Gå til innhold
Arkivverket

[#64353] Overjegere, underjegere og bare jegere


Gjest Stig Nyberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Nyberg

Under krigen i 1814 besto det norske jegerkorps av både overjegere, jegere og underjegere.Hva var det som var spesielt for disse tre kategoriene? Bar de noen spesielle kjennemerker eller var det forskjellig bevæpning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Det ser for meg ut som overjegerne, som ofte ble nevnt sammen med underoffiserene, var dårligere lønnet enn disse. Har sett i boken av V. Ødegaard: Norske Jægerkorps's historie 1788 - 1888. (1890), men jeg har ikke lest den fra perm til perm, så jeg kan ha oversett noe.Jeg kan heller tenke meg at de tre kategoriene svarte til korporal/visekorporal/menige. Det var svært mange underjegere i forhold til overjegere og jegere. Så var det visstnok noe som ble kalt fløymann og var var en ærefull post. Kanskje passende for en overjeger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

I pantebøker for Våler i Hedmark i 1840-årene treffer jeg flere ganger på en Overjæger Ole Kværn. Men han nevnes også som Sergeant. Uvisst for meg om det er det samme, eller en forfremmelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Jeg har også sett den kombinasjonen andre steder. Blant eidsvoldsmennene finnes: O. Ditlevsen 1776 - 1838, Det frivillige rørosiske berg-jægerkorps, Overjæger og kommandersersjant.Se Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.