Gå til innhold
Arkivverket

[#64386] Edvard Karolus Jensen og Bergitte Eline Pedrikke Kjeldsdatter?


Gjest Valerius Hildonen-Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Valerius Hildonen-Nilsen

Søker etter flere opplysninger om ekteparet: Edvard Karlolus Jensen og Bergitte Eline Pedrikke Kjeldsdatter/Kjeldsen.Har følgende opplysninger:Tromsø 1878-1888, side 38, no 19, Kvindekjøn: Edvarda Bertine Josephine født 26.12.1879 døpt 14.03.1880Foreldre: Fisker Edvard Carelus Jensen, f. 1846 og Hustr. Eline Kjeldsen, f. 1850 Faddere: Kjører Hans Eliasen og hush. Ingeborg Marie, Fisker Søren Martin Johannesen og hustr. Inger Anna, Fisker Andreas Knudsen og Hustr. Martha Figenskau.Bosted: Tromsø----- KONFIRMERT Målselv i Målselv 1885 - 1901, side 144, no 23 Konfirmerte 30.06.1895: Edvarda Bertine Josefine Edvartsdtr. , f. 26.12.79, døpt 14.3.80, Troms, bosatt Sandeggen. Attest dat. 05.04.1895 A. Schøning Foreldre: Fisker Edvard Karolius Jensen og Hustr. Bergitte Eline Petrine Kjelds. Vaksinert 18.06.1894. Karakter: Nesten meget god.Som vi ser så står det først Eline Kjeldsen, ved dåp og så Bergitte Eline Petrine Kjelds. når datteren døpes. Siden såvel fødselsdato og dåp stemmer overens med dåpsopplysningene når det gjelder konfirmasjon, så går jeg utfra at dette er samme datter.Når det gjelder Bergitte Eline Petrine Kjeldsen har jeg funnet en som er født ved det navnet i 1853:FØDT/DØPT: Tromsø 1848 - 1855, s 88, no 131: Tromsø 1846 -1857, s. 196 -197, no 234 1st Juli 1853: Bergithe Eline Pedrikke ægte Foreldre: Husm. Peder Jørgensen Röstnæs og Hustru Lovise DanielsdatterI kirkebok for 1846 - 1857 står følgende om foreldre: Husmand Peder (strøket og ertattet med:) Kjeld Jørgensen, Røstnæs(Røstnes).Faddere: Ane Johansdtr., Idar Christiansdatter, Isak Haagensen, Christopher Thronsen Hjemmedøpt av Jeremias Figenskoue ?Men siden jeg ikke har til nå funnet når og hvor Edvard og Bergitte Eline P. Kjeldsen ble gift, og dermed ikke har opplysninger om deres fedre, er alt usikkert hva gjelder foreldre.I tillegg er det født ett barn i 1882, hvor det står om foreldrene: Arb. Edvard Karolus Olsen, Tromsø, f. 1846 hstr. Bergitte Eline Olsen, f. 1850Dette barnet er: Tromsø 1878 - 1888 s. 89, no 103: Karl Olaf Leonard f. 28.07.1882, døpt 03.12.1882 Foreldre: Arb. Edvard Karolus Olsen, Tromsø, f. 1846 hstr. Bergitte Eline Olsen, f. 1850Faddere: Jens Hermansen, , Hans Knutsen, Kone Else Dalsbø, Pige Martha ØverliHer står farens etternavn som Olsen, mens da datteren ble født sto det Jensen.KONFIRMASJON: Målselv i Målselv 1884 -1903, s. 217, no 28: Karl Leonard Edvardsen Fødeår/Alder: Fødested: Tromsø 28.07.1882, 03.12.1882, Att. dat. 24.09.1897 A. Schøning Farens navn: Edvard Karolus Ols Fødested: Tromsø Bosted: Elverum Stilling: Fisker (støket med to streker, kors føyt utenfor fisker) Arbejder Edvard Karolus Olsen, Tromsø Hust. Bergitte Eline Olsen f. t. Trondhjem Vaksine: 06.09.1897, A.Hansen Karakter Næsten godMors navn: Hust. Bergitte Eline Ols. Bosted: f.t. TrondhjemKunnskap: Næsten god kundskab Vaksinert: 06.09.1897 A. HansMen siden det er kun fornavnene som kan stemme og etternavnet er på begge Olsen, er det kan hende vidt forskjellige foreldre.Jeg har funnet en ved navn Edvard Carolus Olsen, med følgende opplysninger:Tromsø 1846 -1857, s. 56 - 57, no 125: Eduard Carolus Ekte Født 12.06.1848 Døpt 29.07.1848 Far: Ole Andreas Larsen Mor: h. Kirsten Larina Persd. Gaarddhr.Faddere Nikoline Johnsd., Karsten Jørensen, Hans Johansen Ane Bangsund, Ida Jondt. , Oretten Heggeludn Hjemmedåp Hjemmedøbt af Elias Klen Eriksen _______Balsfjord i Balsfjord 1863-1878, s. 93, no38 1st Okt. 1865 38. Edvard Karolus Olsen f. 12/6 48, d 29/7 48 Fødested: Gaasvær Foreldre Ole Andreas Berg Larsen Kirsten Lavine Pedersdtr. Temmelig God Christendomskubnsb Vaksine 12/8 57 B. Christensen ----------FlyttingInflyttede Tromsø 1875-1879, s. 295, no 16 Tromsø 1872-1877, s. 305, no 16: Høsten 1876 Ungk. Matros Edvard Carolius Olsen, f. 1847, for at søge Erverv. Indflytet fra Tromsøsundet og født der. til TromsøDØD, GRAVLAGT: Tromsø 1889-1899, s. 392, no 30, År 1895 1893 ? Sept. begravet: - Jordfæstet: - g. lagt= Matros og Fisker Edvard Karolus Olsen Aar: 1848 Bopel: UkjentOmkom paa Söen ved Maasø anm. af Stabtspresten 4/9 1895 ...som kan passe inn hva gjelder barnet Karl Olaf Leonard.Er det noen som har kunnskaper om dette paret og førstnevnte barn, når og hvor de giftet seg, og deres foreldre med videre så skulle jeg gjerne ha fått opplysninger om det. Eller kan gi ledetråder til å finne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Jeg ser at jeg ikke har lest innlegget nøye nok, men her er iallfall Edvard i Tromsø i 1885: LenkeHer er også nevnt en datter Konstanse A L Sørensen. Hun må vel sannsynligvis være Bergithes datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valerius Hildonen-Nilsen

Til det første har jeg funnet det samme, Edvard Carolus Olsen, men det gir støtte for at faren til Karl Olaf Leonard er denne Edvard Carolus Olsen, men når det gjelder det andre barnet, Edvarda Bertine Edvardsdatter, hvor farens etternavn er oppgitt å være Edvard Carolus Jensen og ikke, Edvard Carolus Olsen.Har den sist nevnte gått over til å hete Olsen i stedet for Jensen, selv om det virker som det er snakk om samme mor eller hverfall mor med samme navn: Bergitte Eline Petrine Kjelds.Eller kan det være snakk om en feilskriving i krikeboka da datteren Edvarda Bertine Josefine ble født, at det skulle stå Olsen og ikke Jensen?Denne Edvarda Bertine Josefine fikk et uægte barn i Målselv.Det er hverfall riktig person og foreldre, men tvil om det dreier seg om to Edvard Karolius, den ene Jensen og den andre Olsen. Det er også en Edvard Karolius Olsen i Lenvik, men han er gift med en annen og handelsmand, og får barn samtidig med at Edvarda Bertine ble født, og også senere.Så det er nok rett Edvard Karolius Olsen som vi er kommet fram til, spørsmålet er om det er riktig far til Edvarda?Det er det som skaper grå hår i hodet mitt ;0))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valerius Hildonen-Nilsen

Vel, nå var det vel ikke jeg som leste den siste linken din. For her står jo oppført under den familien, i Tromsø 1885, Edvarda B. J. som datter og må være Edvarda Bertine Josefine det siktes til. Så da skulle det tilsi at det i kirkeboken da hun ble født at farens etternavn er Olsen og ikke Jensen, og at denne feilskrivingen har fulgt datteren også ved konfirmasjonen i 1895 i Målselv.Da stemmer det nok også at faren døde i 1893 i Måsøy, og at moren med barna flyttet til Målselv. Så jeg skal sjekke denne datteren Konstanse A. L. Sørensen, som kan være et barn moren fikk før hun traff Edvard, kanskje utenfor ekteskap.Takk for linken til 1885 tellingen, har vært tidligere inne på den uten at jeg har funnet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Så vidt jeg kan skjønne så er det to muligheter: Enten er det en feilinnførsel i kirkeboka ved dåpen til Edvarda i 1880, eller så het far til Edvard Carolus enten Ole Jensen eller Jens Olsen. På den tiden brukte en normalt patronymikon, men det hendte også at barna brukte etternavnet til faren som eget etternavn.Personlig har jeg mest tro på at det er snakk om en feilinnførsel, og at denne Edvard er identisk med Edvard Carolus f. 1848 på Gåsvær. At Jensen går igjen som etternavn ved konfirmasjonen til Edvarda har sin naturlige forklaring; når konfirmanten var innflyttet fra et annet sogn, så var opplysningene vanligvis basert på attest fra det sognet hvor konfirmanten var døpt, i dette tilfellet 'Attest datert 5.4.95 A. Schøning'. På denne måten kunne feil ved dåpen bli overført til konfirmasjonen.Det som er litt merkelig med denne Edvard Carolus Olsen er at han ikke er å finne i folketellingene, hverken i 1865 eller i 1875. Nå var Edvard tydeligvis sjømann så det kan være en forklaring på at han mangler i folketellingene. Vielsen burde imidlertid finnes et eller annet sted, men jeg har ikke vært i stand til å finne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valerius Hildonen-Nilsen

Jeg har funnet Konstna Augusta Lovise født den 23. febr. 1877, døpt 13. mai 1877, født som uægte barn. Foreldre Pige Birgith Eline Petrine Kjedsdtr. (1853, K.f. 1870) Tømmernes, da utlegge som ?? Ungk. GardsSøn Søren Martin Johansen Birkenes (f. 1857, kf. 1872).Faddere: Pige Maren Kjeldsdtr. af Tromsø Pige Pauline Bertelsen af Tromsø Ungk. Laurits Jensen, mulig Roger Jensen af Tromsø ungka Hans Hansen fra Balsfjorden...Er litt usikker om fadderne er riktig skrevet. Kilde: Tromsøsund 1875-1880, s. 29, nr. 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valerius Hildonen-Nilsen

Ja, jeg er også av den oppfatning at det er mest sannsynlig en feilføring og at denne har fulgt med barnet til Målselv, at det er avskrift fra kirkeboken da hun ble dødt som er lagt til grunn og på den måten er farens navn blitt stående som Jensen og ikke Olsen som er det riktige. Dette bekreftes jo ved folketellingen i Tromsø av 1885.Jeg tror også at det at denne Edvard ikke er å finne i folketellingene skyldes at han var sjømann, og hvis det stemmer at han kom til Tromsø oppført som matros i 1876, så hadde han seilt til sjøs i en del år og fortsatte som det. Antageligvis som fisker til han omkom på sjøen i 1893.Så mine antagelser har nok vært riktige, men det er greit å få en bekreftelse på at de stemmer og ikke bygger bare på antagelser og gjetninger. Så langt viser det seg at jeg har funnet rette personer, og også en datter til, som han er stefar til.Så de har måtte giftet seg i perioden mellom disse to elste barna, Konstanse og Edvarda engang. Jeg har gått igjennom alle vielser i Troms fylke uten å finne dem, også Finnmark, men kan ha oversett noe. I perioden fra 1870 til 1880, noen steder også før 1870...kan hende jeg har ikke sett deres ekteskap., jeg mener å ha funnet henne i Tromsø i 1865 tellingen og tror også i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Jeg forsøkte å finne dåpen til Bergithe Eline Petrine Kieldsdatter, men det var ikke så helt enkelt det heller. Der finnes en Bergithe Eline Petrine døpt i Tromsø i 1853, men foreldre er oppført som Peder Jøregensen og Lovise Danielsdatter, se følgende lenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=299&idx_id=299&uid=ny&idx_side=-89>LenkeHer synes det som de geistlige nok en gang har gjort en liten bommert, for Lovise Jendine Danielsdatter giftet seg med Kiel Jørgensen 1 des 1844 i Tromsø. Kiel var 50 år og sønn til Jørgen Olsen, mens Lovise var 23 år og datter til Daniel Larsen.Kiel finnes på Balsnes ved FT-1801: LenkeBergithe er fosterdatter hos Michael Johannesen i Verftsgata i Tromsø ved FT-1865: LenkeVed FT-1875 er hun tjenestepike hos Johan Henriksen på Birkenes (i Ramfjord):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Da fant jeg lysningen for Edvard og Birgitte i Tromsø i 1877, og den viser at det er riktige foreldre du har (Ole Andreas Berg og Kjeld Jørgensen), nederst høyre side: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valerius Hildonen-Nilsen

Det er også det jeg fant tidligere når det gjelder foreldrene til Bergithe Eline Petrine, det jeg ikke har funnet som du har funnet er når de giftet seg, foreldrene hennes. Peder er jo strøket over og rettet opp til å være Kiel eller Kjeld da hun ble dødt, om jeg ikke husker feil.Så da er jeg kommet noen skritt lengre, når jeg har hennes foreldres ekteskap. Forøvrig så har jeg funnet Edvard K. Olsen og hans far og mor også i slektsider for Balsfjorden på Internett, men de hadde ikke ført inn barn til Ole Andreas Larsen Berg og Kirsten Lavine Persdtr., for i tillegg til Edvard fikk de en datter Ane Grethe Petrikke 28.10.1849, og Ole Andreas døde den 13. april 1850 som omkom på sjøen.Kirsten Lavine Persd. giftet seg så med Martin Hemmingsen f. 13.12.1821 og død 1. 10.1891 i følge kildene fra slektsidene.Så jeg har vært i kontakt med de som har laget sidene og lagt de ut på Internett uten at jeg har fått annet svar enn at de skal sjekke sitt materiale, notater mv.Forøvrig så jobber jeg også mye med etterkommere av Hildonen og innvandrere fra Finland av Hildonen til både Sør-Varanger, Vadsø og Tana og har lagt ut på mine hjemmesider mye om den delen. Har enda mye av nyere dato som ikke er kommet med.her kan du se anene framover til Finnmark fra Suvannon kylä i Finland: http://home.no.net/hiltunen/suvannon_kyla.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valerius Hildonen-Nilsen

Tusen takk, da fant du det jeg ikke har funnet. Tror nå jeg har det meste for å komme videre. Så tusen takk skal du ha, nå kan jeg sove i fred og ro for det jeg savnet er nå funnet. Så langt, til stor glede for den som har ønsket å vite noe om denne delen av sin slekt som vedkommende har visst lite om, til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.