Gå til innhold
Arkivverket

[#64284] Gunder Værlien ranet og drept.


Gjest Geir Otto Værlien
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Otto Værlien

Har funnet noe av det jeg var ute etter. Står nevnt under tragiske hendelser i Alfarheim Årbok for Elverum # 3 fra 1988. Gunder Olsen Værlien f. 1809 d. 1854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Har du datoen for drapet, bør det ikke være vanskelig å finne masse i noen av avisene som er skannet og lagt ut på nasjonalbibliotekets sider www.nb.no/avis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Otto Værlien

Har ikke datoen for drapet, men historien sier at han reiste til St.Hans markedet i Christiania. dengang brukte de nok mange dager på en slik tur. Da er det antageligvis tidfestet til siste halvdel av juni. St.Hans aften er jo 24.06, men jeg vet ikke hvor lenge eller når St.Hans markedet startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Otto Værlien

Nå begynner jeg å tvile på hele greia. Fant den jeg tror det er på denne linken, men det stemmer liksom ikke at han skal bli vaksinert det året han ble drept. Dette er 25.nov.og det er jo lenge etter St.Hans. Stemmer med navn på far og bosted, men var det vanlig å bli vaksinert så gammel? Se link:LenkeNoen som har en forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig etterslekt til dette paret har opplysninger om denne tragedien?På Fam s. ser det ut til ved foreldresøk på ekteparet Gunder Olsen og Kari Jensdatter hadde følgende barn:1. barn f. 1836 Elverum, Oline GundersenLenke2. barn :Johan Gunderesen f. 1839 , Elverum3. Gurine 18414. Christoffer 18435. Caroline f. 18466. Gunder f. 18507. Tonetta f. 1851 ( f. Fåberg)8. Ny Christoffer f. 18529. Inger f. 1855 De fleste barna f. i Elverum, og det måtte være ille å miste far og ektemann så tragisk .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Otto Værlien

Tusen takk Gunn. Dette er et gjennombrudd for meg. Ref. Årbok for Elverum bind 3 side 31 så er denne hendelsen nevnt, og der står det at kona Lisa satt igjen med 4-5 unger. Eldste sønnen Johan (15 år) var den som måtte gå til fots fra trysil til Christianiafor å lete etter faren. Det stemmer med alderen på Johan, og Gurine Ingrid har jeg fra før. Det må være trykkfeil det med Lisa.Mvh. Geir Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.