Gå til innhold
Arkivverket

[#64274] Kongsvold, Oppdal


Gjest Wenche Farstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Farstad

HeiJeg lurer på om det er noen med kjennskap til historien bak nåværende Kongsvold Fjellstue, og tidligere eiere. Den er vel i dag statseid (?), men jeg mener å ha hørt at den i sin tid ble testamentert fra tidligere eier til staten. Det samme gjelder omkringliggende fjellområder?Er det noen med lokalkjennskap eller bygdebøker som har et oppklarende svar på dette, evt. hva ordlyden i testamentet ang. dette var? Mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeisannTakk for opplysning om Hjerkinn Fjellstue, men det var Kongsvold jeg lurte på. Jeg ser at det står at Kongsvold ble testamenter til staten i 1973, men det er ikke mye om historien til Kongsvold der, bare Hjerkinn som sagt.Kongsvold og Hjerkinn fjellstuer er jo to forskjellige, hvor Kongsvold ligger i Oppdal, og Hjerkinn i Dovre kommune. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det var Per Sigurdsen Holaker som testamenterte gården til Staten. Han hadde gården fra morssiden. Faren var sorenskriver. Det eldste jeg kjenner til mannslinjen er Jon Eriksen Hullet f ca 1650. De flyttet (også fjellstua?) fra Hullet og til Kongsvolden og var altså i alle generasjoner fjellstueholdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Kongsvold er vel så vidt nevnt her også, men du får ta deg en tur opp Drivdalen til sommeren og stoppe ved Kongsvold, det er et veldig flott sted.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeisannTakker for tipset, og jeg kan bare si at jeg er der hvert år, flere helger på rad:-) Både når det gjelder bygningsmasse, historie og ikke minst de flotte fjellterrengene er det et fantastisk sted, selv om oppstigningen til både Nystugguhø og Knutshøene er rimelig dryge innimellom.Kan noen ha en oversikt over ordlyden i testamentet til Per Holaker? Og var han også, som sin far sorenskriver? I så fall, hvor? Kan det ha vært Orkdal? Jeg mener å ha hørt at det skulle være noen 'betingelser' i testamentet mht. utmålingene, vet noen dette? Takknemlig for svar til alle som har innspill i saken. Mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg husker da det ble testamentert først på 70-tallet, muligens til miljøverndepartementet, som jeg tror ble opprettet i 1972, og Olav Gjærevoll var vel den første ministeren og han var vel også en flittig bruker av områdene ved Kongsvoll. Mener å huske at det ikke gikk så lenge fra testamenteringen og til Holaker døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

Hei ReidarPer Holaker døde i sept. 1973, og bl.a måttet hovedprøven for stående fuglehunder på Kongsvold utsettes det året p.g.a Holaker`s dødsfall.Det som sies er at han i sitt testamente satte som 'betingelse' at utmålingene skulle brukes til å fremme fuglehundsporten, men siden 'ingen' vet, er det vanskelig å dokumentere dette. Har vært i kontakt med miljødep. som var den som var mottaker av gaven, men der blir man henvist hit og dit, og det ser ut som testamentet er 'borte'. Har også vært i kontakt med arkivverket, de fant det heller ikke. Skulle tro at det må finnes en kopi e.l av dette noen steder, det er jo ganske store verdier det er snakk om. Både kulturelt og økonomisk. Gode tips og råd? Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Er testamentet borte? Så flinke de har vært til å ta vare på det da! Det står litt i Norges Fjellverden fra Det Beste: Den siste eieren av Kongsvoll, Per B. Holaker, testamenterte fjellstuen med tilliggende herligheter til Staten ved Miljøverndepartementet, og det er i tråd med hans ønsker at Kongsvoll nå er blitt sentrum for forskning i høyfjellsnatur, slik så langt. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

Hei igjenNå skal jeg ikke si at det er borte, men ingen vet hvor det er...I.o.m at dette er såpass nytt, 1973, bør det vel finnes en eller annen plass? Men hvor? Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tror faktisk det var på sommeren i 1973 at denne testamenteringen ble kjent, for det var ikke så lenge etterpå at mannen døde. Tror at Adresseavisen skrev om dette den gangen, det kan hende de har noe om det i gamle arkiver, men det er vel ikke lett å finne i dag antagelig? 'Opdalingen' hadde det sikkert som nyhet den gangen også regner jeg med. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg husker saken fra 1973. Den ble omtalt i Dagsrevyen og Aftenposten også. Jeg føler meg ganske sikker på at noe hundesport ikke tilgodesees i testamentet. Gården ble gitt til Trondheimsmiljøet som forsøksstasjon. (Jeg kan ikke huske at noe dept. var gavemottager, tviler på det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja saken var nok sikkert omtalt i flere media, og det ser ut som det er Vitenskapsmuseet i Trondheim som bruker Kongsvold til forskningsstasjon i dag.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeisannDet som jeg har greid å finne ut til nå, er at staten v/miljøverndep. fikk gården i 'gave', og at de overtok den formelt i 1975 for 800.000.- m.a.o, ikke helt gratis.Dette fikk jeg vite via DIS sitt forum, så nå skal jeg på biblioteket og låne noen bøker, samt sjekke gamle aviser. Takk for hjelpen folkens! Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Kongsvoldfamilie er knyttet opp mot bl.a. Landheim på Dovre. Edvard Olsen Landheim var stortingsmann og kom fra Holagerslekten. Mine søskenbarn tilhørende Tallerås på Dovre er av denne slekten. Om du starter på Magnhild Landheim Talleraas, min tante's svigermor vil du finne masse om anene som jeg en gang sendte til Tor Onshus.Start her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.