Gå til innhold
Arkivverket

[#64390] Thomas Andersen - fra Orkdal til Leksa


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

I 1865 bor Thomas og kona som kårfolk på Nord-Leksa [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f61621&gardpostnr=165&personpostnr=1070&merk=1070#ovre>LenkeDen eneste jeg finner i 1801 med et tilsvarende navn, bor på Byneset LenkeKan noen med lokalkunnskap fortelle meg om Orkdalen i 1865 kan være samme sted som Byneset i 1801?Og kan det være den samme Thomas som blir konfirmert i 1809?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei!Det ser ut til at du har koblet riktig. De to strandsitterstedene Nerviksøra og Hovsøra på Orkedalsøra tilhørte før 1814 hvert sitt prestegjeld. Hovsøra lå under Orkdalskirka, mens Nerviksøra lå under Viggen kirke (Byneset/Børsa). Etter 1814 finner du dette området under Orkdal. -Anders Larsen og Berit Ellingsdatter bodde på Nerviksøra ved Ft 1801, men har vel flyttet over til Hovsøra.Leksa hører i dag til Agdenes kommune. Her er sikkert noen som kan bedre, men jeg tror kanskje øyene før lå under Ørland.Anders Larsen er vel denne LenkeMvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Ved vielsen er Margretes alder oppgitt til 20 år. Dette kan være Margrete Jensdatter Slagvig, konfirmert i 1818 med foreldre Jens Knudsen Slagvik og Marith Jonsdatter Slagvig, se konfirmerte piger nr. 36: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Ørland, Ministerialbok nr. 659A04 (1818-1825), Konfirmerte 1818, side 233. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2446&idx_id=2446&uid=ny&idx_side=-130>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDa kan vel dette være foreldrene i 1801 tellinga for Ørlandet: LenkeThomas og Margrethe får en sønn i 1824, Anton. Ved Antons dåp er en av fadderne Jens J. Slagvig, se nr. 48: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Ørland, Ministerialbok nr. 659A04 (1818-1825), Fødte og døpte 1824, side 74. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk til begge. Dette var fint å få litt orden på. Skjønner at det kan være vanskelig å nøste videre, både i Orkdalen og på Leksa. Men det er kanskje best grunn til å håpe på bygdebøkene for Orkdalen og Børsa(?)?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

John Tore, tror du dette kan være foreldrene til Anders Larsen?LenkeYrket som smed passer jo med han som er far ved Anders sin barndåp, og Anders var vel for ung til å komme med på noen skatteliste? Men Lars Smed og kona er nå strandsittere under Hov, og ikke vet jeg hvor det er eller om det passer med de andre plassene vi har vært innom.Fint om du har noen oppfatning om dette også. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Ja, det tror jeg nok. De blir forlovet her [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=vi16381715tr&gardpostnr=543&personpostnr=2139&merk=2139#ovre>LenkeAnders døpes her LenkeNår Anders Larsen i 1885 forlover seg med Berit Ellingsdatter Rømme, er en Thomas Larsen forlover, kanskje en bror LenkeRømme er den 3. garden på Orkedalsøra, og som du vil se etter Ft. 1801 for Orkdal også hadde mange husmenn.Jeg har også sett litt etter Berit Ellingsdatter, men hun er mer usikker. Alderen stemmeer ikke helt. Sletvold er en gard på Geitastranda, men denne stammer fra en plass under garden Skålholt i Orkdal med samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

-Jeg ser at det er blitt feil lenke til min kandidat, Beret Ellingsdatter Sletvold. -Prøver igjen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=dp16381715&gardpostnr=2520&personpostnr=17263&merk=17263#ovre>LenkePå dette kartet får du et inntrykk over området vi er i. Siden dine aner vandret her, er området betydelig utbygget og forandret.Nervik, Hov og Rømme dekker i rekkefølge østsida av Orkla mellom Thamshavn og Evjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.