Gå til innhold
Arkivverket

[#64295] Hjelp til tydning av KB Sogn og Fjordane Lavik


Gjest Christel Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Tilgi meg at jeg blander meg inn her! Men når Måren dukker opp så har min kone en fetter som ble gift med datter til Tomas Måren og Berta Olsdatter. Tomas skal være født i 1883 og Berta i 1881. Det er mulig at jeg ikke er flink nok, men jeg finner ikke hvem som var foreldrene til Tomas og Berta.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er nok Thomas, det står riktignok Varen, men jeg tror det er feilskrevet: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f01416&gardpostnr=236&personpostnr=1683#nedre>LenkeI 1883 (17/2) ble det født en Thomas Bergesson Måren av foreldre Berge Thorsteinsson Måren og Anna SjursdtrSe på S&F sitt fylkesarkiv: http://fylkesarkiv.no/Han ble gift i 1909 med Brita Olsdtr f 1881 i Balestrand (også på Fylkesarkivet)N° 2 her i 1909: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kyrkjebø i Lavik, Klokkerbok nr. B 3 (1882-1913), Ekteviede 1909, side 162. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

På S&F fylkesarkiv under vigde finner du: Informasjon Brudgom Brur År 1882 Kyrkje Vigselsdato 5.10.1882 Namn Birger Thorsteins. Anna Sjurd. Bustad Flete Flete Bustad i prestegjeld Lavik Lavik Yrke jagtefører Fødselsår 1853 1857 Alder 0 0 Fødd i prestegjeld Lavik Balestrand Fødestad Flete FleteDet er umulig å lag lenke for da forsvinner alt ser det ut for, de bruker nemlig haker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Berge /Birge/Birger og Anna fikk flere barn: Andreas Berges. 1893 Berge Thorstens., Anna Sjurd. MårenAnna Marie Birged. 1891 Birge Thorsteins., Anna Sjurd. MårenBertine Berged. 1896 Berge Torsteins., Anna Sjurd. MårenBrita Berged. 1887 Berge Torstens., Anna Sjurd. MårenMartha Berged. 1889 Berge Thorsteins., Anna Sjurd. MårenSjur Berges. 1885 Berge Thorsteins., Anna Sjurd. MårenThomas Berges. 1883 Berge Thorsteins., Anna Sjurd. Måren Du finner dem under døpte i S & F sitt databasearkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Du har vel fått det meste, men her er fra Gardssoga: Thomas Bergeson Måren f 1883 gm Berta Olsdtr Lønne f 1879 i 1909. Barn: Anna f 1910, Brita f 1913, Bjarne f 1919, Olga f 1921 og Magna f 1923. De bodde på bruket Varden på gården Måren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha Kjellaug! Det er nok rett med Berta og Tomas, iflg. familien. Det var flott å få dette på plass! Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Christel Rasmussen

Arnfrid, jeg må nok komme tilbake til (14) hvor du skriver at du sitter med kildematerialet til Ætte- og Bygdebok for Kyrkjebø og Lavik. Der fant jeg i sin tid i Ættebok for Lavik på side 218 at Anders, født 1843, bodde i USA. Det kan egentlig ikke stemme, for han kom vel neppe så fort tilbake for å gifte seg i 1877. Reiste man til USA ble man vel der. Jeg har heller ikke funnet ham i emigrantlistene på nettet. Samme år som min Anders ble født og døbt ble 2 andre med navn Anders født/døbt, Anders Olesen og Anders Hansen. Kanskje noen av disse reiste ut og at det har skjedd en forveksling? Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Arnfrid, jeg må nok komme tilbake til (14) hvor du skriver at du sitter med kildematerialet til Ætte- og Bygdebok for Kyrkjebø og Lavik. Der fant jeg i sin tid i Ættebok for Lavik på side 218 at Anders, født 1843, bodde i USA. Det kan egentlig ikke stemme, for han kom vel neppe så fort tilbake for å gifte seg i 1877. Reiste man til USA ble man vel der. Jeg har heller ikke funnet ham i emigrantlistene på nettet. Samme år som min Anders ble født og døbt ble 2 andre med navn Anders født/døbt, Anders Olesen og Anders Hansen. Kanskje noen av disse reiste ut og at det har skjedd en forveksling? Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

fra 14:'...kildematerialet som lå til grunn for Ættebok for Kyrkjebø, Bygdebok for Kyrkjebø og Bygdebok for Kyrkjebø og Lavik.'Jeg har altså ikke kildematerialet til Ætteboken (Gardssogen) for Lavik.Men der er et kapittel i 'Bygdebok for Kyrkjebø og Lavik' om utvandring. Skal ta en titt der i morgen. Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Jeg oppdaget noe annet: I Ættebok for Lavik står han som følger: h) Anders 1843 USA. Etter fødselsåret burde han ha stått som c) mellom Otto 1840 og Hans 1844. Jeg er ikke i tvil om at Anders er min oldefar. Det ble fortalt meg at han var ved tollen, og i SK Korskirken MINI 1867-1882 Nr. 17 står han ved vielse i Bergen 1877 oppført som konstituert rorskarl, far husmand Christen Ottosen. Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lars J. var altså Alettes sønn fra før hun ble g m Christen. Men dette har du sikkert funnet ut selv for lengst.Tidspunktene for når de flyttet til og fra Høievarde, -har du dem?A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Takk Solveig Håklev og Arnfried for diverse innlegg. Jeg vet når Anders var på Høievarde, men at Olette hadde et barn fra før var helt ukjent for meg. Der dukker jo ganske mange overraskelser opp. Det er umulig å komme inn på skannede KB, men skal se på det når det igjen går. Arnfried, stammer du fra et av barna til Christen Ottosen? Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.