Gå til innhold
Arkivverket

[#64292] Berte Johanne Riis og hennes opphav.


Gjest kjetil tufte
 Del

Recommended Posts

Gjest kjetil tufte

Står helt fast ang Berte Johanne Riis og hennes opphav,hun er f.ca. 1808,død 30.10.1861 Bergen Domkirken.Ser i kirkeboken fra Domkirken 1843,fødte barn,at hun får et uekte barn Rikke Martine Sørensdatter 13.10.1843.med skuespiller (uk)Søren Marthin(e)klarer ikke å tyde alt som står der.Hun får også et uekte barn i 1845 Johan Cristian 04.09.1845.Domkirken. Er der noen som kan hjelpe meg?Mvh. Kjetil Tufte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan hun være en søster av den Bøye Christopher Riis som får barn i Bergen i 1830 åra? LenkeHan skal være født i Trondheim med foreldre Lars Christian Riis og Kristine Hemmingsdtr.Han får flere barn i Bergen deriblant en som heter Johanne.Dette er kanskje bare et skudd i blinde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det VAR nok etr skudd i blinde! For ved dåpen til Rikke står hun som Berthe Johanesdtr Riis: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Klokkerbok nr. B 2 (1842-1849), Fødte og døpte kvinner 1843, side 121. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8654&idx_id=8654&uid=ny&idx_side=-123>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Takk for hjelpen så langt.Men jeg er ikke kommet noe videre med hvem som er foreldre til Berte Johannedtr.Riis.Jeg vet ikke hvor jeg skal lete.Etternavnet Riis, er ikke det et kjent slektsnavn?Mvh.Kjetil Tufte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

hei.kan det hjelpe om du ber om skifteopplysninger på faren til Rikke? Faren het jo Søren Marthinie i følge kirkeboken/dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Ludvig Riis (1755-1812) var kjøpmann i Christiania og g.m. Marie Birgitte Gravengaard (1762-1846). Johan kom fra gården Engelstad Nedre i Nannestad, Romerike, der han (som barn ?) ble 'blindet av sin egne tamme stork' (sic!). Disse hadde 12 barn (født i perioden 1780-1803), hvoriblant den stiftsoverretsjustitiarius i Bergen (1835), Boye Christopher Riis (1790-1851) (g. Christine Benedicte Hagerup f. 1810) som nevnes i innlegg #3 (hvor det forøvrig sies at han istedet skal være født i Trondheim med foreldre Lars Christian Riis og Kristine Hemmingsdatter !).Kan Johan Ludvig Riis (1755-1812) ha fått Berte Johanne Riis (født ca.1808) utenom ekteskap ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Takk for svar Jeg har store problemer med å finne noe som helst ang Berte Johanne Riis foreldre,kan jeg få hjelp til det. Mvh.Kjetil Tufte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(1) Hvor er kilden til at hun er født ca 1808. I følge opplysningen ved dødsfallet var hun 40 år i 1861, altså f ca 1820.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Jeg kan ha tatt feil ang når hun er født.Jeg fant ut hun fikk et uekte barn til i 1845.04.09.Johan Cristian døpt i Domkirken.Men det er Rikke Martine Sørensdatter som er min slekt.Rikkes sønn Bernt Martin f.1880. får et uekte barn med min oldemor Der har jeg resten fremmover i slekten. Takk for god hjelp. Mvh.Kjetil Tufte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Kjetil,Jeg var borti denne saken da jeg jobbet med kvinneskjebner på 1800-tallet. Derfor har jeg litt om henne, men jeg har ikke klart å finne hennes dåp jeg heller.Har du funnet igjen Johan Kristian. Hans far var Peder Johan Clausen. Ser at han bodde i rode 11, der Berte Johanne også bodde da hun døde. Kanskje de hadde et forhold videre... Hvem vet? Prøvde å komme inn på Bergis, men den funket ikke i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Hei! Ser ut som dette kan bli vanskelig men jeg tar med glede imot den hjelpen jeg kan få.Kanskje jeg skal prøve å finne mer ut om den 'der' skuespilleren Søren Martini/Martin Uggeløse.Mest sansylig en Danske. Mvh.Kjetil Tufte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her ser vi det ekte barnet som Søren Martini døpte i Bergen Lenke og da bor han i 11-93, Komediebakken 3, altså huset ved siden av der BJ bodde ved sin død i 1861, 11-95. 11-95 ble imidlertid revet mellom 1875 og 1885, så jeg vet ikke helt gateadressen, men det var i Baneveien / Komediebakken, kanskje faktisk en del av samme bolig som 11-93. Som sagt kommer jeg ikke inn på Bergis, så jeg får dessverre ikke sjekket det. Du er klar over at vi befinner oss i datidens 'strøk'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Blir litt forvirret i kveld for her er to personer som har debatter gående om den samme Berte Johanne Riis. Er du klar over det? Samarbeid? LenkeHar du sjekket fadderene til de to barna til Berte Johanne? Det vil kunne avklare om hun hadde familien i Bergen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Hei! Ja den 'tanken' har slått meg, mang en sjebne i min famile. Men jeg lurer på hvem Rikke Martine vokste opp med,evt satt bort til. Mvh.Kjetil Tufte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det kan se ut for at Berte Johannes to barn har klart seg bra. Her blir sønnen Johan Chr viet i 1867 med jomfru Wilhelmine Nicoline Bendixen LenkeMen om de har emigrert eller hvor de har gjort av seg er ikke godt å si.Rikke Martine og mannen bodde først i Årstad, men det vet du selvsagt. Mannen hennes var fra Fana. Har du funnet han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Rikke Martines mann, Anders Simonsen, i 1865 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f61301&gardpostnr=2669&personpostnr=30089&merk=30089#ovre>Lenkejeg må prøve å finne ham i Fana.Ja her er den f. 5.6.1845 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke men dette hadde du sikkert fra før. Foreldre Simon Larsen Håvardstun og Ingebrog Jonsdatter. De blir viet her 11.5.1845. Ingeborg er fra Øvstuntre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Hei igjen, Arfrid og takk for veldig god hjelp. Det var jo interessant at du har jobbet med denne damen før...Og ja, jeg misstenkte at hun gikk på 'strøket' da jeg så adressen og det å få flere barn utenfor ekteskap var jo litt 'ekstrem' den gang. Nå har jeg fått mye god informasjon fra deg og er veldig takknemlig. Sammarbeid med den lenken du sendte/det andre temaet? Ja, Gunn-Anita la inn et tema for meg slik at jeg skulle få fart på spørsmålene. Tenkte det kunne være greit å ha to tema da der var forskjellige ting jeg lurte på. Dere gjør en fantastisk jobb her inne. Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.