Gå til innhold
Arkivverket

[#64316] Spartaiden eller Spartakiaden ?


Gjest Nina Möller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Möller Nordby

Min bestefar ble i si tid tatt ut som syklist til Spartakiaden. Må väre snakk om 1930 årene. Er det noen som kan fortelle noe mer om Spartakiaden. Minnes en gang han sa at det var 'arbeidernes olympiade'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Fant denne på nettet, men vil gjerne ha ytterligere innspill. Min bestefar kom aldri til Spartakiaden da det ikke fantes nok penger i kassa til å sende ham dit.Sitat http://www.skoleside.no/spansk.htm SPARTAKIADEN'Mange idrettsfolk hadde boikottet olympiaden i protest mot Hitlers regime. Dette gjaldt særlig idrettsfolk knyttet til arbeiderbevegelsen, sosialister og kommunister. Det ble debattert heftig i bl.a. idrettskretser om man burde boikotte idrettsarrangementet til Hitler eller ikke. I Norge var det to parallelle idrettsorganisasjoner på denne tiden, en borgerlig og arbeideridrettslagene. Sistnevnte mente at idrett også var politikk og var mot olympiaden i Berlin. De deltok heller i den såkalte 'Spartakiaden' som var ment å være arbeiderklassens svar på olympiaden, og som hadde sitt arrangement på samme tid som sistnevnte. I 1936 ble Spartakiaden holdt i Madrid, men måtte avlyses underveis fordi det brøt ut borgerkrig.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, du finner endel opplysninger om Spartakiaden hvis du søker på KVASIR, f.eks, men jeg har lyst til å 'kverulere' litt over 'olympiade' (har intet med deg å gjøre, Nina - denne 'feilen' finner jeg overalt):en olympiade er tidsrommet mellom to olympiske leker, så det var olympiske leker i Bejing i år IKKE olympiade, men jeg kjemper kanskje mot vindmøller, vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Javisst det stemmer.Min bestefar, Bjarne Eugen Pedersen f.21.9.1911 Paulus Oslo,bodde i Toftesgate og vokste opp på Grünerlökka i Oslo. Han syklet mye på velodromen ved Dälenenga Idrettsplass. Velodromen nevnes i perioden 1929-1946.De hadde også et idrettslag, og det eneste jeg kjenner til er Sparta eller Spartakus. Det skulle väre artig å finne frem til noen artikler om min bestefar. Vil tro at jeg må lete etter 'Arbeidernes idrettslag/-forbund'. Kanskje i Byarkivet? Hvilke aviser fantes i Oslo rundt 1930?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.