Gå til innhold
Arkivverket

[#64358] Jens Pedersen Fagervik f i Nesna litt før 1700


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

I forbindelse med slektsforskning for en mann er jeg kommet til Jens Pedersen Fagervik som må være født litt før 1700. Søker aner på han, men tror at dette må være den samme Jens Pedersen Fagervik som jeg har registrert i mitt slektsprogram som sønn av Peder Mathisen og kona Berit Nilsdatter. Denne Jens har jeg ingenting på, men hans bror Mathias var født ca 1695 og broren Nils var født ca 1698 Hvis Jens som jeg har her er den samme som senere ble gift med Marit Nilsdatter i Nesna i 1719, så kan han iallefall ikke være født etter 1700. Hvor var han i 1701? Denne Jens Pedersen har som foreldre Peder Mathisen født 1653, og kona Berit Nilsdatter. Peders far Mathias Pedersen er det skifte på i 1686 i Fagervik, og på Mathias sin kone Kirsten Olsatter i Ladingen i 1719.Så til den Jens i Fagervik som jeg har kommet til gjennom slektsforskning for en mann. Han ble gift i Nesna kirke 14.p.trinit.1719 med Berit Nilsdatter, og jeg har disse barna på dem:1)Nils født ca 17192)Peter født ca 1729, og gift 29.09.1755 med Maren Mickelsdatter. De var brukere i Halland i Nesna.3)Karen som hadde mosters mann Joen Mickelsen Løkaas som formynder ved foreldrenes skifter i 1750. Det var skifte etter Joen Mickelsen Løkaas i 1755, og han var da gift med Berit Nilsdatter.Noen som vet om den Jens Pedersen Fagervik jeg har som far til Peder Jensen i 1729(den jeg skal videre på av barna) er den samme som han som jeg har registrert i slektsprogrammet? På Frode Holthes hjemmeside er det også registrert 2 Peder Jensen i Fagervik på samme alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Steinar Olsen

heiher er de på Fagervik i 1701Lill FagervigNiels Gabrielsen GaardbrugerNiels Johnsen Gaardbruger Stor FagervigPeder Andersen GaardbrugerNiels Erichsen GaardbrugerPeder Pedersen GaardbrugerSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er to utgaver av manntallet 1701 for Nesna, og et er en med og en uten Dønnes. I den siste utgaven som jeg har var Peder Mathiassen oppsitter i Storfagervik på 48 år i 1701. Han døde ca samme år som sin mor Kirsten Olsdatter som det var skifte på i Ladingen i Leirfjord i 1719. Faren Mathias Persen var det skifte på i 1686 i Fagervik, og jeg regner med at det er den samme Per Mathiassen som var oppsitter i 1701 i Storfagervik som han som nevnes ved skiftet etter faren Mathias Persen i 1686 i Fagervik i 1686 og moren Kirsten Olsdatter i Ladingen i Alstahaug i 1719. Jeg skal forøvrig selv videre på Elisabeth Mathiasdatter som sannsynligvis var gift med Lars Pedersen(endelig bevis mangler, men navnet Elisabeth går igjen i etterslekten til Lars Pedersen som var bruker på Horn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Har tatt direkte kontakt med Frode Holthe, og han mener også at det må være den samme Jens Pedersen Fagervik, men han har en registrert som er den samme som den du henviser til med foreldre og søsken, og en Jens Pedersen Fagervik som ble gift med Marit Nilsdatter i Nesna i 1719 uten foreldre. Han er vel ikke 100 % sikker på at de to Jens Pedersen Fagervik han har er den samme, men det er jo meget sannsynlig at det er det da.Hva heter kona og barna til Anders Pedersen, og når omtrent ble han født og døde? Jeg har han kun fra skiftet etter faren Peder Mathiassen i Ladingen i Alstahaug i 1719, og alt på han er absolutt blankt i mitt slektsprogram. Faren Peder Mathiassen har jeg som født ca 1653-1658, og min ane er jo dennes søster Elisabeth(Elsebe) født ca 1660.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heipå denne linken diskuteres bl. a. Anders Pedersens dartterdatter [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=30331>LenkeAnders kone er som du vil se der Ellen Eliasdtr datter av Elias Christophersdtr og Ellen (Else) Thomasdtr hun igjen er datter av Thomas Sundi Nesna kirkebok 1719 19 Søndag etter Trinit. ved Gudstjeneste forretning i Nesna Kirke Innledet: Niels Nielson Øbbes Qvinde Barbara Ægteviet: Jens Pettersen Fagervik og Maria NielsdtrHer har du jo to av de du leter etter,her er et av barna til Jens kopi fra Nesna kirkebok 1704 - 1722 Første Søndag i faste, 1721 invocavit, Gudstjeneste forreftet i Nesna K. Døpt: Jens Fagervik b. Navn: Nils, Faddere:* Thomas Fagervig. Guru Fagerv, Jon ibid. Beritt Refsnæsset. Sthenar ibidHer er Anders på Frodes side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk Steinar. Jeg har bruker mange ganger Frode Holthes hjemmeside og har også brukt den til å finne mer om Jens Pedersen i Fagervika, men kom ikke på å se der da det ble snakk om broren. Har visst for mange prosjekter gående på en gang når det gjelder slektsforskning.Ja jeg har funnet Nils(1)døpt 02.03.1721 og konfirmert 01.01.1741, og disse søsknene:2)Maria døpt 9.p.trinit(25.07)17233)Peter døpt Dom.2.post trinit(18.06)17304)Karen døpt sexagesima 1735Skal jo videre på Peter for han jeg forsker for, men hvis noen har flere barn så hører jeg gjerne om det. Det er jo ganske lange aldersmessige hopp mellom søsknene her, og det er plass til flere imellom både nr. 2 og 3 og 3 og 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.