Gå til innhold
Arkivverket

[#64355] Kristiansand 1784. Lesehjelp.


Gjest Kirsti Rye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Rye

Er det noen som vil hjelpe meg å lese deler av teksten her Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 1 (1734-1793), 'Uægte' fødte og døpte 1784, side 290-291. Permanent sidelenke: Lenke. Det gjelder dåp nr 5, Aanen Nilsen Berges sønn.Jeg kommer så langt som til 'hjemmehørende i Sygne-sogn. NB..' der klarer jeg ikke mer. Og så står det noe i margen jeg ikke er sikker på, om kongelig bevilling.Om noen kan tyde dette for meg hadde det vært supert.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ser ut som om Maren var forlovet med en annen da hun ble gravid med Aanen. Så står det noe om en Dom Con.... (antar forlovelsen ble oppløst) Hun hadde blitt gravid før dommen ble avsagt? Tror det står noe slikt, men får ikke med meg de viktigste ordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er vel teksten, sånn omtrentlig:Aanen Nilsen Berges/en Skibs tømmermand hos Sr Claus Mørch og Maren Christensd Røjnaass uægte Drenge Barn er fød d 23 Janv Klokken 6 Formiddag, Blev hiemedøbt af Spr(?) Struve nogle Dage derefter og Kaldet Nils, (...) Blev holden over Daaben i Kirken af Stine, Christen Giessings. Faddere vare Ingeborg Knud Knudsens, Todne Nilsdr Berge, Bent Svendsen Lonne, Christen Torjusen Rebstad, Begge hiemehørende i Sygne-Sogn. NB Dette Barn laae saalenge inde fordj hund ventede efter en Skil(smisse?) Dom ved Consistorio fra sin Forrige Fæstemand at blive ægteviet med d(en?) hendes Barns Fader, af hvilken hund før ConsistorioDom var besvangret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Niels Aanensen ble altså døpt i kirken 18. juni 1784 - ca. 5 måneder etter fødselen. Det går ikke fram hvem Maren Christensdtr. Røynås hadde vært festet til, men hun fikk altså en kongelig tillatelse datert Christiansborg slott 26. november 1783. En litt pussig opplysning, siden sønnen altså ble født 23. januar 1784 - men likevel før hun hadde fått dommen (dvs. tillatelsen til å oppheve sin tidligere trolovelse) fra Consistoriet (dvs. Domkapitlet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Konsistorie-dommen bør befinne seg i Bispearkivet/Stavanger Domkapitels protokoller (sannsynligvis nr. 4) på Statsarkivet i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her er vigselen mellom Aanen og Maren Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 5 (1776-1818), Ekteviede 1784, side 55-56. Permanent sidelenke: LenkeDe giftet seg med en gang tillatelsen var gitt. Da var de altså gift med hverandre da Nils ble født, hm, en spennende historie dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Forklaringen på at Nils er innført som 'uægte', må vel da være at barnet var unnfanget før konsistoriedommen forelå. Ved vielsen kalles Maren 'Gudelskende ved Consistorio Skilsmisse Pige', så vidt jeg kan se.Spørsmålet er vel da om hun tidligere kun hadde vært trolovet, eller om hun faktisk hadde vært gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her fant jeg Marens første forlovelse Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 5 (1776-1818), Ekteviede 1778, side 15-16. Permanent sidelenke: LenkeDet står ingenting om noe giftermål, bare at han forlot henne. Så der kom forklaringen. Det var fint å finne løsningen, hun hadde vært forlatt i 5 år før hun giftet seg med Aanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det står faktisk at han var fra Lemmerich/Limerich i Irland. Det står også at han var 'Søefarende', så han kan jo ha oppholdt seg i Limerick, uten at han dermed var født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder Aanon Nielsen Berge, tenkte jeg at han kanskje kom fra Berge på Flekkerøya (Oddernes sogn), siden navnet 'passer' der. Jeg får ham imidlertid likevel ikke til å gli inn der. Han faller nemlig mellom to generasjoner. På Berge, Flekkerøya, var det en Aanon Nielsen Berge som levde fra ca. 1705 til ca. 1790. Han hadde sønnen Niels Aanonsen (f. 1748), som igjen hadde sønnen Aanon Nielsen (f. 1791). Men du har kanskje 'taket' på hvem 'din' Aanon Nielsen Berge var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Nei, her har jeg ikke kontroll på hvem som er hvem. Jeg er nettopp begynt å samle biter og nøste i en ende for å se om jeg finner ut av dette puslespillet.Det er Aanen og Marens datter Anne Serine som er mitt utgangspunkt. Her er hennes dåp Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 3 (1778-1818), Fødte og døpte 1785, side 208-209.Permanent sidelenke: Lenke, nederst til høyre og forts på neste side. Jeg tror det er henne som er identisk med Anne Serine som gifter seg med Abraham Larsen.Abraham har jeg tema om i 63251.Ved Anne Serines dåp er en Rasmus Nilsen Berge fadder, og ved Nils sin er en Todne Nilsdatter Berge fadder. Jeg regner med at de er søsken av Aanen.Jeg navigerer i helt ukjent farvann her, og holder på å samle biter, så all hjelp mottas med takknemlighet. Også hjelp til å bekrefte/avkrefte teorier.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Berge er også et gårdsnavn i Søgne, og i og med at det er flere faddere derfra (Repstad, Lunde), så er vel det et bedre tips enn Flekkerøya. Når det gjelder Røynås (Røjnaas), skal vi nok til Birkenes. Ingen av ektefellene ser dermed ut til å være innfødte kristiansandere (eller fra nabosognet Oddernes, som i dag jo er en del av Kristiansand).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Ved søk på FS finner jeg disse barna til Nils Torjesen og Siri RasmusdatterTone 1734Torjus 1736Aslaug 1739Rasmus 1742Knud 1746Aanen 1750Alle på Berge, Søgne, så det er sannsynlig at dette er rett familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Antakelig er det rett familie, og Aanons dåp bør jo da kunne finnes i kirkeboka for Søgne. Den oppgitte alder i 1801 kan vel tyde på at fødselsåret 1750 er en avrunding. Sannsynligvis er han vel født litt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Å finne Maren Christensdtr. Røynaas' dåp blir nok verre. Dersom hun er døpt i Birkenes, så er det ikke bevart eldre kirkebøker enn fra 1794 (hørte da til Tveit i Vest-Agder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Takker for all hjelp med denne saken, jeg er overbevist om at jeg har rett familie.Tror ikke jeg hadde funnet ut av dette uten hjelp av lokalkjente som vet hvor en skal lete. Takk nok en gang.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.