Gå til innhold
Arkivverket

[#64297] Mariakirken i Stavanger og korsbrødrene


Gjest arne kvitrud
 Del

Recommended Posts

Gjest arne kvitrud

Jeg driver og flikker på en tekst i Wikipedia om Mariakirken i Stavanger ([url="http://no.wikipedia.org/wiki/Mariakirken_i_Stavanger>Lenke), og ender opp med en problemstilling der.Det er knyttet til et dokument fra 13. mars 1355 (DN IV nr 374 - Lenke). Der omtales 'Marikirkia korsbrødra'.Anton Wilhelm Brøgger leste dette i 1915 (Brøgger, Anton Wilhelm: 'Stavangers historie i middelalderen', Stavanger, 1915, side 172) som Mariakirkens korsbrødre, mens Knut Helle mente i 1975 (Helle, Knut: 'Stavanger fra våg til by', Stavanger, 1975, side 118) at teksten skal forstås som korsbrødrenes Mariakirke og ikke omvendt. Han mener at Brøgger feilleser teksten.Jeg blir i stuss når to som begge burde kunne lese teksten meget bra, har hver sin variant.Ser også at Regesta Norvegica (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Arne Kvitrud! Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg mener å huske at da jeg lå på Det katolske sykehuset i Stavanger så var det en av nonnene som nevnte at kirken som lå rett overfor sykehuset egentlig hette Maria-kirken, men siden det ikke var av interesse for meg og at jeg ikke stolte helt på hennes utsagn så tenkte jeg ikke mer over det. Kan jeg ha misforstått henne eller huske feil? Dette er du ekspert på, ikke jeg.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

jeg forstår teksten som korbrødrenes Mariakirkeforresten bedre å skrive korbror enn korsbror, for å forebygge misforståelserdreier det seg om et aldershjem / hospital ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det er ikkje mykje tvil om at det her skal lesast som 'kor(s)brørnes Mariakyrkje', og ikkje slik Brøgger las det. Brøgger hadde forøvrig heller ikkje den norrønfilologiske bakgrunnen som Knut Helle har, og jamt over er det nok mykje større grunn til å lita på Knut Helle enn A. W. Brøgger i slike spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Takker for svarene!Da må jeg finne ut hva kor(s)brødrenes Mariakirke betyr i praksis!Jeg er ikke bevisst på ordvalget mellom korbror og korsbror, men har brukt ordet korsbror som i originalen. Ser at her kan kanskje kombinasjonen korsbror og Mariakirke gi koblinger som ikke var tiltenkt.Så langt vi vet så er det ikke kjent noe hospital i forbindelse med Mariakirken. Byens hospital er knyttet mot Peterskirken. Nær Mariakirken har en likevel hatt Kommunshuset, som har vært kannikkenes felleshus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I Oslo hadde kannikene eget spital adskilt fra byfolket ellers.Ok for meg at du vil bruke ordet korsbror slik som originalen, men da får du også ta på deg oppgaven med å forklare alle som spør om dette har med et kors å gjøre. Når en bruker ordet korbror pådrar meg seg ikke så ofte det nevnte spørsmålet. Skriver du korsdirigent for kordirigent og korsdreng for kordreng også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.