Gå til innhold
Arkivverket

[#64375] Navnet Lunder, fra hvor?


Gjest brit halleland
 Del

Recommended Posts

Gjest brit halleland

Jag har fått så god hjelp her inne med min bestemors familie på morssiden. Hennes far var Ole Gerhard Lunder f i Christiansand 1852,hans far var Anders Lunder f i Christiania 1808, gift med Karen Marie, f Christiansand 1811. Blir ikke dette litt gamle foreldre? Karen Marie har jeg noe slekt på, men jeg finner ikke mer om Anders. Jeg lurer på hvor dette navnet Lunder kommer fra og veien dit. Jeg gikk helt tilfeldig tur på Eidsberg kirkegård for en tid tilbake og så at det ligger mange Lunder der. Men jeg vet ikke om de er 'mine' evt linken dit.Er det noen her som har slekt i min slekt eller på annen måte vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vielse nr.26 ser ut som om kan være vielsen mellom Anders og Karen Marie Lenke Bokbinder Anders Larsen Lunder, f.Hadeland, 29 år, far gårdbruker Lars Trondsen Lunder - Karen Marie Gislesdatter Homme, Kristiansand, 26 år, sk..bygmester(skibsbygmester?) Gisle Hansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Brit!Dette har du nok fra før,men legger lenke til tellingen 1865.Ole Gerhard Lunder med foreldre og søsken bor i Ø. 2det Qvartal.Gatenr: 12a,Kristiansand Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fra Dis Norge,slektsforum:utdrag: Marie giftet seg i 1838 med Anders Larsen Lunder (ca. ... Men Ole hadde en bror Gustaf Adolf Lunder (1839) som også ble bokbinder og bodde i Kristiansand i ...Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dåpen til Anders 16. mars 1809, f.10.mars, Anne Ellingsdt. Melaas og Lars Trondsen Lunder Lenke Om jeg ikke husker helt feil så var det et tema her for noen dager siden ang. en Ellingsdt. Melaas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Undres om dette er dåpen til Karen Marie, f.30/11 døpt 7/12 1811 Lenke Karen lever fremdeles i 1900, og da står det at hun var født i 1809, men finner ingen født da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brit halleland

Nå fikk jeg litt å lese!Dette var gøy, tusen takk! men den trolovelsen, står det ikke 'ungkar og så et eller annet og så Gisle Olsen Homme og pige Marthe?Jeg kunne ikke se at det sto Karen Marie i dåpen, heller, men Karen og noe annet?Lunder er altså Lunder på Hadeland, i Lunner. Dette har jeg lurt på lenge. Bestemor uttalte Lunder uten dobbelt toneleie, altså ikke slik jeg ville uttale Lunner, men sånn som en tysker ville sagt Lunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved trolovelsen står det: ungkarl og matros Gisle Olsen Homme og pige Marthe Sørensdt. Caut. Torgjus Lund og Endre Halvorsen.Om du så etter Karen Marie på venstre side i kirkeboka så finner du en Karen Rosine der, men det er ikke henne. Du må se på høyre side. Hun var født 30.nov. og ble døpt 7.des. Jeg klarer ikke å tyde tittelen til faren Gisle.Lunder gård i Lunner på Hadeland(se(8)av Heljar). Ang. kirkebøker så hørte Lunner under Jevnaker på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brit halleland

Tusen takk, Berit! Alt det du kan! jeg kan nesten ikke tyde noe i disse kirkebøkene! Vet du forreste hva inderste betyr, noen på gården Lunder er 'inderste'... Og hva betyr Caut?Ja, jeg så Karen Rosine, trodde alle navnene sto til venstre, jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brit halleland

Er det jeg som tuller eller heter kona til Gisle, moren til Karen Marie, både Marie og Marthe Sørensdatter? (Jeg fant Karen Marie nå:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Inderst = leietaker (ofte håndverkere).Caut. Cautionister = kausjonister, her vitner/forlovere.Kirkebøkene førtes med forskjellige systemer fra sted til sted inntil litt uti 18...(ca. 1825?)Husk øvelse gjør mester. Ikke gi deg selv om det virker håpløst av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brit halleland

Takk for info og takk for oppmuntringen. Dette er virkelig infløkte saker for meg, du kan nok mye språk, lesetyding og historie. Men jeg skjønner ikke helt dette med Marthe og Marie, for det er vel samme damen. Navneskifte var vel ikke vanlig. At Marie kan være Maria og kirstin kunne bli Kristin, skjønner jeg jo, men at det skal stå Marthe et sted og Marie et annet, det er vel litt rart? Kanskje det er jeg som blingser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du blingser nok ikke. Men det er ikke helt uvanlig at nesten like navn brukes om hverandre. At Marthe blir til Mari/Marie er ikke første gang. Et annet navn er f.eks. Siri/Sigrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.