Gå til innhold
Arkivverket

[#64283] Aure: Bereth Eriksdtr Våg (ca 1770)


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

Jeg sliter litt med å finne ut noe mer om anene til Bereth Eriksdtr Våg, f. ca 1770 i Aure. Dessverre brant jo alle kirkebøkene opp i 1771, slik at hennes fødsel ikke er dokumentert der. Jeg ble heller ikke så mye klokere av det som var skrevet under Våg i 'Gardtales i Aure'. Erik er ellers et navn som går igjen i flere generasjoner på Våg, men i bygdeboka er altså ikke Beret nevnt. Men det er vel sannsynlig at hun er datteren til en av disse Erik-ene? Gardtales i Aure er jo ikke akkurat noen lettlest bok, så det er ikke alltid lett å holde styr på slektskapene i Todal sine skriverier...Beret ble g. 1790 m. Anders Jonson Ulsnes, som i 1790 (sammen med Henrik Våg) solgte en halvpart av Vågs-bruket til Jon Haftorson Våg. Beret og Anders fikk bare en sønn, Anders født 1790, før faren døde i 1792, 24 år gammel.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Du finn opplysningar om denne berit Eriksdotter på s. 60 av B II av Gardtales i Aure.Ho var dotter til Erik Olsson Våg (Mæle) og kone Kari Olsdotter. Erik døydde i 1785 og kona året etter skriv Todal.Erik kom som sagt frå Mæle (Mælan) i Stemshaug. (Som eit apropos kan nemnast at brørne Ola og Harald Mæle, begge kjendisar har slektsnamnet sitt herifrå. Så vidt eg hugsar så kom far deira herifrå og vart prest i Oppdal).Erik Olsson var ca 1727 og var son til Ola Pedersson Mæle og kone Beret Eriksdotter. (Erik hadde elles ein tvillingbror, Svein som er blant mine forfedrar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.