Gå til innhold
Arkivverket

[#64395] Hvor kom Peter Bassøe og Anne Johanne Iversdatter fra?


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Gunn (49) Jeg leser Kiøbmænd som tittel til Ole Evensen og Ole Moe. Det står nemlg et komma etter *Kiøbmænd*. Nå skal jeg se på lenken din :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser på fam s. at det er født to barn Heierdahl på Bragernes . Første i. 1830 Lenkeog en Olava Andrea Heierdal 1833 med samme foreldrepar.Vet jo ikke om det har noen tilknytning til faddernavnene? Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Fra denne http://vestraat.net/iea-o/p2963.htm *Marthe Dorthea Heyerdahl ble født den 18 august 1781 i Ringerike, Buskerud. Hun var datter av Halvor Heyerdahl og Maren Christine Cornisch. Marthe Dorthea Heyerdahl giftet seg med Hans Bassøe den 3 januar 1797 i Rakkestad. Marthe Dorthea Heyerdahl døde i 1850.* Dette kan være foreldreparet og det er jo ikke helt umulig at det er en Peter her, en etterkommer av skredder Peter Basso som døde 1740 i Fredrikshald. Jeg har ikke vært avvisende til at han hører til slekten, men jeg mener at vi må være sikre og derfor diskuterer jeg det, Per.Men Bente har funnet en god kandidat til Peter Petersen Bassøe gift 1841 i Fredrikshald. Men vi vet jo ikke om Haldenskaren har vært i Bragernes. Så vi har vel to spor å følge.Jeg fortsetter med fadderne nå fra 1823 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

(54) Nei, dette er vel ikke rett. Da er vi vel tilbake til res.kap'en og senere prost Peter Christian Bassøe, med kaptein Hans Bassøe som far. Innfløkt med så store familier! Jeg fortsetter letingen i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg finner ingen faddere i Bragernes 1822-23 ved navn Peter Basso. Kun denne Heierdahl Basso hos samme kjøpmann Hans Holst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

1. hustru til Petter Bassøe i Fredrikshald het Karen Andersdatter. 1801 tellingen er det et par damer med det navnet i nærheten der matros Petter Bassøe oppholdt seg i 1801.Legger lenke til den som bor nærmest her: LenkeEkteskap kan vel da letes etter i Halden området før 1805, ville jeg tro. Kan hende det vil gi opplysninger om hvem matrosen Petter Bassøe var?Petter Bassøe som var oppført som høker ved hustrus død i 1840, ville jeg ikke avskrive før jeg har sett vielsen. ( Kan være samme mannen??)Litt av en nøtt dette:)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg er redd jeg ikke finner vielser rett før 1805 i Halden.Digitale kirkebøker viser kun dåp fra denne tiden, slik som Anne fant en datter døpt i april 1805.Synd , da lurer jeg på om det finnes skifter etter 1.hustru som kunne klargjøre om denne Petter Bassøe er en mulighet?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg tror riktig barnefar befinner seg i den norske Bassøe-familien. Fadderen i Bragernes i 1822,nr 44 jentedåp [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1064&idx_id=1064&uid=ny&idx_side=-83>Lenke Heierdahl Bassøe som befinner seg hos kjøpmann Hans Holst, kan ikke være noen annen en sønn av kaptein Hans Bassøe i Rakkestad OG sønnesønn til sorenskriver Hieronymus Bassøe. Christian Heyerdahl Bassøe ble døpt med HEYERDAHL som mellomnavn, moren var Marte Dortea Heyerdahl, 18. november 1799. Christian Heyerdahl Bassøe ble etter hvert kjøpmann på Moss og finnes der i 1865-tellingen. Å gå i lære hos Hans Holst i Bragernes, som etter kirkeboka å dømme må ha vært en betydelig kjøpmann, må ha vært riktig skole for Christian.Kanskje hans yngre bror Peter Fredrik også først ble blinket ut til å gå handelsveien? Sorenskriveren selv måtte gå den veien før han ble assistent hos sorenskriveren i Rakkestad. Peter Fr. Bassøe er født i 1804 og konfirmert så sent som 1820 i Rakkestad. Etter konfirmasjonen kan vi tenke oss at han reiser til Bragernes for å gå i lære på stedet hvor hans fem år eldre bror allerede befinner seg. April 1823 unnfanges barnet Peter Johan. Men barnefaren må ha forandret yrkesplaner. Det finnes ikke flere spor etter ham i Bragernes, ergo har han flyttet. Peter Fr. Bassøe uteksamineres som teologisk kandidat i 1828. Opplysningene har jeg funnet i en av DA’s webbøker. Studiet tok nok ikke mer enn fem år. Lenke Men først i 1836 ordineres han som res. kapellan i Eiker. Han blir 1856 prost i Vestre Borgesyssel (i Østfold)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Veldig bra resonert, Vigdis!Støtter din teori her! Håper at du kan finne beviset , men vet ikke om det kan finnes noe som viser om den utlagde barnefader har måttet betale noe støtte til dette barnet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hyggelig at det ga gjenklang, Gunn!Det spørs om det finnes bidragssaker bevart fra denne tiden. Jeg vet ikke. Skattelister er heller ikke noe jeg har vært borti fra 1800-tallet. 1600 og 1700 tallet derimot har jeg bedre kjennskap til.Norsk slektshistorisk tidsskrift bør nok prøves ut, Kikki, for å se om det kan stå noe om at brødrene oppholdt seg i Bragernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Himmel og hav...dere er så dyktige. Så heldig jeg er som har slike engasjerte slektsvenner å støtte meg på!Jeg har kommet langt i går på barnemoren Anne Johanne, lette og fant mye bakover i kirkebøkene og på FS. Men Vigdis, jeg er litt usikker på hva du mener med NST? Hvor finner jeg dette på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Huff, dumt formulert av meg. Jeg må kanskje melde meg inn i dette NST, jeg får google å finne ut av det. Noen ganger skriver jeg før jeg tenker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Støtter samme teori som Vigdis at det må være Peter Frederik Bassøe f. 1804 i Rakkestad som er barnefaderen, den senere Res. Kapellan bosatt i Eiker, prost og Sogneprest i Råde (han fikk mange barn).Da gutten Peter Johan (= Hans)ble konfirmert 16 år gml. 1840 i Strømsøe står faderen Peter Bassøe's yrke = Handelsbetjent (det er jo nok en opplysning fra fødselsprotokollen).Det kan jo kanskje finnes en farsskapssak i Fylkesarkivet for Buskerud i Kongsberg, barn født utenfor ekteskap den gang var jo heller ikke arveberettiget medmindre faderen har lyst ham i kuld og tilegnet ham arv i sit testamente. Peter Fr. Bassøe's skifte må være i de gejstlige arkiver.Legger ved noen Bassøe'r fra Enkekassen:Her er foreldrene til Handelsbetjenten:Hans Bassøe Capitaine Premier Lieutenant af det Tellemarkske Infanteri RegimentFødt: 01-01-1757 Norge Stempelmærke: NorgeDød: 01-02-1815Notat: Fødested ifølge Ovenstad: Den Norske Hærs Officerer 1628 - 1814. Fødselsdato usikker.Hustru: Policenummer: 4893 Pensionspolice oprettet: 09 00:00:00-01-1797 Årlig Pension: 80 Indbetalt: 300 Afdragsordning: 179Mathe Dorothea HeyerdahlFødt: 18-08-1781 Rakkestad Stempelmærke: NorgeDød: 19-11-1850Notat: Født og Død ifølge Ovenstad:Den Norske Hærs Officerer 1628 - 1814Hun ble gift knapt 16 år gml. i 1797 og han var 24 år eldre! Faderen døde i 1815 da er det jo sannsynligt at guttene ble sendt av gårde til slektninge. --------------------------------------------------------Mannen det er skifte etter:Policenummer: 5773 Martha Maria BassøeFødt: 10-01-1782 Bergen Stempelmærke: NorgeDød: 01-01-1812Notat: Født ifølge Carøe: Den danske Lægestand. Dødsdato usikker.Ægtefælle Pensionspolice oprettet: 25 00:00:00-11-1799 Årlig Pension: 80 Indbetalt: 145 Afdragsordning: 200Enkekassenummer: 5773 Hans Christian Bataillons Chirurgus bed det Syndenfielske Infanteri RegimentFødt: 14-04-1771 Frederiksstad Stempelmærke: SlesvigDød: 02-11-1809Notat: Født og død ifølge Carøe: Den danske Lægestand.-------------------------------------------------------- Vet ikke hvem hun er men datter av en P.Bassøe:[url="http://runeberg.org/dbl/17/0300.html>http://runeberg.org/dbl/17/0300.htmlPolicenummer: 11401 Anne Charlotte Christine BassøeFødt: 01-01-1792Død: 18-12-1849Notat: Fødselsdato usikker.Ægtefælle Pensionspolice oprettet: 13 00:00:00-09-1811 Årlig Pension: 400 Indbetalt: 0 Afdragsordning: 1404Enkekassenummer: 11401 Thomas Peter Thortsen Auditeur ved Kongens Liw CorpsFødt: 01-01-1788Død: 01-04-1853Notat: Fødselsdato usikker.http://www.fogsgaard.org/Det er en ting som kan gjøre en lidt usikker - Peter Johan ble Sømand:Lenkedet ble hans sønn Hans Jacob også:LenkeDet finnes også:Oftedahl Bassøe, Hans: Stamtavle over familien Bassøe samt nogle oplysninger om familierne Aalborg, Haslund, Hiort, Holst, Nørbech, Oftedahl og Smith. Chria. 1899. 132pp. [ns].![ns] = H. Cappelen: Norske Slektsvåpen. 1976http://home.online.no/~cfscheel/SL-OA.HTM(BASSØE) Stamtavle over Familien Bassøe samt nogle oplysninger om familierne Aalborg, Haslund, Hiort, Holst, Nørbech, Oftedahl og Smith. Kristiania 1899. (4), 132 s. 1 foldet oversiktstavle. Priv. sjirtingryggbd. med orig. omsl. medbundet. Pent eks. Ded. fra Bjarne Bassøe på tittelbladet. 900,-55. ( — ) BASSØE, BJARNE: Provsten Peter Fredrik Bassøe's efterslekt. Tillegg til 'Stamtavle over Familien Bassøe'., Kristiania 1899. Tillegget redigert av Generalsekretær, ingeniør... 1937. 4to. (4), 30 stensilerte s. Priv. sjirtingryggbd. med orig. omsl. medbundet. Ded. fra forfatteren på tittelbladet. 450,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei! Det er så gøy det her. Jeg har i alle fall funnet dåpen til Petter Frederich og han ble da født 11 september, døpt den 17 oktober. Foreldre var Capitan Hans Bassøe og Marthe Dorothea Heyerdahl. Det er ved den uekte sønnen sin dåp 2. januar 1824 kun skrevet Peder Bassøe og ikke noe om fødested eller annet. Men jeg tror mer og mer på at dette må være den riktige barnefaren slik som Vigdis resonnerte seg frem til. KIKKI

bilete5929.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Bente/69:) Hvem kan være foreldre til den Martha Maria Bassøe som er født 10-01-1782 Bergen, og hvem er hennes mann Hans Christian, bataljonschirurg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Anne/56:) Jeg finner ikke Peder Bassøe's barn som skal være født i Halden den 8/4 1808. Når ble Peder gift med Karen Andersdatter ? Finnes andre barn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Per! I lenken til kirkeboka som Anne har lagt inn (56)finner du den utydelige dåpsinnføring på v. s. nr 42 april 6.Else Catherine far Petter Bassøe mor Karen Marie Andersdtr?Ikke lett å lese bøker herfra.Jeg finner ingen vielser i digitale kirkebøker for Halden i tiden før datterens dåp, dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til Kikki!Håper du får lånt NTS heftene som Vigdis har nevnt for deg gjennom mulig fjernlån til ditt lokale bibliotek!Om du går inn på DIStreff så er det mange som har levert data om Marthe Dorthea Heyerdahl og Hans Bassøe.Barn av ekteparet finner du listet opp i alle fall disse:Else Bassøe f. 1797? d. 1809?Hieronumus Bassøe f. 1797 Rakkestad*? d. 1836 SeljordChristian Heryerdahl Bassøe f. 1799 Rakkestad, d. 1870 MossElse Bassøe f. 1800 RakkestadMaren Christine Bassøe f. 1802 RakkestadMarthe Dorthea Bassøe f. 1807 d. 1807 Rakkestadny Marthe Dorothea f. 1809 Rakkestad, d. 1846 AremarkPeter Fredrik Bassøe f. 1804 Rakkestad, d. 1889 Oslo ( presten på Eiker)* MULIG BARNEfader på Bragernes 1824??:) Alle disse data bør nok sjekkes i kilder.( med forbehold om rett avskrift fra meg)Lykke til med ditt arbeid!Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.