Gå til innhold
Arkivverket

[#64310] Brita Nilsdtr. Jamno


Gjest Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Hvordan kan du vite at det er foreldrene når du ikke har funnet dåpen? Om hun var født i 1718 burde det være i Hougs/Haus, men der finner jeg henne ikke.Men jeg har funnet noe annet rart, og mye mulig bare et sammentreff av fornavnet Nils og div. gårdsnavn som Jambne og Sædall. LenkeEn Niels Johannesen Jamne ble gift 8 p.trin (trol.20/6) 1728 Gierstad krk. med Gønnethe Pedersdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette paret du nevner Berit, har vi disskutert mye siden Gønette er etterkommer i Arnfrids prosjekt. Paret fikk ihvertfall to barn før de gifta seg, men ingen Brita etter det vi har sett. Vi kan jo ha oversett et barn da.Det er flere Brita Nilsdtr f før 1720 i Haus ser jeg. Det er jo ikke sikkert fødselsår heller.Hei Truls, har du sett slektsboka til Arnfrid? http://home.online.no/~harmell/slektsbok.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Songstad

Nei hvordan vet jeg at Niels Nielsøn og Magdeli Haldorsdatter har datteren Brita? Jeg mener jeg har det fra Vaksdal Bygdebok bind I, men har slurvet med notatene mine. Kanskje noen har tilgang til denne boka? Men Berit, denne synderen på Jamno er nok ikke min mann. Det er nok bare et sammentreff som du sier. Hei Kjellaug også - skal kikke på slektsboka til Arnfrid. Og når du finner flere fødte Brita i Haus før 1720, ser du da i noen elektronisk database eller fotograferte kirkebøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er heller ikke mulig at hun er datter til Nils Johannesen Jamne i hans første ekteskap. Han var nemlig gift før, men hadde ikke barn. Her er skiftemålet hans: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=pa12501701&gardpostnr=58&personpostnr=58#nedre>LenkeHer er det jeg har notert om Nils Joh. Jamne: 'Nils Johannessen Fossmark bruk nr 1 1670-1738 giftet seg som enkemann (Eli Larsdatter Trengeid 1647-1726, ingen barn sammen) i 1728 med Gonetta Pedersdatter. Rundt 1730 flyttet de til Åsen i Hesjedal. 19 år gml fikk Nils et uekte barn med Malena Monsdatter Stanghelle. I 1723 fikk han et uekte barn med Gonetta Pedersdatter. Gonetta var i Tromsø da hun fikk barnet, men kom hjem igjen. I 1727 fikk Nils og Gonetta enda et uekte barn. Men i 1728 fikk de kongens løyve til å gifte seg. Som enke giftet Gonetta seg i 1750 med Lars Fabiansen Grøtå. Hun døde i 1777 på Tunestveit hos sønnen Besse.'Vi har registrert at Gønette hadde 8 barn med Nils; Ingeborg, Eli, Besse, Johannes, Nils, Olav, Eli og Eli. Har du Truls funnet alle barna til Brita Nilsdtr? jeg har bare Magdeli og Marta.Jeg har og denne Brita Nilsdtr Jamne i min data ser du for hun er formor til min nieses ektemann. Det er vel hun du og har som gifter seg med Nils Anderssen Havrå i 1746? LenkeMen så langt har jeg ikke funnet noen foreldre, har heller ikke jobbet så mye med det.Det eneste jeg unders på er om det har vært en annen Nils på Jamne enn denne Nils Johannessen som flytta mye på seg.I 1732 f. eks. dør det en Haldor Nilsen på Jamne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Songstad

Brita Nilsdtr Jamno er uten tvil datter av Nils Nilsen Jamne og Mageli Haldorsdtr, men problemet er altså å finne når hun er født. Det eneste jeg har utenom bygdebok for Vaksdal (som jeg hadde tilgang til for lenge siden) er det jeg fant på FS. [url="http://www.familysearch.org/eng/search/PRF/individual_record.asp?recid=910272715&lds=2&region=-1&regionfriendly=&frompage=99>Lenke Dette ser jo tilforlatelig ut, bortsett fra at foreldre altså var gift først i 1721. Brita giftet seg i 1746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg tror nok det at hun er født seinere for ellers ville vi ha funnet hennes foreldre public absolveret og det er de ikke.jeg har gått igjennom døpte i Haus 1720 og 21 uten å finne henne der. Siden hun ble konfirmert så seint som i 1741, tror jeg da at dåpen hennes er å finne senere. Tror ikke at disse kikrebøkene fra Haus er blitt avskrevet på FS, og det som private har lagt inn er jo ikke alltid å lite på selv om det kan være en pekepinn.Min svigernevø stammer fra Magdeli, jeg hadde ikke Haldorene med i barneflokken. Har du funnet Britas d0°d? I så tilfelle, hva stod det der?Skal nå se på 1722 - disse kirkebøkene fra Haus er ikke så galne, en må bare bla seg fram til en kommer til 'Børnedåb'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Brita døpt 14. des. 1723 (Haus) som datter til Nils Nilsen og kona Magdeli Haldorsdatter Åsen (i Hesjedal på Osterøy). Nils og Magdeli drev gården i Åsen til 1731, da de overtok et bruk på Jamne.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Songstad

Så fikk jeg altså god hjelp til å finne fødselsdatoen til Brita. Takk alle sammen. Og til deg Kjellaug - jeg har heller ikke funnet når Brita døde. Jeg finner henne ikke i Døde i Haus prestegjeld 1691-1792 og heller ikke i 1801. Trolig døde hun en gang mellom 1792 og 1801. Mannen døde i 1773 i følge haussoga side 263, men i 1793 Havråboka side 152. Brita og Nils var eiere av Brul nr. 1 'Nilsajorda'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sett etter dødsfallet til Nils Andersen i Haus i 1773 og 1793, men fant ingen ting om han. Fant bare Anders Nielsen Haure død 5/6 bgr.5.p.trin. 1773, 64 år. Niels Nielsen Jamne bgr. 4.a.trinit.1793 Brudevig 39 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er trolig 1793 da at Nils dør for jeg finner han ikke i den digitaliserte basen 1691-1792. Så de døde nok begge etter den tid, det er bare til å sjekke i kirkebøkene da, de er jo skanna for denne perioden.Men det er ikke et enkelt arbeid!! Jeg finner han ikke i 1793, men det kan være at jeg har oversett han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Berit, jeg fant det samme og heller ingenting siden - såg fram til 1801. Men det kan som sagt være, at jeg har oversett noe.Havrå ble vel skrevet Haurre/Havre eller noe i den retning på den tiden?Kan det være at de har dødd før 1792 og at den som har skrevet av har oversett dem? Synd det ikke er skifte etter noen av dem så vidt jeg har sett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.