Gå til innhold
Arkivverket

[#64325] Ritmester Jacob DANNEFAER f. ca. 1630 og hustru Mette HOLSTEIN, Möen, DK


Gjest Thomas Friis Konst
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Friis Konst

Til orientering.Vennligst se tråd; # 70.736- 'Skorpa i Kvaenangen'ved Magne JOHANSEN.I denne tråden kan det sannsynligvis forekomme opplysninger som er av av interesse i denne DANNEFAER-debatten.Dette ikke minst da Magne JOHANSEN selv er en DANNEFAER etterkommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Godt Nytt Aar!Navnet HVID har vaert omtalt flere ganger i denne traaden, jfr. bl.a. innleggene # 24, 57, 61, 67, 82, 114, 333 og 375.Se i den forbindelse Jan Erik ROED's traad * 74.967'Slekten(e) Hvid(t)'Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Thomas Friis Konst

I forbindelse med et nytt studiebesok med et par andre DANNEFAER-etterkommere paa Mon i Danmark sist uke tok jeg en del nye fotografier.Forst av alt av vaapenskjoldene som naa pryder inngangen til Liselund slott, den tidligere Somarkegaard, jfr. # 13 i Arnstein RONNING's Heraldikk traad ° 65.481.Dessuten den vakre Damsholte kirke hvor de tidligere eiere av slottet Liselund, den Nederlandske Hugenot-familie DE LA CALMETTE, er begravet.En oppdatert oversikt over Jacob og Mette HOLSTEIN DANNEFAER's barn og barnebarn vil innen kort tid bli lagt ut her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Av ulike arsaker har jeg selv ikke vaert aktiv i denne traden de siste manedene.Dog blev jeg nettopp gjort oppmerksom pa en ODERUP relatert trad pa DIS-Norge, under Troms, som bl.a. behandler DANNEFAER og HOLSTEIN.I denne trad undres det pa hvorvidt Fru DANNEFAER, Mette HOLSTEIN, er datter av en Erik HOLSTEIN f. ca. 1580 i Tyskland som var gift RANTZAU REVENTLOW!Har selv arbeidet med denne slektsgrenen i mange ar og undrer derfor hva som kan vaere kildene til disse opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det 'klinger' jo noenlunde likt med en tidligere hypotese jeg har sett lansert, nelig at Mette skulle være barnebarn av en 'Mette Reventlow' (født ca.1605), g.m. en 'J. von Holstein'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ja, Per, - jeg mener a huske at du i sin tid satte frem en slik teori.Jeg skal folge med i den omtalte traden pa DIS-Norge, - men det hadde vaert fint om REVENTLOW-kjennere hadde synspunkter ogsa her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Korreksjon til innlegg # 383;Jeg kom dessverre i skade for a gjore en feilskriving i.f.m. den omtalte ODERUP-traden pa DIS-Norge.Det er ikke Fru DANNEFAER, Mette HOLSTEIN ca. 1645-ca. 1681 pa Mon i Danmark, som var datter av den omtalte Erik HOLSTEIN f. ca. 1580.Det er snarere Mettes mor, Anne Margrethe f. ca. 1620, som angivelig skal vaere Eriks datter.Erik HOLSTEIN oppgis pa DIS-Norge traden a ha vaert gift med en Mette J:dtr. (RANTZAU) REVENTLOV f. ca. 1600. Denne Mette angis vaere datter av Jesper REVENTLOV og hustru Ida RANTZAU, og skal vaere fodt i Rixdorf og dod i Gronholt.Beklager feilskrivningen - men undrer pa om noen vet mere om disse personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Hvorvidt Mette HOLSTEIN, gift DANNEFAER, hadde noen forbindelse med REVENTLOW-slekten, - kan kanskje avklares naermere via data som befinner seg pa REVENTLOW-museet Pederstrup pa Lolland-Falster, Danmark.Et besok her er a anbefale.Fotografiet er tatt i Oktober 2010.

bilete10322.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Thomas Friis Konst

God Jul - og takk for interessen i denne DANNEFAER-traden.Legger ved et mer sommerlig fotografi av 'Klintekongen' fra parken i 'Liselund' pa Mön. Bildet er tatt sommeren 2010.

bilete10717.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Navnet HOFNAGEL er omtalt flere ganger her i denne traden.Se i den forbindelse trad # 83.631 vedrörende HOFNAGEK, - av i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.