Gå til innhold
Arkivverket

[#64339] Askild Olsen, Hetland, Rogalnd


Gjest Wenche Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Iversen

Min tippoldefar Askild Olsen gifter seg seg den 23 /5 1856 i Hetland, Frue, med Anne Johanne Johannesdatter, fra Vold.Hennes slekt kan en finne, men han finner jeg ikke spor av.Alderen hans er oppgitt til 26 år, fødested Vestbøe. Jeg har ikke funnet han i de tre aktuelle stedene Vestbøe-- Finnøy, Vindafjord eller Sola--husmannsplass.Kan noen hjelpe ? Wenche Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Iversen

Takk for svar--jeg har allerede ekteskapet--problemet er fødsel /dåp Hvor kommer han fra ? hvor er dette Vestbøe Videre konfirmajon-død--?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Iversen

Takk for innlegg--men er han rett mann ? I kirkeboka for Hetland står farens navn som Ole Vestbøe, ikke Askildsen. Hva står etter Gregoriusdatter ? Ellers stemmer jo årstallet.Er Vestbøe et gårdsnavn på Stølsmark ?Så langt har jeg bare funnet to etterkommere , som er født i Hetland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Iversen

Torodd Kinn-du har trolig rett--jeg er nybegynner på feltet, men når det gjelder konfirmasjonen. så ser det ut som to brødre blir konfirmert samtidig-- Gregorius og Askild-- Askild er jo da 19 år--er ikke det seint for konfirmasjon ? Hva er stedsnavnet? Skjensvold ? kan du tyde hva som stod etter Gregoriusdatter ved dåpen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Fødestaden til Aschild Olsen i (4) er Schindsvold, dvs. Skjensvoll i Gjerde i Etne. Etter namnet på foreldra står det ...folk på Schindsvold. -- Tienestfolk? Eg er ikkje sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

19 år er absolutt gammalt for konfirmasjon, men det står ved konfirmasjonen at han var fødd i 1830.Det ser ut til at Ilsneset høyrer til garden Vestbø. Her er Ilsneset i 1900: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=27&filnamn=f01157&gardpostnr=65&personpostnr=286&merk=286#ovre>Lenke Vi ser at gardsnr. er 12. Og her er sjølve Vestbø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Iversen

Askild Olsen er også tippoldefar til en annen slektsgransker jeg er blitt kjent med-han hadde etterlyst Askild i 4 år på DIS, uten å få svar før jeg tilfeldigvis ble oppmerksom på innlegget hans der, så hvis vi har funnet rette mann er det et stort gjennombrudd.Takk for all hjelp så langt.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Iversen

Det er første gang jeg forsøker meg på debattforumet, men her er det tydeligvis 'røynde ' folk og stor ekspertise, så det frister til gjentakelse--jeg har ' problemer ' med andre deler av slekten også. Igjen takk. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Iversen

Jeg fant nå at faren-Ole Askildsen - døde i 1866-63 år -på Ilsnæss-under Vestbøe-Klokkerbok B10-Vikedal, Sandeid, 1864-1926. Jeg går nå ut fra at rett mann er gravlagt. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Iversen

Den Askild som jeg her er blitt gjort oppmerksom på, og som forhåpentligvis er den rette tippoldefar, ble født i Etne 1830, morens navn er Mari Gregoriusdatter--hvordan er forbindelsen mellom henne og Mari i lenken du nevner,hun er 50 år i 1801, Hvordan finner jeg om hun er bestemoren ? Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har ikke lest hele debatten, men fikk en mail fra Anne som ba meg se på den. Hvem er det det skal gjøres oppslag på? Er det Skjensvoll? Mari Gregoriusdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har lest nå. Det går over flere bøker, men kan bekrefte at Askild er født på Skjensvoll, bruk 1, i Etne, i 1830 av foreldre Ole Askildsen f på Gravelseter i 1802 og Mari Gregoriusdatter f på Skjensvoll i 1809. De giftet seg i 1829 og fikk 6 barn fra 1829 til 1838, iflg Etnesoga. Familien flyttet til Andatjørn i Vikedal i 1839, iflg Etne-soga etter et makeskifte med Ådne Ådnesen Andatjørn. Her er mye om denne saken, men skal Wenche ha alt, så tror jeg hun må låne Etne-soga i hvertfall bind III og IV. Ole og Mari kan selvsagt ha fått flere barn etter flyttingen fra Etne til Vikedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Iversen

Dette er jo helt fantastisk, hadde aldri trodd jeg skulle fått slik respons og hjelp-- jeg iler med å konsultere Etnesoga over helgen--hadde ingen anelse om forfedre i Etne--selv er jeg fra Bergen. Takk for all hjelp så langt, Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Iversen

Dette er jo helt fantastisk, hadde aldri trodd jeg skulle fått slik respons og hjelp-- jeg iler med å konsultere Etnesoga over helgen--hadde ingen anelse om forfedre i Etne--selv er jeg fra Bergen. Takk for all hjelp så langt, Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.