Gå til innhold
Arkivverket

[#64395] Hvor kom Peter Bassøe og Anne Johanne Iversdatter fra?


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Nesten på samme tid døper søster av Hans Fredrik Bassøe , Else f. Bassøe sin første sønn på Strømsø i 1826.Legger inn den dåpen også: LenkeNå har du fått så mye å lete etter at du vel snart blir helt forvirret, men jeg håper det nærmer seg løsning snart.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

At Else Bassøe var bosatt i Strømsø, styrker teorien om Peter Fredrik, for det er vel ham du mener i innlegg 77, Gunn.NST-artikler og stamtavlen til Bassøe er det som er lettest tilgjengelig, Kikki. Du kan prøve biblioteket på Riksarkivet og Deichmanske bibliotek i Oslo for stamtavlen. Bidragsak, skatteoppgaver og militære ruller kan studeres for å finne mer, men det er tidkrevende. Jeg gikk gjennom noen årganger av Bragernes kirkebok for å finne mer om barnefar. Forlover og brudgom i Viede 1822 - 1825, fadder ved Dåp 1822-1823. Tilsvarende kan gjøres med Strømsø.Håper jeg har ledet deg i riktig retning, Kikki. Bassøe-slekten var tallrik på 1700- og 1800-tallet og rikt forgrenet, og mye oppkalling i bruk. Peter-navnet er mye brukt, fordi det er oppkalling av stamfaderen, skreddermesteren. Sorenskriveren hadde nok både en bror og en sønn med navnet, men de døde begge før 1800. Det er litt vågalt å tillegge en mann utenomekteskapelige barn. Ber derfor om eventuelle etterkommeres forståelse. Jeg regner med at de nesten 200 årene siden det skjedde er formildende omstendigheter. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Godt du passer på meg, Vigdis! Det skal selvfølgelig være Peter Fredrik Bassøe i innlegget mitt nr. 77.Var nok ikke helt våken da jeg skrev så tidlig i dag. Enig i dine vurderinger også denne runden.Gunn, som skal prøve å skjerpe meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver også å lete etter om Peter Fredrik Bassøe har vært fadder til flere barn av søsken.Den søster Else som fikk første barn på Strømsøe, flytter og får en sønn døpt i Eidsberg i 1840. Sønnen ble kalt Peter Fredrich ( oppkalling etter onkel?)Her er dåpen i kirkeboka for 1840 . Se dåp nr. 24 v. side. f. 15 apr , dpt 31 mai. Lenkefar Nils Torgersen , mor Else T. født Bassøe , Marthe Dorthea Bassøe var en av fadderene, men ikke Petter Fredrik , mors bror. Litt artig å følge denne slekta.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tar med nok en dåp hos søster Else Bassøe. Her døpes sønnen Hieronimus Christian Fredrik 29 jul 1828 i Rakkestad. Her står noen notater som jeg har litt vansker med å lese, kan hende det finnes faddernavn av interesse her:Dåp nr 84LenkeParet får deretter en datter Marthe Dorthea døpt i Halden 6 jun 1830så Christiane Fredrikke døpt 7 april i EidsbergMagdalene Olea Birgitte 7 apr 1834 Eidsbergog til slutt Peter Fredrik Torgersen 3 mai 1840.Har ikke tid til å lete etter faddernavn her i dag.Ser ut til å være bra med oppkallinger i etterslekt i denne Bassøefamilien. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Litt forsøk på tyding av teksten ved denne dåp:Foreldre: Nils Torgersen, borger i Drammen og hustru Else Bassøe , som nedkom på et besøg hos morbror?? ..... Bassøe , Haugstenn?Av faddernavn kjenner jeg igjen jomfru Marthe Dorthea , men resten blir nok gjetting fra min side.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Unnskyld at jeg blander meg inn. Har ikke fulgt med på denne debatten, men hadde bare lyst til og fortelle at her i Osen,som på den tid tilhørte Trysil, hadde vi en prest som virket her fra 1803 til 1817. Han het Andreas Bassøe. Han ble kapellan i Gran, 1794, men flyttet til Trysil i 1803, og derfra til Elverum i 1817. Bassøe skal ha vært en dyktig predikant. Det var sagt om ham at hans foredrag var lyst og grundig, at almuen aktet ham og at ungdommen i hans menighet var velopplyst. Bassøe var meget fattig. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(76:) Krambodkarl på Bragernes i 1824, Peder Bassøe (muligens sener prest), var altså i tjeneste hos kjøpmann Hans Holst på Bragernes, som muligens var en slektning av Peder. Hvis Peder var den senere presten, var det antakelig hans bror Christian som var fadder for Hans Holst's barn i 1822.Hvem kan være foreldrene til den nevnte kjøpmann Hans Holst, som altså fikk et barn døpt i 1822 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Bassøe var altså morfars far til Bergljot Bassøe som ble gift med Knut Hamsun, og senere skilt fra ham. Skilt var hun oså på forhånd fra sin tidligere ektemann. (Se ellers innlegg #9 ovenfor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet som det vises til i #88 så er det kona til Svend Holst på Bragernes som dør i 1763. Svend Holst selv er da allerede død. Arvinger i 1763 er barn og voksne barnebarn. Avdøde Anna Kirstine (g. Svend Holst) sine sønner er Peder, Niels, Hans og Mads. Hennes far hadde dermed kanskje ett av disse fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

(Per Nermo/72).Nå har jeg funnet hvem som var foreldrene til Martha Maria B. Utfra skiftet etter hennes mann ser man jo at navnene går igjen på sønnene:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=sk06021682&gardpostnr=2082&personpostnr=11941&merk=11941#ovre>Lenkeog vi vet hun er f. i Bergen 10.jan.1782, da fant jeg henne i St. Jørgens Hosptal KB (som en notice i margen)Lieutnant Bassøe's datter.Samme sted ble også broderen Peder/Peter døpt:Lenke(også han som en notice i margen i St. Jørgens Hospitals KB).Det står noe mer ved dem begge som jeg ikke kan tyde helt -kan være - sist i Bogen - eller - født i Sognet.Når vi så vet fra 1801 at Peder bodde hos faderen:Lenkeog han døde 1805 (samme bosted):Lenkefaderen døde 11.des.1812:LenkeMartha Maria giftet sig igjen 4.aug.1812:Lenke(Det er jo nok derfor hun er forsvunnet ut av Enkekassen i 1812).Hun lever ennå i 1815:LenkeSå ja hun er ut av samme slekt som det debatteres her og det kan jo tyde på at faderen Thomas er en sønn av dem her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Hadde lyst til og se om jeg fant presten Andreas Bassøe død, men var det slik og forstå at han døde i Rakkestad ? Jeg har ikke klart å finne ham, hvis han døde i 1827 ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

(92) Presten Andreas Bassøe døpt 2.2.1761 i Rakkestad, døde 22.10.1827 på gården Kirkeberg i Elverum. Han hadde da vært gift 3 ganger. Jeg har ikke sjekket dette i kirkebøker, dette er ren avskrift fra 'Stamtavle over Familien Bassøe' fra 1899.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei til alle sammen! Det er så moro å logge seg på når huset blir stille og barna forhåpentligvis sover.. Det er kanskje på tide å fortelle hvorfor jeg leter etter dette parets opprinnelse. Nå skal dere høre. En gang på begynnelsen av nittenhundretallet reiser mannen til en kvinne i familien til Amerika etter tre års ekteskap og en datter. Han blir i Amerika i atten år. Kvinnen som bor i Oslo innleder et mangeårig forhold til en mann og får ikke mindre enn fire barn med ham i denne perioden. Siden det er nært innpå etterslekten så skriver jeg ikke navn. Det hører med at ved fødsel av ett av barna skriver presten noe indignert et halvt års tid etterpå i margen at barnemoderen innrømmer at være gift og at mannen har vært borte i x år. Like fullt får hun flere barn etter det med samme person.Så skjer følgende at første og ektefødt datter reiser til sin far rett før hun er tyve år og så kommer moren etter med det minste barnet året etter. De andre barna ble satt bort. En av disse fikk etterslekt i slekten vår. Søsknene ble satt bort på hvert sitt sted og ingen visste hvem denne kvinnen som kunne sette igjen tre barn og ta med ett av disse uekte var fordi det ikke har blitt snakket om når noen kunne gjøre det. Jeg har derfor lett og lett og funnet det ene barnet etter det andre i kirkebøkene utfra hva etterslekt visste om fornavn og etternavn (som var barnefarens og ikke morens) for de fikk kontakt som voksne. Da jeg var helt sikker på at det var korrekt (navne-sammensetningene var spesielle) visste jeg med sikkerhet at det var riktig kvinne og da var det bare å lete bakover. Raskt stoppet granskingen opp nettopp fordi en av anene het Bassøe i Drammen. Tenkte litt på Bastøy med fengselet, jeg er ikke så dyktig som mange av dere på slektsforskning og visste faktisk ikke om at det fantes en Bassøe slekt slik her er debattert om så grundig og lærerikt. Anne Johanne Iversdatter fikk jeg raskt hjelp til å finne og er nå i Kongsberg i kirkebøkene der. Hun ble født i Kongsberg og døpt 30 april 1803, Gunn Huglen fant jo forbindelsen da hun står oppført med Rønnes i folketellingen og det samme står i kirkebok og er ved farens navn: Iver Olsen Rønnes, skoemager av profession født 1769 og kone Karen Margrethe Johannesdatter Schultz født 1779. Iver har jeg ikke lett bakover i tid på ennå men konen var datter av Johannes Berthelson Schultz Møller oppasser, senere mester født ca 1732 (her er kirkeboka vanskelig for en nybegynner på den slags skrft vanskelig å tyde, ikke funnet ham ennå) og kone Anne Christine eller Kirstine Christophersdatter Røgeberg. Jeg sliter med enkelte av oppslagene og må bruke tid dels pga språk, dels på grunn av håndskriften som jeg ikke er så flink til å tyde. Dersom Family Search eller søk i alle baser på Digital stemmer, skal familien ha blitt med i både skifter i Kongsbergdistriktet, tellinger for Sandsværen i Kongsberg og ser at en del nye slektsnavn dukker opp, blant annet Anthoni og Frisch osv. Schultz har jeg ennå ikke funnet i kirkebøkene der oppe. Jeg innrømmer at jeg sliter med å lese skifter, altså slik at jeg våger å legge de inn i slektstreet. Og det er i Drammen ennå en kar som visstnok er fra Vang i Hedemark på Ilselund som gifter seg med det uekte barnet Peder Johan Bassøes datter Ingeborg Sopie 27 mai 1866 i Bragernæs kirke i Drammen, en bakersvend som heter Ole Johnsen og skal være født ca 1823. Jeg finner ikke ut av det heller. Navnet hans er så vanlig og flere døpes med samme navn og jeg må nok bruke tid på dette en god stund før riktig mann er funnet. Han var i alle fall bagersvend i Drammen.Men kjære alle sammen, jeg føler meg ikke alene og ikke engstelig for at jeg ikke skal få svar på disse løse trådene etterhvert nå som jeg har fått så mye stoff å henge det hele på! Hilsen Kikki

bilete5942.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

I 1801 bodde Hans Christian og Marthe Marie i Rakkestad med sønnen Thomas 1 år på Hougsteen Nordre.De ble viet i Rakkestad 20 Des. 1799 (Nr.28) Cancellieråd Bassøe og Capitaine von Bassøe var forloverne:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7&idx_id=7&uid=ny&idx_side=-148>LenkeHans Bassøe og Marthe Dorthea Hejerdahl bodde jo også i Rakkestad på Giølstad.LenkeThomas Joachim ble døpt 10.okt. 1800:LenkeHieronÿmus (Ieronimus)ble døpt 11.des. 1801:LenkeHans ble døpt 25.Febr. 1803:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Bassøe (1757-1815) (g.m. Marte Dorthea Heyerdahl) og Martha Maria Bassøe (1782-et.1815) (g.m. Hans Christian og Abraham Ingwaldsen) ser ut til å være søskenbarn (og begge bosatt i Rakkestad i 1801), som barn av hhv. kanselliråd og sorenskriver Hieronymus Pedersen Bassøe (1726-1807 Rakkestad) og (hans antatte bror) løytnant Thomas Bassøe (1730-1812 Bergen). (Thomas er i så fall oppkalt etter sin morfar, skredder i Christiania, Thomas Hanssøn Holst (1681-1734)).Og det var altså på besøk på Haugsten (i Rakkestad) hos farens kusine Martha Maria at Hans Bassøe (på Gjølstad i Rakkestad) sin datter Else fødte sitt 2. barn i 1828. Det er vel da rimelig å anta at Else og mannen (som fremdeles var Drammens-borger) da allerede hadde flyttet fra Strømsø til Østfold (Halden ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Legger inn en lenke her til presten Peter Fredrik Bassøe som 1865 bor i Råde , som enkemann etter Thomine Christine Oftedahl.LenkeSer på distreff at det opplyses at han gifter seg på sine gamle dage med Angeline Therese Gerckens , som i 1865 var ansatt hos han.Han skal også ha fått to barn i 3. ekteskap: Peter Fredrik f. 1874Mina Angeline f. 1876Johannes Gerckens f. 1878.Riktig en produktiv prestemann:)Presten dør i Oslo i 1889 om opplysningene stemmer.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.