Gå til innhold
Arkivverket

[#64392] Hvilken klokkerbok skal jeg tro på?


Gjest Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank H. Johansen

I jakten på primærkilder for min tipp-tipp-oldemors dødsdato i 1926, har jeg funnet to forskjellige datoer.Hun var bosatt på Gusterud i Eidskog, så det naturlige stedet å lete var i Klokkerboka for Eidskog - og jeg fant henne som nr. 18 her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=22340&idx_id=22340&uid=ny&idx_side=-278>Lenke . Altså føderådsenke Kristiane Gusterud, død 11/6, gravl. 19/6, jordf., 27/6. Men så - ytterst i høyre marg - står det ' Sagstuen, Vardal'. Altså død på Sagstuen i Vardal (hun hadde en datter der).Så jeg tenkte det var greit å sjekke om hun var innført under døde i Vardal også.Og - jo, da - der fant jeg henne som nr. 7 her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Når det gjelder ministerialbok for Vardal, så er nok ikke den innlevert ennå. De 2 siste innleverte derfra, så vidt jeg vet, er 1894-1907 og 1907-20.Den aktuelle boka ligger på Vardal Menighetskontor. Ring dit og spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Når jeg ser litt på føringen av datoer på resten av de to sidene, ser det ut til at klokkeren i Eidskog hadde litt mer orden enn klokkeren i Vardal. Så jeg heller mot å stole mest på klokkeren i Eidskog :-)Men jeg bør vel få sjekket hva som står i de to ministerialbøkene, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Sidan du spør om primærkjelder: Kristiane er tydelegvis død og gravlagd i Vardal. Då er primærkjelda kyrkjeboka (ministeralboka) der. Klokkarboka skal vere ei avskrift av kyrkjeboka. Så må presten i Vardal ha sendt melding til kollegaen i Eidskog, som har ført henne inn der også. Klokkarboka i Eidskog er ein kopi av dette igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Nåja, etter å ha bladd litt fram og tilbake i klokkerboka for Eidskog, synes jeg nå det virker som det er der hun er begravet.De som er begravet andre steder har fått '0' som løpenummer samt en merknad ytterst til høyre om hvor de er begravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

ja... eg lurte litt på det at ho hadde nummer begge stadar - men tenkte kanskje praksisen med innføringar utan nummer kom litt seinare.Vi kan vel fast at ho døydde berre éin stad og vart gravlagd berre éin stad. Då burde ho stå utan løpenummer i ei av bøkene. (Dersom det står slik i prestebøkene også, er ho sannsynlegvis registrert som to dødsfall dette året....). Det kan vere at ho har fått nummer begge stadar fordi ho døydde i Vardal og vart gravlagd i Eidskog. I så fall er presteboka for Vardal primærkjelda for dødsdatoen.Men det er vel eit stykke frå Vardal til Eidskog (?). Er det sannsynleg at dei frakta liket så langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Ja, det er tydelig at jeg må få undersøkt hva som står i de to ministerialbøkene her. Evt. finnes det vel en dødsmelding sendt til lensmannen?Skulle vel tro det gikk greit med båretransport i 1926. Det finnes minst to forskjellige 'raske' ruter. Først båt over Mjøsa og så tog enten Hamar - Elverum - Kongsvinger - Eidskog eller tog Minnesund - Lillestrøm - Kongsvinger - Eidskog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Jeg har kirkegårdsprotokoll for Vardal, holder på å skrive av denne. Etter en rask titt, så kan jeg ikke finne henne her. Kan ev se bedre etter senere. Avventer hva som står i ministerialbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Frank H. Johansen

Nå har jeg hatt en hyggelig og behjelpelig e-postutveksling med soknepresten i Vardal.Han rapporterer at det nok er klokkeren i Vardal som har blingset litt.I Ministerialboka for Vardal står det at hun døde 11/6 og ble begravet i Eidskog 19/6 og jordfestet 27/6, slik som klokkeren i Eidskog har notert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.