Gå til innhold
Arkivverket

[#64381] Bent Bentzen født i 1852 i Mandal, Vest Agder, gift 12.5.1885 Hva hette faren?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jeg finner at Bent Bentzen, f- 21.2.1852 i Mandal og gifter seg den 12.5.1885 i Farsund, Vest Agder. Jeg finner en Hendrikke Bentzen f. ca 1815 og en Ivar Bentzen som vistnok skal være sokneprest som hans far. Hvor kom Ivar Johnsen fra?Jeg takker for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Carsten Schanche

Bent Bentzen, søn av sogneprest Ivar Hirscholm Bentzen (f.16-10-1812, døde 24-1-1881) og Caroline Nielsen (f.13-6-1829), er f.i Landvik 21-2-1852, tog, dimitteret av faderen, 1870 eks.art., decbr. 1871 anden eks. og 14-6-1879, med.eks.. Fra nyttaar til 1-5-1879 gjorde han tjeneste som comm.læge ved Rigshospitalets hudsygeavd. og practiserede fra aug. 1879 til janr. 1881 som comm.læge i Lillesand. Fra janr. 1881 til novbr. 1885 var han bosatt som privatlæge i Farsund og fra novbr. 1885 til 1888 i Lyngør.Gift 1) i Farsund 12-5-1885 med Karen Anker Bergh Kloumann, f. i Stavanger 21-8-1864, datter av sorenskriver Fredrik Julius Kloumann (f.7-5-1836, døde 26-11-1900) og Karen Johanne Egertha Løwold (f.12-5-1840). Ekteskapet er oppløst ved kgl. rsl. av 25-8-1900.Gift 2) i Drammen 26-11-1902 med Ragnhild Kierulf, f. Drammen 18-6-1866, datter av trælasthandler Fredrik Adolf Kierulf (f.7-12-1836, død 21-4-1890) og Sofie Aasille Gjessing (f.7-10-1845, døde 29-3-1885). Bent døde i Langesund 6-8-1921 og Ragnhild døde 17-12-1943. (Norges læger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ivar Hirschholm Bentzen f. 1812. Stllinger: 1840 lærer ved en almenskole i Kristiansand, 1851 pers.kap. til Holmedal, 1854 sogneprest til Aamli, 1863 til Fjeld, 1870 til Øiestad, 1878 provst i Arendal. (Geistlig stat og kalender 1885).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

WoW! Her var det kommet mange innspill. Jeg har Bent Bentzen og Karen Anker Berg Kloumann og deres barn Hildur og Erling, men det er foreldrene til Bent jeg ikke har klart å finne. Bent giftet seg i Farsund 12.5.1885. Jeg tror at det kan være Ivar Hirscholm Bentzen, f. i 1912 som må være den rette. Bent sine foeldre skal vistnok være Hendrikke Bentzen og Ivar. Faren var i alle fall prest på Vestlandet da de giftet seg. Jeg tror at Carsten Schanche har de rette foreldrene.Hjertelig tusen takk for alle innspill!Med vennlig hilsenBirger Forsmo,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er helt korrekt at Bent Bentzen f.1852 var prestesønn av Ivar (Iver?... Se høyt oppe på høyre side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9900&idx_id=9900&uid=ny&idx_side=-68>Lenke ) Hirschholm Bentsen (1812-1881) som var gift med Caroline Nielsen. (Vielsen her 4.juli 1848 i Arendal Nr. 10: Lenke ).Han var den eldste av Skipsfører Bent Pedersen Bentsen (1788-1869) og Helene Iversdatter Hirschholm (1779-1868) sine barn. Disse holdt til på Strømmen (ved utløpet av Nidelven, der Hisøybroa er) i Øyestad. (Jeg tror Strømsbu Lille i innlegg 11 fra FT1801 må ha vært stedsnavnet på hovedbølet)Som ung dro han til Skien (til sin tante Amalie Antonette Iversdatter Smith Hirschholm (1765-1844), som var gift med grosserer Marcus Barnholdt) for skolegang, og for å lære seg handel.Men 22 år gammel ble han immatrikulert og tok fatt på teologi-studiet i Christiania, hvor han ble uteksaminert i 1839. Før han tok fatt på sin prestetjeneste rakk han både et Paris-opphold og praksis som språk-lærer ved borgerskolen i Kristiansand. Sitt første preste-embete hadde han i Holmedal (personal-kapellan), - deretter ble han utnevnt til sogneprest i Åmli, - for så å bli sogneprest i Fjell på Sotra. Han endte sin preste-karriere som sogneprest i Øyestad (og prost i Nedenes prosti).Jeg vet lite om hvor bemerket han gjorde seg som prest, men som forfatter har han 4 utgivelser (både poesi og prosa). Han var en av de første i Norge som tok opp kriminal-genren. Sett fra en litteraturhistorisk synsvinkel, blir han nok betraktet som en lettvekter. Men i Ibsen-biografier nevnes han av da det påstås at Henrik Ibsen ”stjal” Terje Vigen fra IHB. (Til dette er det å bemerke at dette gjelder kun selve fortellingen.)Når det gjelder Ivar Hirschholm Bentsens morsslekt har vi for ikke lenge siden hatt denne omfattende debatten gående på Brukerforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Litt biografiske tilleggsopplysninger om presten Ivar Bentsen Hirschholm.Jeg skrev i innlegg 13 at han i sin ungdom (siste halvdel av 1820-årene) bodde hos sin tante i Skien. Dette er for så vidt rett, men i samme husstanden på Brekke bodde også hans mor-mor enkefru, Maren Jensdatter Nordberg Hirschholm (1745-1841). (Også kalt gamle-maddammen)I tillegg var onkelen Niels Jørgen Hirschholm (1782-1829) skipperborger i byen, og eide Venstøp i Gjerpen, som Henrik Ibsens far overtok året etter Hirschholms død.Mer om dette her: [url="http://home.c2i.net/jeanps/hirschholm_slekten.htm>http://home.c2i.net/jeanps/hirschholm_slekten.htm og her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha for dette! Her var mye lesestoff som jeg kunne ha tenkt meg å hatt. Finnes det i noen bok som er mulig å få tak i?I alle fall skal du ha takk!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Noen bok finnes nok ikke. Men en del opplysninger om Ivar Hirschholm Bentsens opphav kan man lese om i bygdebøkene (Gammel og ny utgivelse) for Øyestad. Du finner det under Strømmen (og Strømsbu). Anene kommer også fra Hisøya (Koldbjørnsvik/Guldsmedengen), men Hisøy har ingen egen bygdebok. Dog er det noe stoff om dette i Øyestadboka. Av andre litterære kilder bør jo et par artikler av Stian Herlovsen Finne-Grønn nevnes (Norsk slekthistorisk Tidsskrift).Siden du virker så interessert, så deler jeg gjerne et utdrag av anetavlen som her går t.o.m. Ivars 8 oldeforeldre.1:Ivar Hirschholm Bentsen 1812-1881 2:Bent Pedersen Bentsen Gullsmedengen 1788-1869. 3:Helene Hirschholm Risør/Strømmen 1779-1868. 4:Peder Bentsen Gullsmedengen 1754-1722. 5:Stine Larsdatter Kolbjørnsvik 1767-1748. 6:Iver Poulsen Hirschholm Risør/Arendal 1730-1784. 7:Maren Jensdatter Nordberg Arendal/Risør/Skien 1745-1841. 8:Bent Pedersen Koldbjørnsvik 1724-1781. 9:Johanna Knudsdatter Guldsmedengen 1725-1805. 10:Lars Jensen. 11:Ingeborg Nilsdatter. 12:Poul Pedersen Risør Kragerø/Risør 1694-1743. 13:Dorthea Christina Nielsdatter (Hirschholm-navnet kommer fra henne) 1696-1756. 14:Jens Thommesen Nordberg Øyestad. 15:Anne Knudsdatter Strømmen 1722-1811. Når anene kommer til 1600-tallet blir det mye spennende. Og du kan jo gå inn på tema 62598 Lenke Hvor opphavet til nr.12 og 13 drøftes.Lykke til ! (Vi skulle vel ikke være i slekt ? Selv er jeg er etterkommer av Ivars bror.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Tusen takk skal du ha for dette! Det blir mer og mer spennende. 'I slekt'? Ja, det ville ikke forbause meg, men har ikke tenkt på det. Jeg kommer nok tilbake da! Slekten min er spredd over hele landet, fra Lndesnes og til Nordkapp, Sverige, USA, ja til og med i Sør Afrika fant jeg en firmenning. Vi får se! Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Iver Mosvold. Jeg glemte å spørre om du har kjennskap til en Anders Jonsen Mosvold som ble gift med en dame i min slekt som heter Dorothea Johannesdatter, f 1743 i Korgen, Nordland?Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er vel meget mulig at Anders Jonsen Mosvold kommer fra Mosvold i Meløy i Nordland. (Og da er det neppe noen slektrelasjoner til meg.)Mitt navn har sitt opphav i Mosvold i Vanse prestegjeld, ca.2 km. fra Farsund sentrum. Det var denne 5 år gamle jenta (min oldemor) her på Strømmen i Øyestad ved FT1865 Lenke som inngikk ekteskap med min oldefar som kjøpte gard på Mosvold.Hennes far (min tip-oldefar, -Anton) som står er ført øverst i husstanden er identisk med Henrik Anton Nordberg Bentsaen, som er omtalt i innlegg 6. Han var bror av sogneprest Ivar Hirscholm Bentzen.Jeg bare tenkte du kanskje hadde relasjoner til denne Bentsen-slekta fra Arendal/Øyestad/Hiis, siden du viste denne interessen.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.