Gå til innhold
Arkivverket

[#64286] Hjelp til tyding av kirke bok i Volda


Gjest Arne B. Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne B. Kristiansen

Jeg trenger hjelp til å tyde hva som står etter Claudia Margrethe som blir døpt i Volda (Wolden) 22. Desember. 1780.Permanent sidelenke: Lenke Kjenner til at hun er datter av sogneprest Teleph Stub (1740-1809) og Christiane f. Juell (1736-1804).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg leser det slik:...Claudia Margaretha Telephsdatter Harms døbt, hvis Daab siden blev confirmeret i Kircken d. 28de Decb. med følgende Faddere...Deretter kommer navnene på fadderne.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Etter noe tid har jeg tydet litt av hvem faddere er:...Barnefadren.....Jomfr R....Capt. B......Rei....Trenger sårt hjelp til resten....mvh. Arne B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Det blir dessverre mye gjetting her, men jeg prøver:Frue Bernicke, Frøken Tønder, Jomfr. Rødset, Hr. Capt. Rodtvidt, Sr. Reutz og Sr. Mørck.Barnets far er ikke blant fadderne.Håper noen andre kan tre støttende til her, da disse navnene er langt fra sikre:-))Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Ikke så lett når man ikke kjenner til de 'kondisjonerte' i Volda på den tiden, men jeg prøver meg:Frue Bernitz, Frøken Tonder (Tønder?), Jomfr. Rodsæt (Rødsæt?), Hr Capt Rodtvidt, Sr Reutz og Sr Hogh (Høgh?). De som er titulert frue og frøken er sikkert hhv kone og datter av offiserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Kaptein Rodtvidt er grei. Det må vere Otto Christopher von Rodtvitt (Aarviknes: Voldasoga b1 s. 166-67; her står det at han var major). Frue Bernitz må vere Margrete Reutz, g.m. 1774 Johan Christian Wilhelmm Bernitz, kaptein i Sunnmøre kompani frå 1772-1788. (Aarviknes: Voldasoga b.1 s. 166-67)Det budde ein Otto Finde Reutz i Halkjelsvik på denne tida; faren var Stevelin Reutz (sokneprest i Herøy, d.1773) og mora Elsebe Finde, dotter til Otto Finde, som var prest i Volda til 1740. (Voldasoga b.1 s 299 og 320). Otto hadde ein bror Magnus og ei søster Margrete, ifl. Herøyboka (G&F b.2 s.175). Det er vel sannsynleg at denne Margrete er den same som 'Frue Bernitz'. Magnus var gift m. Anne Helene Hansd. Tønder frå Ørsta, som kan vere 'Frøken Tønder'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Kaptein Rodtvidt er grei. Det må vere Otto Christopher von Rodtvitt (Aarviknes: Voldasoga b1 s. 166-67; her står det at han var major). Frue Bernitz må vere Margrete Reutz, g.m. 1774 Johan Christian Wilhelmm Bernitz, kaptein i Sunnmøre kompani frå 1772-1788. (Aarviknes: Voldasoga b.1 s. 166-67)Det budde ein Otto Finde Reutz i Halkjelsvik på denne tida; faren var Stevelin Reutz (sokneprest i Herøy, d.1773) og mora Elsebe Finde, dotter til Otto Finde, som var prest i Volda til 1740. (Voldasoga b.1 s 299 og 320). Otto hadde ein bror Magnus og ei søster Margrete, ifl. Herøyboka (G&F b.2 s.175). Det er vel sannsynleg at denne Margrete er den same som 'Frue Bernitz'. Magnus var gift m. Anne Helene Hansd. Tønder frå Ørsta, som kan vere 'Frøken Tønder'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.