor over:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Jeg har tidligere fundert på de samme som dere har påpekt men ikke klart å konkludere.Jeg finner flere personer i USA med Fleming som etternavn og som kommer fra Norge. Det er en Christ Fleming som i hht census 1900 er født i mai 1854 og immigrert 1884, en Ole Fleming født juni 1857 og immigrert 1878. Alle bor i sentral Wisconsin.Min Halvor skiftet etter hvert navn til Henry. Hans eldste barn het Albert. Får håpe noen kan ha en følelse med navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.