Gå til innhold
Arkivverket

[#64346] SA på Hamar - noen som har god tid?


Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Ole Kjær

Noen som har god tid og er på SA på Hamar innimellom? Det er to skifter fra Kvikne (Østerdalene) som er interessante å få navneopplysninger ut fra.1. Det er skifte i 1782 etter Goro Knutsdatter, enke etter lensmann Ole Thoresen Skogstad. Goro var datter av Knut Nielsen Veen, iallefall ifølge Robelin, (dette er hans slekt, innlegg 8 i tema 14070). I den gamle Kvikneboka står Goro Knutsdatter oppført med (Grøtli ?)Det er også interessant at Abraham Schelderup arver en part av gården Skogstad fra henne i dette skiftet. Han var som kjent gift med Karen Brems som det påstås i gamle Kvikneboka var en datter av Anna Hansdatter Hals.Goro er vel da oppført under Skogstad ??2. Skifte etter Hans Hansen Hals i 1752 (på Storeng ?)Noen som har mulighet til å kikke på dette?Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Lars Ove: I den forbindelse, har du mulighet til å sjekke to skifter til.1. Skifte etter Jon Toresen Skogstad på Estenvolden som døde 1755/56. Gift med Goro Tholsdatter (Thoresdatter) som sannsynligvis var datter av en hittil ukjent datter av Nils Jensen Hals.2. Skifte etter Jonas Jakobsen Bjørgan 1756 ? gift med Kiersten Tholsdatter. Formynderne er meget viktig i begge skifter.Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Lars Ove - skal ikke underslå at det var deg jeg hadde i tankene :-)Trenger du utskrift av slektstre i diiigert format så kontakt meg. Det skal lønne seg å hjelpe...Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Stein (5)Jeg fikk tid til å gjøre litt i dag, men forsto jeg deg rett når du var interessert i navneopplysninger og ikke hele skifte?. Her kommer i alle fall foto av skiftekortene1)

bilete5912.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

RogerJeg legger ut bilde av skiftekortene her, og du får sende meg en mail hvis du vil ha hele skiftet (det blir litt mye å legge ut her tror jeg)Del 1)

bilete5916.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Hei Lars Ove - jeg vet det er drøyt men har du mulighet til å avfotografere skiftene? Hadde jeg hatt mulighet til å komme fra på jobb skulle jeg gjort det selv. Hvis dette lar seg gjøre så gi beskjed så kan jeg evt. ringe deg.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Stein OleDet kan jeg gjøre, men kanskje ikke denne uken. Men jeg avfotograferte det Ronny spurte om, og det kan jeg sende deg hvis du sender meg en mail. Ser at det er 'innen' samme famile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Det du har sendt Roger behøver du ikke sende meg. Vi har samarbeidet om dette de siste årene. Det er innholdet i skiftene, dvs. koblinger mellom personene osv. som er det interessante. Vi leter som sagt fortsatt ette dokumentasjonen på hvem som er opphavet til Hals-slekta i Norge. Vi vet at vi nok havner på Kornumgaard på Jylland (Kær Herred) men vet ikke helt sikkert hvem som er linken.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Tar med en tilleggsopplysning her:Mette Kristensd. Aalborg, som nevnes i skiftet i (7), er tante (søster av faren) til Berit Andersd. Aalborg. Sistnevnte (med morfar Iver Simensen Moe på Grøtli, som er lensmann og dertil skog- og kullfut i Kvikne) er gift med Per Mikkelsen Bjørgan, som er dattersønn av Jonas Jakobsen (via datteren Marit Jonasd.), som det spørres om i (4).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Korrektur:Det riktige er at Per Mikkelsen på Bjørgan (fra Innset) er svigerfar til Berit Andersd. Aalborg, og selv er han svigersønn av Jonas Jakobsen (altså gift med Marit Jonasd.). Berit Aalborgs mann er Jonas Persen Bjørgan, f. 1756.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.