Gå til innhold
Arkivverket

[#64332] Truels Petersen - gift i 1712 i Kongsberg - stammer fra slekten Falchenberg?


Gjest William Carlson
 Del

Recommended Posts

Gjest William Carlson

HeiJeg søker etter opplysninger om min tipp-tipp-tipp-tipp-tipp oldefar Truels / Trugls Petersen (Lorentz????) som var gift med Anna Larsdatter i Kongsberg 16.8.1712.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8568&uid=ny&idx_side=-106>LenkeBarn av Truels og Anna:1. Lars Truelsen Falchenberg, døpt 7.2.1713, begravet 21.8.1784LenkeLenke2. Johannes Truelsen, døpt 7.5.1715, begravet 23.4.1772LenkeLenke3. Anders (Andreas) Truelsen, døpt 15.9.1717, begravet 12.4.1768LenkeLenke4. Ole Truelsen, døpt 1.11.1719, begravet 6.1.1781LenkeLenke5. Peter Truelsen, døpt 14.2.1722, begravet før 1785Lenke6. Eric Truelsen, døpt 22.1.1723, begravet 10.5.1777Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei,Litt info finnes i Sølvverkets manntall fra 1711 og 1732.I 1732 er Truels Petersen 44 år, født på Kongsberg, har jobbet 32 år, er hauer ved Samuels gruve, enkemann med 6 sønner hvorav 3 jobber ved verket. Han har eger hus på Kongsberg.I 1711 er Truels Peter Lorentssen 22 år, født på Kongsberg, har jobbet 13 år, bor hos faren. Videre finner vi Peter Lorentzen 50 år, født på Kongsberg, har 2 sønner, bor i eger hus, har også vært 'ein Schneider'.mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Knut Bryn

Johannes Trulsen Falchenberg (f.ca.1650) var probermester ved Kongsberg Sølvverk fra slutten av 1670-tallet. Han hadde bl.a. sønnen Truls (ca. 1685-1747), - som også var probermester, og døtrene Abel og Maria.Jeg vet ikke noe om Truls Petersens familie, men hvis hans barn brukte navnet Falchenberg, er det jo fristende å tro at Truls var i slekt med Johannes. At han selv brukte navnet Johannes på en av sine sønner, kan underbygge en slik hypotese. Kanskje probermesteren Johannes Trulsen hadde en bror som het Peter?Jeg vil også nevne at Abel var fadder da Lars ble døpt i 1713 og at Truls Johannesen var fadder for Johannes da han ble døpt i 1715. Dette taler også for at det var en familieforbindelse mellom Truls Petersen og probermestrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

I en fortegnelse over slektskap mellom sølvverksbetjenter fra 1707, står det at 'Hartvig Poppes kjæreste er probermester Trulsens datter.' Poppe var, såvidt jeg husker, schichtmester på den tiden, altså lønns- og materialregnskapsfører for et gruveområde ('revir'). Han ble senere overbergamtsskriver. Jeg ser ovenfor at det uvanlige navnet Hartvig er brukt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I Larviks Historie står om slekten Falkenberg bl.a.:'Slegten kan føres tilbake til Truls Olsen, som fra 1630-årene var schichtmester og bergproberer paa Kongsberg og døde der i 1670-årene. Han var gift to gange, og flere av hans barn førte navnet Falchenberg. Dette kan dog ikke ses å ha været tilfelle med skrædderlaugets oldermand på Bragernes Oven Trulsen, død i denne by 1700, som var blandt Truls Olsens yngre barn, som var gift med Cathrine Jørgensdatter Geffuert, død paa Bragernes 1707 osv'Lavikgrenen og Kragerø-grenen Falkenberg stammer fra denne Ove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Stig: Er den fortegnelsen over slektskap mellom betjenter ved sølvverket trykket? Kan du i så fall gi oss referansen eller sende den til knbryn@online.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Såvidt jeg kjenner til, var Hartvig Poppe gift to ganger: Første gang med en Christiane Falchenberg (begr. Kongsberg 15. januar 1724) og andre gang med Isabella Groth (begr. Kongsberg 22. mai 1751)Kan denne Christiane være den samme som den Stig nevner: 'Probermester Trulsens datter'?Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Knut (11): Slekts- og svogerskapsregisteret finnes i: Danske Kanselli, Skapsaker, Tillegg 15, uordnet, 1707. På RA er det på film nr. MR 2849.Det er mulig at det var Adam Ziener som utarbeidet listen. Jeg har bare notert dette: Om bergmester Weichhart, bergamtskriver Wallør, fogd Johannes Barth og hytteinspektør Johan Friedrich Schwabe:Wallørs kjæreste er Johannes Barths søster. Schwabes kjæreste er Wallørs datter.Videre: Myntmesters kjæreste og bergmesterens kjæreste er søstre. (Min kommentar: Det er her snakk om Hassius-døtre)Christian Wølners kjæreste er materialforvalter Ibsens søster. (Min kommentar: 'Ibsen' er Jacob Jebsen/Ibsen)Hartvig Poppes kjæreste er probermester Trulsens datter.Claus Boys kjæreste er sorenskriver Niels Jensens datter. (Min kommentar: Boy var schichtmester)'Med mere', har jeg så skrevet. Jeg husker ikke hvor mye mere. Listen ble sendt kanselliet som ønsket å trevle opp uordenen ved sølvverket.Tilslutt, Knut: Var det ikke du som var interessert i Richter-slekten? Da har du vel sett min innlagte 'stray' i 'Folk på vidvanke'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk for referansen, Stig. Det skal bli interessant å ta en kikk på dette neste gang jeg skal på RA. Takk også for tipset om Christian Richter. Han kan kanskje være sønn av Christian Christiansen Richter og Elisabeth Christoffersdatter Kohlberger. I 1745 fikk de en sønn som het Christian, og som jeg ikke vet hvor ble av. Jeg får se om jeg kan finne flere spor etter ham :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.