Gå til innhold
Arkivverket

[#64385] Skifte i Rana 17.06.1760 på Berit Johansdatter Almli


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har kopi av skiftet etter Berit Johansdatter 17.06.1760, som jeg prøver å tyde og har noen spørsmål:1)Hva vil det si at et tinnfat veier 6 og 1/2 m2?2)Hva vil det si at en sølvgjenstand veier 4 lodd?3)Var det vanlig at en bondekone hadde 178 riksdaler, 2 ort og 2 skilling i rede penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

1) Jeg vil tro at det med vekten på tinnfatet menes 6 1/2 mark, som vil si ca. 1 1/2 kilo. Et ganske stort og massivt tinnfat, vil jeg tro. 2) Vektenheten lodd ble brukt om finere metaller (smykker o.l.). Alle disse vektenhetene ble endret, bl.a. i 1824 og 1863, men på den tiden det her er snakk om tror jeg en lodd tilsvarte i overkant av 13 gram. Sølvgjenstanden veide altså noe over 50 g. 4) En jernbismer er et veieredskap. Hvor vanlig det var at en bondekone eide over 178 rd vet jeg ikke akkurat, men var hun rimelig velstående var det nok ikke så sensasjonelt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svarene. Det er mulig at det står 6 og 1/2 mark, og kopien jeg har er ikke spesielt god(litt svak i deler av skiftet). Så det er en del jeg ikke forstår i dette omfattende skiftet, men opplysninger om 178 riksdaler, 2 ort og 2 skilling var klart og tydelig. Det samme var at formuen var på 751 riksdaler, 2 ort eller mark og 12 skilling. Fra dette ble det trukket fra noe gjeld som begynner med 63(det kan godt være et tall til bak det). Synd jeg ikke kan legge ut noe av det her, så jeg kunne ha fått hjelp med tydingen. Ganske moro med det lille jeg forstår da. Svein Edvardsens utgivelser av skifter er det jo nødvendig å ha for en for en helgelandsforsker, men jeg vil også gjerne ha noen skifter hvor jeg kan se hva de hadde de jeg forsker på. Linken som er utlagt her kan jeg jo også bruke til å søke på andre ord jeg har behov for å søke etter i forbindelse med skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

A. Hovdal skrev: «Svein Edvardsens utgivelser av skifter (...), men jeg vil også gjerne ha noen skifter hvor jeg kan se hva de hadde de jeg forsker på.»Man må nok gjøre grovarbeidet selv. Jeg ser med gru på når jeg for alvor skal begynne å gjennomgå og bearbeide et hundretalls skifter. En drivkraft i så henseende er jo at man etterpå kan flotte seg med hvor mye sølvtøy, silkeklær og bøker forfedrene eiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå har vel jeg en stor fordel fremfor en del andre, i og med at biblioteket her har mikrofilmapparat med utskriftmuligheter. Jeg har kostet på meg å ta noen utskrifter av skifter på mikrofilmer jeg har fjernlånt både når det gjelder skifter og tingbøker. Etterhvert blir det jo utlagt skifter, men jeg tror ikke jeg skal ha som mål å gjennomgå hundretalls skifter. Kanskje plukker jeg ut skifter angående dem jeg er usikker på aner på, og det er det jeg har gjort tidligere og så har det blitt med noen andre som var på samme mikrofilmen(f.eks. Berit Johansdatter Almli). Noe av det jeg har kopiert har faktisk vært ganske lesbart, og det gjelder også deler av skiftet etter Berit Johansdatter Almli.Når det gjelder anene i Trøndelag så har jo Stjørdal bibliotek også mikrofilmapparat med utskrifmuligheter, og der er det både skifter, pantebøker og tingbøker en kan se på mikrofilm. Her har jeg også forsøkt meg på å tolke en del utskrifter. Jeg er noen ganger i året i Stjørdal siden jeg har familie der. Dette ble jo litt på siden av emnet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå har vel jeg en stor fordel fremfor en del andre, i og med at biblioteket her har mikrofilmapparat med utskriftmuligheter. Jeg har kostet på meg å ta noen utskrifter av skifter på mikrofilmer jeg har fjernlånt både når det gjelder skifter og tingbøker. Etterhvert blir det jo utlagt skifter, men jeg tror ikke jeg skal ha som mål å gjennomgå hundretalls skifter. Kanskje plukker jeg ut skifter angående dem jeg er usikker på aner på, og det er det jeg har gjort tidligere og så har det blitt med noen andre som var på samme mikrofilmen(f.eks. Berit Johansdatter Almli). Noe av det jeg har kopiert har faktisk vært ganske lesbart, og det gjelder også deler av skiftet etter Berit Johansdatter Almli.Når det gjelder anene i Trøndelag så har jo Stjørdal bibliotek også mikrofilmapparat med utskrifmuligheter, og der er det både skifter, pantebøker og tingbøker en kan se på mikrofilm. Her har jeg også forsøkt meg på å tolke en del utskrifter. Jeg er noen ganger i året i Stjørdal siden jeg har familie der. Dette ble jo litt på siden av emnet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.