Gå til innhold
Arkivverket

[#64285] liste over Jordmødre finnes det?


Gjest Inger-Johanne Indrestrand
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

Har funnet at en fjern slektning var det, og vil gjerne finne ut mest mulig, utdanningssted o. lign.Karoline J. Søvik f.1864 og død 1895. Hun er begravd på Hamnsund gravsted, M. og R. og et stort jernkors er fortsatt på graven (Dis gravminne)Inger-Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

Mariann, jeg får feilmelding på det du nevner.Arnfrid, de bøkene Carsten har, er for nye (har dem selv), Karoline døde i 1895.Men takk begge to for interessen.Inger-Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

OK, veit ikkje kva eg gjorde feil, men du kan søkja etter jordmødre eller jordmor i søkefeltet oppe til høgre på denne sida, og du vil finna det eg prøvde å visa deg :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

reglementet for Kristiania jordemoderskole av 1847: «Vedkommende skulle ikke være under 20 aar, og ikke over 30 aar gammel, hun skulde skaffe attest for sædelig vandel og lægeattest om sin fysiske bekvemhet, i hvilken henseende det skulde iagttas at hun ikke hadde nogen legemsfeil eller mangel, som kunde vække skræk eller avsky hos den fødende. Under ellers like vilkaar skulde den gis fortrin, som var gift og selv hadde født barn; den skrivekyndige skulde foretrekkes for den ikke skrivekyndige» https://bora.hib.no/bitstream/10049/180/1/hamre.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

Her var kommet mye interesant siden jeg var innpå.Takk alle tre. Det var helt tilfeldig at jeg så det fine jernkorset med Jordemoder på da jeg lette etter noe annet på DIS gravminner, og ble nysgjerrig. Nå har jeg funnet ut at hun var kusine til min farmor. Lete etter slekta blir mere og mere spennende, synes jeg.hilsen Inger- Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.