Gå til innhold
Arkivverket

[#64367] Lars Wright (ca 1689-1766)


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Dette kan bli en lang runde, men jeg prøver: Lars W ble i 1718 gift med Else Pedersdtr Fossan (dtr av Lensmann i Andebu Peder Jensen Fossan og enken etter Ole Olsen Skui) Lars W ble gjennom ekteskapet eier av Skui Gård. Paret hadde 7 barn. Jeg kjenner til Gårdbr på Gaasrud i Lardal, Skipsfører Anders Christian W (1733-1797, men ikke hans kone. Ett av hans barn var gårdbr på Helgeland i Lardal, Kjøpmann/skipsfører Peter W (1750-1826). Kjenner til 2 barn av dette paret, Johanne Bredine W (1789-1870) g m Skovridder/Justisråd Sophus Magnus Bjørnsen (1790-1857), kjenner til at dette paret hadde 1 dtr, vet ikke fornavn, men hun ble gift med en Hennings. Kjenner til 1 sønn av dette paret Overrettsakfører Paul Hennings (f1875). Peter Ws andre kjente barn var: Gårdbr på Helgeland Lardal Lorentz Christian W (1790-1853).Iflg Larviks Historie bd 1, var en sønnesønn av Lars og Else, Johan Anton W (1763-1833) Sokneprest i Hedrum. Lars Ws sønnesønnssønnedtr søn var Alfred Petersen Wright (f 1847), dansk vicekonsul i Porsgrunn. Han var sønn av skipsreder Peter Magnus Petersen og Karen Magdalene Wright, og fikk i 1889 bevillgning til å anta morens slektsnavn. Dette ble mye, men jeg tror det er riktig å ta med det som er kjent. Er det noen som har henvisninger el kjennskap til: -de andre 7 barna som Lars og Else hadde - som kan fylle ut even info om etterkommere ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg tok et foreldresøk på Lars Wright og Else Pedersdatter på Fam.s.Da kom det fram en liste med følgende bar:Ole Larsen Wright dpt. 24 nov. 1718 , Skui Schudrum, Lardal legger en lenke til første barn på listen: LenkeDenne sønnen er oppgitt begravet 18 mars 1725neste barn. Realph Larsen Wright døpt 2 feb 1722 samme sted ( muligens en Realf Larsen W. som er født tidligere og død 1721 , 12 Jul?)Andreas Larsen Wright døpt 25 feb 1723 , samme stedoppgitt g. 27 des 1747Else Larsdatter Wright døpt 17 feb 1725 , samme sted. oppgitt gift 4 april 1746Olea Larsdatter Wright f. 1726 , samme sted, gift 28 mars 1760.Med forbehold om rett avskrift.På Dis Westfold finner du også noen leverte data om Wrigt slekt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for dette, noe her er nytt for meg noe er kjent, men i kombinasjon så gir dette endel svar. Takk for utvist intr så langt. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Gunn, har vært av nettet en liten stund, men dette skifte var nyttig fordi det også gir meg bekreftelser på noe av det jeg har lagt inn allerede. Ellers er din henvisning under innleg 5 nyttig, men jeg er ikke sikker på om alt kommer frem der. Takk igjen for hjelp ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det Gunn ! Denne siden gir svar på veldig mange ting og gir ett fint bilde av flere av disse slektsleddene. Takk skal du ha ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.