Gå til innhold
Arkivverket

[#64289] Arne Arnesen, Elverum. Hvor kom han fra?


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Arne Arnesen ble gift med Olia Olsdatter 15.5. 1833 i Elverum kirke. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9173&idx_id=9173&uid=ny&idx_side=-157>Lenke Der står det at han var 27 år, altså født ca. 1806. Ved sin død 10.10. 1849 er alderen oppgitt til 50 år. Altså født ca. 1799. LenkeParet får fem barn: Kirstie, f. 14.10. 1835, Mørkhagen - Olia, f. 9.12. 1837, Søberg - Thea, f. 23.12. 1840, Mørkhagen. Død 8.6. 1842. - Ole, f. 20.11. 1842, Mørkhagen - Thea, f. 29.1. 1845, Fallykja.Jeg har prøvd å finne Arnes fødsel i kirkebøker for Elverum på gjeldende tidspunkt 1798 - 1808, men finner ingen som passer. Er det noen som har kjennskap til denne personen.Faren til Olia er ifølge vielsen Ole Andersen, men dette må vel være feil. Jeg finner Olia født 22.10. 1807, Kvernbekken, Elverum og der står foreldrene oppført som Ole Arnesen og Kirsti Olsdatter. (38)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Finner ikke noe gårdsnavn i 1801 i Elverum som passer til det oppgitte navn ved dåp. Derimot finner jeg et gårdsnavn som likner i 1865: LenkeHåper noen lokale slektsforskere kan hjelpe deg her.Litt merkelig med aldersangivelsen ved vielsen, vanligvis har jeg erfart at det kan være svært unøyaktig oppgitt ved død, men her er det da i så fall motsatt?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Ifølge bygeboka het faren til Olia Ole Arnesen, så her har nok etternavnet blitt feilskrevet. Hun ble født i 1807 og døde på Faldløkka i 1881. Hun konfirmert i 1823.Hun var barn nr.2 i en søskenflokk på 8.Foreldre: Ole Arnesen Kvernbakken(1778-1857) og Kirsti Olsdatter fra Svendsstu Løken(1785-1863).Mvh. Geir Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av kirkebøkene at her er det nok mye avvik i alder ja. Arne og Olia bodde på Fallykkja som Gunn har gitt lenke til. Kona på gården i 1865 er datter til Olia som hun fikk med Hans Nøtåsen før hun ble gift med Arne. Ser også at begge bestemødrene bor på gården i 1865.Arne kjøpte Fallykkja i 1844 men døde bare 5 år senere. I boka står det at de hadde 6 barn i alderen 4-16 år ved skiftet etter Arne.Olia overdrar så gården til sin svigersønn som altså ble gift med hennes dtr. utenfor ekteskap. Det er forresten bilde av Fallykkja fra 1905 i bygdeboka(s.258 - Hagen Bjølset) bind 1 for Elverum.Mvjh. Geir Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hjertelig takk for nyttige innspill hvor jeg bla. fikk bekreftet at den Olia som jeg fant født i 1807 er den rette. Og da er vel dette den rette Arne Arnesen selv om alderen spriker voldsomt samenliknet med vielse og død (43) LenkeMVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Den Arne Arnesen født på Kverbakken er Olias farbror. Han er etter Elverumsboka gm Anne Olsdr på Jevnaker. Dersom opplysningene ved vielsen er riktige, skal Arne Arnesen være født på Nedre Skjefstad, men det kan være at det var der han oppholdt seg da han ble gift. Det er jo ikke alt som stemmer på Olea heller. Alder og fødested er rimlig riktige, men navnet på faren er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Sverre!Du har selvsagt helt rett. Takk for korrigeringen. Arne som jeg fant fram til i innlegg 7 kan selvsagt umulig være min Arne, da denne står oppført med feil far i forhold til det jeg leter etter. Far til min Arne skal ifølge vielsen hete Arne Arnesen.Når og hvor er Arne født? Noen som vet?MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Hvis ingen kandidater er å finne i Elverum som født får en heve blikket og kikke litt på nabokommunene. Han kan jo være innflytter? Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Til (10): Det er ikke Arne Ottersen, født 1803, sønn av Otter Persen og Berte Mortensdatter Skavhaugen. Arne Ottersen ble høker i Kristiania og finnes der i 1865-tellinga.Det finnes ingen passende kandidat for Arne Arnesen i Elverum, verken blant døpte eller konfirmerte. Han er nok innflytter, som Geir er inne på i (9).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Bomskot i (10), altså.Kastar fram nytt alternativ:Arne Arnesen Ryndbraaten? Ryed-? konfirmert i Hof 1820 (nr. 17): Permanent sidelenke: LenkeSon av Arne Arnesen og Anne Arnesdtr., fødd 1802.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg tror det står Kyndbraaten. Om det er riktig person vet jeg ikke. Kynnbråten ligger i Risberget i Våler som den gangen var anneks til Hof. Det bor en passende Arne Arnesen i Risberget i 1801, men han er ikke gift. Jeg finner ingen Anne Arnesdr som bor på Finnskogen og er ugift i passende alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det står Kyndbraaten. Hvis dette skulle være han så bør en sjekke om det finnes noen utflyttingslister for Våler for gjeldende periode. Innflyttingslister for Elverum mener jeg det er dårlig med for perioden før 1833;-((.Denne Arne kan være verdt å sjekke ut/inn som aktuell kandidat.Mener også at navnekombinasjonen, som Ronny sier, Arne Arnesen er sjelden i Elverum.Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.