Gå til innhold
Arkivverket

[#64305] Forskjellig navn oppgitt på faren - vanlig etter 1900 ?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

HeiI FT1900 for Lier finner jeg en familie med far Carl Pettersen og mor Annette Bergstrøm. De har en datter Andora, f.1893.Imidlertid står der ved konfirmasjonen til Andora i 1907 Lenke at foreldrene er Anton Nilsen og Anette f. Bergstrøm.Navnene er såpass spesielle at det må være de samme personene, men jeg lurer på om dette var vanlig på den tiden ?Vennlig hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det virker litt spesielt synes jeg, selv om det på den tiden ikke var noen navnelov.Men har du funnet kirkebokinnførselen ved dåpen?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vel, en forklaring kan være om Anettes første ektemann døde før datter ble konfirmert. Kan hun da være ført med stefar som far ? Bare en teori dette.Da må du i så fall finne svar i kirkebøker om dette kan stemme.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg har tenkt at hendes første mann døde og hun har giftet seg om igjen, men jeg har hatt problemer med å finne hans dødsfall og også vielsen.Likeledes dåpsinnførslene til barna! Ifølge FT1900 skal de 2 eldste barna være født i Kristiania og der er jo mange muligheter. Jeg har vært gjennom en del kirkebøkker , men ikke alle.Mystisk er det også, at det barnet jeg egentlig er interessert i er en John Sigurd Pettersen, født 1907 og jeg har fått oppgitt at hans foreldre er Karl Pettersen og Anette Bergstrøm.Der er noe her som skurrer og kanskje det viser seg å være en sammenblanding av flere familier. Litt merkelig, likevel, pga. navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Avdød bryggeriarbeider Andor Nilsen f 1866. Så da er det han som står oppført som far ved konfirmasjonen, men enten ved dåp eller konfirmasjon er hans fornavn feilskrevet, trolig ved konfirmasjonen, da jenten jo er oppkalt etter sin avdøde far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Du er en knupp, Arnfrid !Jeg ble avledet av at hun i folketellingen 1900 har fått Pettersen som etternavn, men nå skjønner eg.Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.