Gå til innhold
Arkivverket

[#64276] Johan Carlsen Conrod (1718-1752) & Anne Sophie Petersdatter Nyrop (1713-1790)


Gjest William Carlson
 Del

Recommended Posts

Gjest William Carlson

HeiJeg søker etter opplysninger om min tipp-tipp-tipp-tipp oldefar, smed Johan Carlsen Conrod, bosted Kongsberg, (ca. 1718-1752) som var gift med Anne Sophie Petersdatter Nyrop (ca. 1713-1790). (Anne Sophie var niese av Biskop Christopher Hansen Nyrop, 1680-1733). Jeg ønsker opplysninger om Johans foreldre, søksen, bosted, osv. Slægten Nyrop - Nogle Biografiske Oplysninger - af C. [Camillus] Nyrop – Anden Forøgede Udgave - Kjøbenhavn - Trykt hos Nielsen & Lydiche (Axel Simmelkiær) 1908, s. 17[15] Anna Sophie Nyrop er vistnok født 1713 og synes knyttet til Kongsberg. Her stod hun 1742 aabenbar Skrifte for Lejermaal med en Sergeant, men blev senere gift endog to Gange. Den 9. Jan. 1745 blev hun viet til Smed Johan Carlsen i Kongsberg og den 13. Februar 1753 sammesteds til Knud Tollefsen. Hun blev begraven i Kongsberg 6. Maj 1790, 77 Aar gammel. – Börnene I hendes første Ægteskab synes at have kaldt sig Nyrup, saaledes Sönnerne Peter og Carl Johansen; Carl Johansen Nyrup blev i 1780 gift med Anna Larsdatter Truelsen. 1801 nævnes i Kongsberg en Bergarbejder Carl Nyrup (50 Aar gl.) og hans Søster Johanne Munk Nyrup (45 Aar gl.) andet Æteskap med Kjørselsmand Thimand Kort- Vedt (31 Aar gl.).E. A. Thomle. Johan og Anne Sophie var gift i Kongsberg 9.1.1745:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8570&uid=ny&idx_side=-256>Lenke Barn: 1. Anna Cathrina Johansen Nyrop, døpt i Kongsberg 21.8.1745Lenkebegravet i Kongsberg 13.11.1745Lenke 2. Peter Johansen Nyrop, døpt i Kongsberg 31.8.1748Lenke 3. Carl Johansen Nyrop (tipp-tipp-tipp oldefar min), døpt i Kongsberg 22.5.1751Lenke Johan Carlsen Conrod død i Kongsberg 15.7.1752Lenke Skifte etter Johan Carlsen Conrod - Kongsberg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ikke så lett å hjelpe deg med så gamle kilder, er jeg redd.Vil tro at navnet kan skrive seg fra Konnerud som du også nevner.Her var i sin tid Konnerudverket og jeg legger en lenke til litt informasjon her: LenkeKan hende historielaget kan hjelpe deg med opplysninger om en Johan Carlsen f, ca 1718 , Konnedrud?I det gamle avskjedigelsessmantallet for Kongsberg Sølvverk 1805 står en del arbeidere fra steder utenfor Kongsberg oppført med stedsnavn som Bærum, Fiskum , Smaaland , Røraas osv.Kan derfor godt være at Conrød er stedsnavnet Konnerud, og at Johan er sønn av en arbeider ved det gamle Konnerudverket.Håper at noen fra lokalmiljøet kan hjelpe deg med dette.Lykke til! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest William Carlson

Her er den rette lenken for Anna Cathrina Johansen Nyrops begravelse opplysninger:Lenked: 13 [Nov. 1745] Johan Carls. Conrods D. / Anna Cathrina / gl. 12 Uger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.