Gå til innhold
Arkivverket

[#64314] Nok en dødsdømt slektning, nå i 1756 på Oma i Strandebarm.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,er det mulig å finne ut hva som kan ha skjedd med den dødsdømte kvinnen Anne Larsdatter Oma f 1732 i Strandebarm. Hun fikk et dødfødt barn med sin onkel Rasmus Pedersen Linga i 1756. Han ble frikjent fordi han hadde vært soldat, men hun skulle bøte med livet. Dette iflg bygdebokforfatteren som skal ha funnet dette i tingboken.Nå har jeg protokollene fra Trondhjem Tukthus. De fikk jeg tilsendt i forbindelse med blodskamsaken fra Fiske (Kvitingen) i Samnager på 1740-talet. Anne Larsdatter Oma er ikke nevnt der.Hvordan forholder det seg med kilder i Bergen og Hordaland for denne perioden?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk,Med andre ord så er det ikke mulig å finne henne i noen Tukthusprotokoll fra Bergen om hun døde før 1771. Jeg har forstått det slik at Tukthuset startet opp igjen så smått etter bybrannen 1743-1745.Mener jeg har bladd gjennom protokollen fra 1771 og utover.Nå skriver bygdebokforfatteren at hun trolig ble sendt til et fiskeleie nordpå, så da er det vel slik at vi ikke vil kunne finne igjen, da.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ein eller annan stad står det skrive at Rasmus fekk seks månader i slaveriet - og at Anna L. i 1757 bad om å få straffa si. Ho hadde då vore fengsla i eitt og eit kvart år, eit opphald verre enn døden. Men sidan har det vore uråd å finna noko om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, det stemmer, Bjørn.Fra bygdeboken: «I 1756 fekk han barn med systerdotter til første kona si, den 19 år gamle Anna Larsdatter på Ytre Oma br. 10. Dette var blodskam og begge vart dømd frå livet. Men som gamal soldat fekk han saka inn for krigsrett og dei såg mildare på det. Han fekk 6 månader straffearbeid på Bergenhus. Anna vart dømd på tinget 17.mai 1756, men sit enno fengsla i 1757, då ho ber om å få straffa si, «stor eller liden og bli befriet for dette slaverie hun i 1 1/4 år har udstået og som har været bitrere end selve døden».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, men eg trur ikkje ho sat på tukthuset før ho skreiv brevet, det var nok heller i rådstuarresten, om det var i Bergen, eller rotteholdet på Halsnøy - om det var i Sunnhordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da er det vel bare å vente på tingbøkene for Sunnhordland for 1750-1760-tallet. Det er vel neppe nevnt i tingbøkene for Nordhordland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I en tingbok for Nordhordland nevnes Fiskeleyet Henne. I en tidligere debatt Lenke har jeg fått opplyst fiskeleyene Omgang og Kjelvik.Er der noen med lokalkunnskap som vet hvor disse stedene lå? Det er vel skiprede og prestegjeld som er aktuelt på 1700-tallet.Vet noen om det finnes en oversikt forøvrig over fiskeleyer der dømte ble sendt?Takknemlig for all hjelp.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Torgrim Sørnes

Når det gjelder Rasmus Pedersen, så ble han ikke frikjent. Tvertimot ble han dømt til døden ved krigsrett i 1756 og skulle da halshugges med sverd og legemet begraves i kirkegården uten seremoni.Imidlertid ble han så benådet av Kong Frederik. som den 28. juli 1756 skriver'Vi haver allernaadigst pardonneret Landværn Manden Ramus Pedersen Yttre Omme for den hannem tilkiendte Lifs Straf, men derimod skal hand udstaae Kirkens Disciplin paa skarpeste Maade, og dernest afleveres til nærmeste Fæstning, for der at arbeide udi Jern iblandt de ærlige Slaver udi Sex Maaneder. Hans Vores Cassa tildømte Boeslod have vi hannem af sær kongelig Naade Skiænket og eftergivet.'Når det gjelder Anne Larsdatter derimot, har jeg ikke klart å finne noen kongelig resolusjon over henne. Det kan innebære (a) at jeg ikke har lett godt nok, (b) at hun døde i fengslet før saken hadde nådd til siste instans (b) at en høyere rett idømte henne en mildere straff,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.