Gå til innhold
Arkivverket

[#64362] Ekteskap i Rogaland rundt 1805? Nils Askildsen og Lisabeth Larsdatter


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Fra denne kilden Fam.s. opplyses at paret Nils Askildsen og Elisabeth Larsdatter gifter seg i Vats i 1815?LenkeKan være vi kan finne om det er rett par i kirkebøker for Vats?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei. Tror nok det må være feil, basert på en antakelse og ikke på fakta, siden de får sønnen Askild alt i 1806, ikke ført som uekte født.Sjekk forøvring dette temaet, om de samme personene. Som du ser, er datteren Brita født ekte i 1813 (tror Familysearch hadde henne på f. 1816, og vel derav antatt at foreldrene var g. 1815?):Lenke t endresen&nr=56&antinnlegg=6&startnr=&antall=&spraak=#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved Foreldresøk på paret Nils Askildsen og Elisabeth Larsdatter fant jeg en rekke barn døpt mellom 1806 og 1827.1. Askild Nilsen 7 des 1806, Vikedal, Rogaland2. Elisabetn Nilsdtr. døpt 19 nov 1809 Sand, Rogaland3. Brita Nilsdtr. dpt 1. aug 1813, Stenen,Tysvær, Rogaland4. Anna Nilsdatter , dpt 2 apr 1815, Rogenes Tysvær, Rogaland5. Lars Nilsen dpt 27 apr. 1817, Vats, Rogaland6. Marie Nilsdtr dpt. 13 apr 1819, Vats, Rogaland7. Lisbeth Nilsdtr, f. 1821, Vats. Rogaland8. Helga Nilsdtr dpt 1 apr 1825, Vats, Rogaland9. Guri Nilsdtr dpt 11 mar 1827, Vats, RogalandLegger en lenke til den siste dåpen som er listet opp LenkeMed forbehold om rett avskrift.Kirkeboka for Vats 1815 var ikke så lett leselig, men det skulle vel være mulig å finne en del av barndåpene?Fant ikke vielsen i første leting i Vats.Fortsetter litt leting i kirkebøkene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei.På Raunes i Vats står Nils Askildsen og Lisbet Lars dtr. på husm.pl. Stenen der blir født 2 barn Brita føst 1813, flyttet til Furre i Sjernarøy i 1838, 2. Anna dp 2.4.1815 Tysvær. de flytter så til Stråtveit også i Vats. Der finnes de under andre oppsittere Pl. Havnen, Nils Askildsen 1782 - 1837, gm Lisbet Larsdtr. Der fikk de Lars født 1817, Marie født 1819, Lisbet født 1821, Helga født 1825, Guri født 1827.Noe mer står det ikke om dem i Vats boka. Siden Anna var døpt i Tysvær kirke, har jeg sett etter der i register i alle 3 bøkene , men der er de ikke.Jeg skal nå følge Gunns henvisning til Sauda så du hører fra meg igjen Mvh. Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei igjen.Jeg finner ingen av dem som er nevnt 1801 Winterhuus, Vetrhus i Suldal bygdebok. Skal lete på en annen måte.Mvh. Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

I Sauda bygdebok av Arnvid Lillehammer,bok 2 side 735, Vetrhus, finner du bruker 11. Askjel Larssen født ca.1736, døde 1805 gm. Brita Ingemundsdtr. Indre Birkeland, født ca. 1738, døde 1797.Barna deres: Lars født ca. 1764, døde 1795. Helga til Åbø, Ingemund til Tjelmeland i Sand. Lars Vetrhus. Mari Askjelsdtr født ca. 176. Askjeld født ca. 1777. Niels Askjeldsen født ca. 1779, Brita Vetrhus ca. 1781, døde 1861 var gm. Lars Larssen fra Indre Molla,, så kommer siste barnet som er Barbro Askjeldsdtr. blr gift til Indre Molla, Sauda. Det står ikke nevnt noe der om hvor vandring til Niels tok veien.Hilsen Sol Kerry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å lete etter Nils Og Lisabeths vielse fra 1803 til 1815 i Vikedal, Vats med lite hell til nå.Nå er ikke kirkebøkene særlig lettleste, dessverre.Synes også det er rart at 1. barna ikke er ført som uægte ved dåp om foreldre først giftet seg i 1815.Det står ikke noe dato for vielsen heller på Fam.s. så den kilden er vel heller tvilsom.Håper vielsen vil dukke opp en dag i en eller annen kirkebok fra området. Familien har tydligvis vært en god del på flyttefor, så da er det vel ikke helt lett å finne.Flott at du Sol Kerry leter i flere kilder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei.Niels og Lisbet blir nok gift i Sauda da hun er yngste datter av Lars Torjusson og Lisbet Danielsdtr. Hustveit i Sauda. Dei enda visstnok i Vikedal, Vats sier Arnvid Lillehammer under Vetrhus, Sauda. Så en kan bare lete i Suldal/ Sauda kirkebok etter deres vigsel.Jeg måte bryte av her, leter mer senere. Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tror jeg har funnet datter Lisbeth f. 1809, døpt 19 nov her i kirkeboka for Sand, men den er nesten uleselig!Se midt på s. 2 i boka. Kan skimte far navn Nils Askildsen men resten greier jeg ikke.LenkeSkal se om jeg finner noen av barna som skulle være døpt i Vats.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er kan hende bare barndåper fra kirkeboka i Sand som var så dårlig lesbare. Jeg legger for sikkerhets skyld inn dåpen til datter Elisabeth døpt i Sand 1809 fra Fam, s.LenkeKan prøve å lete bedre etter en vielse i Sand.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Du må ikke lete i Sandboka, se nedesrt på siden over kirkebøker for Rogaland der ser du Suldal/Sauda let der. Sol Kerry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for det tipset Sol Kerry!Leter nå i Suldal/ Sauda bøkene, og de er bedre lesbare, men problemet er at det for tidsrommet før og etter 1806 finner jeg bare kronologiske lister, så det blir nokså tidkrevende om vielsen er så tidlig.Jeg prøver litt til.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Lisbet Jonsdtr. sine foreldre.Lars Torjusson Hustvedt født ca. 1742 døde 1805, han var sønn av Torjus Lambertson Hustvedt og konen Anna Larsdtr. Lars ble gm Lisbet Danielsdtr. Eikesås, født ca. 1747 døde 1820. De fikk barna: Anna ble gift til Fatnes i Sand. Kirsti, til Eikesås. Torjus overtar bruket og blir gm Siri Larsdtr. Drarvik i Sand. Lars Larssen drar til Øye, Sauda. Lambert Larssen, og minstejenta Lisbet som blir gm. Niels Askjeldson Vetrhus.Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Elisabet Larsdtr.Hustvedt blir konfirmert høsten 1803, hun sto øverst på gulvet. Så en kan lete etter denne dato etter vigsl. Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Siste ganger jeg fant Elisabet Larsdtr. nevnt i Sauda, da var hun fadder hos en av brødrene i 1804. Jeg finner ikke kirkebok for det tidrommet hun skal være født ca. 1787. Blant gifte i Sauda har jeg ikke funnet dem, har lett der til 1815, da har hun jo allerede fått barn i Vats., heller ikke i Sand/Suldal, Jelsa, Vikedal, Nedstrand har jeg funnet dem, mener jeg jeg har lest godt igjennom kirkebøkene for tidrommet 1803 til 1815. Vi har også Sandeid og Imsland, så en får lete der også. Faren til Niels blir grl. 8.12.1805. Sol Kerry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Sol Kerry og Gunn: Tusen takk for mye arbeid som er gjort her, selv om ekteskapet ikke er funnet enda.Det er kommet frem data her som jeg ikke hadde fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.