Gå til innhold
Arkivverket

[#64272] Oversikt over DANSKE TOLLERE, finnes det?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen,Vi har jo en oversikt hos NSF over tollere i Norge, men finnes det noe tilsvarende i Danmark? Jeg har søkt, men kan ikke finne noe slikt. Jeg kan selvsagt ta kontakt med noen i DIS Danmark, men tenkte å spørre her først, da vi har debattanter som er dyktige på Danmark.Jeg er ute etter Peder Pedersen f 1758 i Søndre Bergehus, nærmere bestemt i Skånevik. Bosatt i Ribe i 1810, tollkontrollør i Ribe i 1810. Tidligere rytter i Horsens, tror jeg har funnet han der i 1787 og 1801.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jo, jeg har kikket på litteraturlisten der. Kan godt være der kan finnes noe, men jeg vet ikke. Håpet at kanskje noen visste noe om hvor det evt kan finnes. Har også lagt inn en forespørsel på DIS Danmark.Kanskje Ovenstad kan ha noe om Peder Pedersen som rytter. Hvis noen med Ovenstad ser dette så er jeg takknemlig for oppslag.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

For ordens skyld, listen over tollere i Norge er langt fra fullstendig. (Kanskje kunne NSF åpnet for mulighet for supplement?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk. Nå har moderator på DIS Danmark satt meg i forbindelse med han som visstnok har samlet mest info om tollere i Danmark. Så da kanskje det finnes en løsning der.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er jo utmerket Tore. Muligens kunne man også trykke 'oppfordringen' slik at den sees ved bruk av listen, gjerne med angivelse av krav til tilknytning til tollvesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Geir, kravet ditt (om tilknytning til tollvesenet) går lengre enn Melbyes egne utvalgskriterier. Han har som kjent tatt med mange adelsfolk før etatens opprettelse, bare om de var nevnt med oppsyn over tollintektene.Men jeg kan godt medvirke til at det gis opplysninger på www.genealogi.no ved toller-leksikonet at det tas imot rettelser og tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen,i forbindelse med min etterlysning på Dis-Danmark, er nå denne informasjonen, men også en etterlysning, havnet i min innboks:'Goddag Arnfrid Mæland mit navn er .............. , jeg har set din efterlysning på Dis-Danmark , har du prøvet at rette henvendelse til Told Museet i København , du skriver at der findes en oversigt over Tolder i Norge , har du den , eller ved du hvor den kan findes evt. lånes ? jeg har en Ole Evensen Strøm , der er fra Norge , men hvor ? * muligvis i 1764 jeg ved at han var vicevagtmester ved det Slesvigske rytterregiment i Jylland . Den 18 dec 1792 bliver han i Vejerslev Kirke , gift med Elise Maria Mønster ( Münster ) de får i 1794 og 1796 2 børn døbt i Vejle , i 1798 og 1800 samt 1805 og 1806 4 børn døbt i Horsens , derefter flytter Familien til Norge , hvor et barn bliver døbt i Vestby Kirke 1810 , Ole Strøm er Toldbetjent i Soon ved Moos i nogle år , han bliver fast ansat samme sted den 6 juli 1809 , Overbetjent fra 1816 . Afsked 30 marts ( 14 apr. 1842 )Hans hustru Elise Maria , dør 10 sep. 1834 i Soon , deres søn Johann Peter Strøm * 10 jul 1800 i Horsens , nævnes ved sin Moders skifte at befinde sig i Bergen , jeg ved ikke hvad han er af profession , men måske også Tolder ,Om Ole Strøm har jeg ikke flere oplysninger end dem jeg har skrevet her , jeg ved ikke , men håber at du måske kan hjælpe mig lidt videre i min søgning efter , Tolder , Ole Strøm fra Soon ,med venlig hilsen , og god dag , ................mail adrs.................'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og da er vel dette personen han søker:'Strøm, Ole, født 1764. Visevaktmester ved det Slesvigske Rytterregiment. Forrettende tollbetjent i Son i noen år, fast ansatt sammesteds 6. juli 1809, overtollbetjent 1816. Avskjed 30. mars (15. april) 1842.' (NST Tollere 1563-1886)Ser forøvrig at der er mange tollere med etternavnet Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.