Gå til innhold
Arkivverket

[#64325] Ritmester Jacob DANNEFAER f. ca. 1630 og hustru Mette HOLSTEIN, Möen, DK


Gjest Thomas Friis Konst
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

God morgen!Ja, det er riktig, Thomas, jeg er ikke etterkommer her, men jeg har aldri i mine levedager sett en person benyttet så mange ganger som fadder som Esajas Pelleg (i disse kirkebøkene for Lyngen), og Esaias er bror til en av barna mine sine aner :-) Han er etterkommer av en av de første som slo seg ned her, Mikkel Pelleg eller Pellika og som fikk hele fjorden oppkalt etter seg; Pellikanvuono. Han var litt av en skrue, og måtte bl.a. betale 10 rdlr i 1721, da han påsken året før hadde kalt Ole Henriksen Røsseheg for en trollmann - forøvrig i huset til Mikkel Heggelund. Og dette vil jeg absolutt være enig om at var helt på vidda!Jeg vet ikke om alle er klar over det (oppdaget dette etter midnatt) at kirkebøkene for Skjervøy ligger her ferdig transkribert (og søkbar på enkel måte) fra 1756 til 1827 http://www.ntrm.no/forsiden/kilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Jo, Arnstein (126) - og ser at to hakk lenger ned enn 6. juli som jeg nevnte i 110 - så finner man svaret på hvem kona til NIls Smed er: 'Dom: 8. p. Trinit: Kircke tjeniste. introduceret Niels Smeds kone Karen Hansd: Hamnes efter 2de levende barn, de vare hiemmedøbt af Hr. Bergh: ligeledes introduceret Rasmus Clementsøns kone Sidselle Arild efter levende barn, som blev døbt Nom: Aaselle Christina. Test: Hedevig Maria Duns. Mette Danefær. Maren Baarlum. Erich Lorch, Hans Torbensøn. Com: 15.38'Da er det jeg siktet til i 110 nok ikke den nevnte Karen - men når du ser klientellet som stiller opp her - ser det ut som om Konst sin familie er meget godt representert ;-)Med ønske om en god weekend ;-) Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Kjell (110):Den Niels som døpte sine tvillinger Maren og Hans 6. juli 1756 under Skjervøy var nok smed, men det er nok ikke 'vår' Nils Baarlund Berg g.m. Ingeborg J.F.W.N, ref. innførslen etter sitatet ditt, der det står:Dom 8. p: Trinit. Kirke tjeneste introduseret Niels Smeds kone Karen Hansd: Hamnæs etter 2 tvillingebørn ... huus døbt af Hr. Berg: Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 1 (1748-1780), Fødte og døpte 1756, side 21. Permanent sidelenke: LenkeSå Marens foreldre er nok fortsatt ukjent, dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 61 og 67:Ole Hage og Maren Juuls førstefødte?:'...samme dag (1. søndag i advent 1780) begravet barnet Jens Olsson 5 dager gml. tilhørende Ole Jensson Aar;en og Maren Juul' (sist i første innførsel øverst til venstre): Kildeinformasjon: Troms fylke, Lyngen, Ministerialbok nr. 1 (1756-1785), Kronologisk liste 1780, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9714&idx_id=9714&uid=ny&idx_side=-130>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Som du ser av 127 - fant jeg det samme som deg i 128, Chr A.Så til 129 - notatet jeg hadde gjort meg, synes å være basert på et innlegg i en liknende tråd på Tamis Troms Slekt... og jeg kjenner ikke til hva vedkommende her siktet til.. men for ordens skyld har jeg funnet linken: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

127/128: Fint at vi ble to om det, Kjell!130: Linken viser at det faktisk også fantes et barn nr. 11 i søskenflokken: Agnetha Nielsdatter Baarlund g.m. Erik Pettersen Bong. Så da mangler bare et angivelig barn nr. 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(123:) Den Maren Heiber(g) Fabricius (Fabritius) som var fadder i Lyngen i 1776 for Peder Grimlund og Aleth Baarlund's datter (som fikk fadderens navn) kan kanskje ha være en søster av Cicilie Cathrine Fabritius (1726-1766) (bosatt i Lyngen og gift (i Karlsøy 1764) med Johan Johansen Hysing (1732-1769), som eide halve halve Tromsøgodset ('Irgens-godset') som han kjøpte det året han giftet seg) og pastor i Lenvik, Peter Heiberg Fabritius (1729-1790), g. på Røros i 1767 m. Johanne Margrethe Borchgrevink) ?Fadderbarnet, Maren Heiberg Fabricius Pedersdatter (Grimlund) skal iflg. kirkeboka senere ha 'hengt sig selv'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Per's innlegg # 132;- ser at Hulda S. FIGENSCHOU omtaler en Maren Maria FABRITIUS som i 1814 gifter seg med Johannes Sörensen ((HEGGELUND)) HEGGELUND f. 1787.Om önskelig kan jeg se naermere på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(130:) Av lenken det henvises til i innlegg #130 ser vi at det 12. (11.?) barnet kan være Agnethe (Nielsdatter Baarlund) (f. rundt 1748 i Nordkjosen, Lyngen ?), som skal ha blitt gift (før 1770) med Erik Pettersen Bong, som var forlover i 1770 da svigerinnen Maren Maria Nielsdatter Baarlund f. 1746 ble trolovet med Nils Larsen fra Karnes.Det er jo (som nevnt av Kjell) litt underlig om det skulle være en Maren (Juul, f. c1756) til i denne søskenflokken.(129:) Formuleringen 'Senere finner vi Maren Juul som fadder for barna til søsknene hennes' må være basert på den (luftige ?) antakelse at Maren Juul virkelig hører hjemme i denne søskenflokken. Hun skal altså være å finne som fadder til barn av Niels Johansen Baarlund (Berg) og Ingeborg Johansdatter Wormhuus. (Har vi sett henne som fadder for barna til noen av disse ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Thomas(133:) Denne Johannes Sørensen Hegelund f. 1787 var kanskje sønn av Søren Sørensen Hegelund (1729-1806) og Margrethe Mortensdatter, og dermed bror av Rasmus Sørensen Hegelund f. 1770 (på Ulfsnes ?) som druknet i 1792 ?Eller kanskje (heller !) sønn av Søren Martinus Michaelsen Hegelund (1760-1811) fra Vannstuen i Karlsøy, gj.giver og jekteskipper i Oldervik, Ulsfjord, g. 1.g. i 1785 med Aleth Larsdatter Kiil Hegelund (1762-1789) fra Elvevoll, Hansnes, Ringvassøy, og dermed bror av Michael Sørensen Hegelund (1787-et.1848), g.m. Rebekka Margrethe Jeremiasdatter Figenschou (1784-1845) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Far til nevnte Søren Martinus Michaelsen Hegelund (som altså kanskje var svigerfar til Maren Maria Fabritius), nemlig Michael Sørensen Hegelund (1731-1795) på Vannstuen i Karlsøy, var 2.g. g.m. Cecilie Catharina Fabritius Indahl (1767-1856) fra Reinsoll, som åpenbart er oppkalt etter den i innlegg #132 omtalte Cicilie Cathrine Fabritius (1726-1766).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Per's innlegg # 136; I fölge den allerede nevnte Hulda S. FIGENSCHOU så er Johannes's foreldre fölgende;- Sören Mortensen HEGGELUND 1753-1811, gift med Christianna Johansdtr. f. 1756.Det oppgis 6 barn i ekteskapet, der i blant Johannes, födt 1787.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Hei.Jeg har sett på debatten med interesse. Maren Juul er etter det jeg forstår et spørsmål, som ingen har det hele og fulle svar på. Bare antydninger om hennes foreldre og aner.Ole J. Hage og Maren Juul,s 2. barn, Knud, ble døpt 1. påskedag 1783 i Lyngen. Faddere var Jens Olsen, Årøy (far til Ole ?), Jacob Dannefær (bror til Ole,s bestemor Grethe?), Niels Jensen, Årøy (bror til Ole?), Sidsel Nielsdatter (mor til Ole ?) og Karen Storm. Er det noen som vet hvem denne Karen Storm var?Har noen tenkt tanken om at Maren Juul kan ha vært født i Helgøy sogn, der Johan Wormhuus kom fra?mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 139: Knud Olsen Hages faddere: Jens Olss Aarøen (farfar), Jacob Dannefær (farmors fetter), Niels Jenss Aarøen (farbror), Sidsel Nielsdr. Aarøen (farmor), ... Karen Storm (farmors fetters hustru). Kildeinformasjon: Troms fylke, Lyngen, Ministerialbok nr. 1 (1756-1785), Kronologisk liste 1783, side 5. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Oppfølger til 140:Kjente faddere for et par av Ole J. Hage og Maren Juuls øvrige barn:Sidsel: Døpt etter Alle helgensdag. Faddere: bl.a. Niels Borck, (avskrift av KB): Kildeinformasjon: Troms fylke, Lyngen, Ministerialbok nr. 2 (1785-1821), Kronologisk liste 1790, side 5. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9715&idx_id=9715&uid=ny&idx_side=-7>Lenke(KB-siden burde vært avfotografert påny med 1/2 side ad gangen, da det er umulig å lese innførslene med 150 % forstørrelse).Anne Martha: Døpt 19. mai 1793, faddere: Prosten? Junghans .... Hans Klæboe, Jfr. Karen Hagerup, Jfr. Martha Hagerup, Jfr. A:d: Preus: Kildeinformasjon: Troms fylke, Lyngen, Ministerialbok nr. 2 (1785-1821), Fødte og døpte 1794, side 42. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til orientering;- jeg tillater meg å sitere (i noe kortere form) hva Hulda S. FIGENSCHOU skriver om ekteparet Ingeborg J:dtr. (FIGENSCHOU) WORMHUUS og Niels J:sön (SVENSKE) BERG. Dette i FIGENSCHOU-boken som kom ut i 1987.- 'Ingeborg Johansdatter Wormhuus f. 1776 d. 1801.Gift i Karlsöy i 1734 med Niels Johansen Berg, f. 1712 död i Juli 1785. Gårdbruker på Kobbenes i Kjosen. Sönn av gårdbruker Johan Nilsen 'Svenske' på Berg, Svensby, bygsler 1714-1738. I 1748 satt enka med gården. Nils Johansen nevnes som 'nordmann' da han bygslet Kobbenes med Tyttebaervika i 1738. Gården var skyldsatt i 1738 til 1 pund landskyld. Kjosgården eller Kobbenes, som er navnet i offentlige dokumenter, har senere vaert i familien Figenschous besittelse. Det er mulig slektsnavnet Bårlund, som senere går igjen i flere ledd i slekta, stammer fra Johan Nilsen 'Svenske'.Ingeborg og Niels Johansen Berg hadde i alt 10 barn, hvorav flere ble döpt med mormorens slektsnavn Figenschou. Det var stor aldersforskjell på barna, hele 27 år mellom den eldste, Jerimias, som var födt 1735, og den yngste, Wivike, födt 1762. Ingeborg må således ha giftet seg i meget ung alder.Barna nevnes her i rekkefölge; (E 1-E 10.)- Jerimias, döpt 25/12 1735- Inger Catharina f. 1737- Jerimias f. 1739 död 1740- Christian (Bårlund) f. 1743- Maren Maria f. 1746- Agnethe f. 1748- Jerimias döpt 1/7 1752 död 24/1 1769- Ahlet f. 1754- Hans Peder döpt 7/4 1757.'Teksten er kansje allerede kjent for mange men kan forhåpentligvis vaere til nytte. Jfr. Hulda's kommentar om navnet BÅRLUND!OBS - Hulda nevner bare 9 av de 10 angitte barna i rekken ovenfor. Den ovenfor omtalte Wivike f. 1762 er ikke tatt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Rettelse til innlegg # 143;- födselsåret til Ingeborg Johansdtr. WORMHUUS skal vaere 1716 - og selvfölgelig ikke 1776.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Det 11. barnet Johan f. 1760 fra mitt innlegg 115 mangler også i Huldas oversikt Lenke, ant. kommer han istdf. Johannes f. 1739 i innlegg 118.Dersom sistnevnte også er reell var han isåfall ant. tvilling m. Jeremias f. 1739 d. 1740, eller de må være f. i hver sin ende av 1739.P.S. Hvem var Søren Mortensen Hegelund (1753-1811), mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Christian's innlegg # 145 og Per's innlegg # 142;I innlegg # 142 omtales Sören Mortensen HEGGELUND (SMH) 1753-1811 på bakgrunn av Hulda S. FIGENSCHOU's opplysninger.Som nevnt var han i fölge Hulda gift med Christianna Johansdtr. f. 1756, og det var fölgende barn i ekteskapet;- Hans f. 1780- Morten f. 1784- Johannes f. 1787- Daniel HVEDING f. 1791- Morten f. 1796- Abel Cathrine f. 1798Om jeg har oppfattet alt korrekt så er også Sören (SMH) en ODERUP etetrkommer!Hans foreldre oppgis nemlig å vaere;Morten Sörensen (ODERUP) HEGGELUND f. 1731 fra Bakkeby og hustru Anna Mortensdtr. (HORSENS) HEGGELUND 1730-1787 fra Jaegervatn. Skifte etter Anna er datert den 5. Desember 1788. Det var 7 barn i deres ekteskap.Morten's foreldre synes å vaere skipper og gårdbruker på Elvevold Sören Hanssen HEGGELUND 1683-1759 og hustru Anna Grethe Clemetsdtr. ODERUP 1693-1766, fra Rotsund. Det oppgis hele 10 barn i Morten's og Anna Grethe's ekteskap. Morten bygslet også en del av Hessfjord og en part av Selnes i Balsfjord.På bakgrunn av dette undrer jeg på om Anna Grethe's far, Clemet ODERUP, er svoger til lensmann Holger J:sön (HOLSTEIN) DANNEFAER 1666-1754 på Havnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Magne JOHANSEN's innlegg # 139;Ser av ditt innlegg # 48 at du også er etterkommer av Holger DANNEFAER og Cecilie/Sissel, eller Sissi som Hulda kalte henne. Velkommen i 'klubben'!I ditt innlegg # 139 stiller du spörsmålet hvem Karen STORM var.Christian ARENTZ nevner også Karen i innlegget # 140 som 'farmors fetters hustru'.Hulda S. FIGENSCHOU var av den formening at Karen STORM hörte til Bergen-slekten til Sara STENECKEN. Sara var gift med Michael HEGGELUND SCHELDERUP i Strömfjord i Skjervöy.Selv har jeg ikke sett naermere på dette, men det er det kanskje andre som har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Var det Søren Hanssen Hegelund 1683-1759 som var g.m. Anna Grethe, eller sønnen Morten ? (Du skriver begge deler over). Hvem av dem var det som ''bygslet også en del av Hessfjord og en part av Selnes i Balsfjord''.Jeg har forresten Anna Grethe notert som f. av RASMUS CLEMETSEN Oderup f. 1658 (altså ikke som et Clemetsdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Korreksjon til innlegg # 146;- det er Sören H:sön HEGGELUND 1683-1759 gift ODERUP, altså Morten's far, som var bygsler i Hessfjord og Balsfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.