Gå til innhold
Arkivverket

[#64401] Joen Johannesen, Fana


Gjest kjetil tufte
 Del

Recommended Posts

Gjest kjetil tufte

Hei. Så er jeg her igjen med spørsmål om hjelp. Har sittet siden i går å lett etter Joen Johannesen Grimseide/Dyngeland/Fana. f 1798, datteren Ingeborg Johnsdatter f 1818 på Øvsttuntræet i Fana. Jeg har ikke noe mer om ham. Men jeg har funnet en ved hans navn konfirmert i Fana 15 mai 1814 som KAN være ham. Og jeg har funnet en med hans navn død i Fana: Vilkaarsmann Joen Johannesen Krokeide død 14 april 1840. Men vet jo ikke om dette er ham. Har søkt på alt jeg kan komme over og alle databaser jeg vet om. Så er det noen her inne som har muligheter til å hjelpe meg med dette også? Da datteren giftet seg var han omtalt som Legdslem, derfor er jo muligheten stor for at avdøde vilkaarsman J.J-K- er denne mannen. Mvh Kjetil Tufte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste barn jeg finner i 1801 i Fana er denne gutten, 10 år gammel. Passer ikke på den du nevner f. 1798?LenkeMulig at familien har flyttet fra Fana i 1801?Om du er sikker på fødselåret?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, dette var ikke så enkelt. Fant en Ingeborg Johnsdatter døpt her, men vet ikke om det er den datter du nevner: Lenke (Bergen)&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Fars navn og datters alder stemmer, men så var det fødestedet da?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den Joen Johansen som dør i Fana i 1840 er vel nevnt 75 år ved død, så han passer vel dårlig?Om det er samme mannen som nevnt her nr. 34 i kirkeboka? LenkeLitt forvirrende dette, men mulig jeg har missforstått?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei, prøver å hjelpe, men jeg finner ikke noen Ingeborg Johnsdtr. f. 1818 med far John Johanneson i kirkeboken for Fana. Har du funnet den, eller er det fra en vielse du har opplysningene. Når og hvor event. fant den vielsen sted?MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en Ingeborg Jonsdatter døpt med John Johannesen som far. Dåp i Manger. Se 2. side i bokkopien her:LenkeSkulle nesten tro det er den etterlyste Joen J.?Ganske forvirrende med navn og alder på denne mannen? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Forvirring øker her , ved 1865 tellingen finner jeg en Ingebor Johnsdatter på nettopp Grimseide i Fana. LenkeHun er nok født litt senere ca 1823 om det er den datter som nevnes i 1. innlegg?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Veit du at Ingeborg Johannesdtr. gift med Simon Larsen er rett person, altså utgangspunktet for den vidare leitinga?I så fall er det mykje som tyder på at ho er fødd i Haus, tillike med dei borna ho har i 1865. Det er jo ikkje langt frå Øvstuntreet til Haus-grensa (Arna). Eg ville difor ha leita i kyrkjebok over døypte i Haus rett føre 1820.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er nok dei foreldre du finn gift i Fana 1812, han frå Lilletvedt og ho frå Fanakrogen. Dei har nok budd ymse stader både i Fana og Haus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Iflg Haus-soga var Jon Jonsen f 1776 og Gudrid Andersdatter f 1780 paktere på Borge i Haus (Arna sogn). Det står ikke hvor de kom fra. De flyttet til Fana i 1821. De fikk datteren Ingebjørg i 1819 død 1894, flyttet til Tveiterås i Fana i 1849. Ingebjørg har da etternavnet Gjerstad (?), gift med Simon Larsen Håvardstun, inderst i Salbutræet.Kan dette bety at Ingebjørg var innom Gjerstad sogn først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Foreldra ser ut til å døy:Guri på Dyngeland 0105 1842 58 år gamal. Pårørande: Almisselem Joen Dyngeland.Jon Johnsen Skeystad (det kan vera eit utgangspunkt å leite etter kor han kom frå) 0701 1855 som fattiglem og enkeman på Høverstun. Det var jo der dottera og versonen budde då dei gifte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er et eller annet som ikke stemmer, Kjetil. Om man tar utg pkt i mine innlegg (20) og (21) så er det disse du søker. Enig?Så skulle man tro at de Gunn har funnet i 1865 i (10) er de rette, men der er det fire barn fra 18 til 10 år, som skal være f i Haus. Der er ingen Simon Larsen som har barn til dåp i Haus i den perioden. Og den Anders som de har i 1865 er f ca 1855, ikke 1845. De kan selvsagt ha fått to Anderser, dessuten står barna kun som 'hans barn'. Jeg mener jeg har funnet 'din' Anders i 1865, 21 år gammel tjener i Nubben LenkeEr det noen som klarer å finne ut av dette?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Fana IV s. 793Håvardstun, Husmenn, Brakane eller Gjerdet.Simon Larsson Håvardstun (fra br.4) 1820-1905 husmann fra ca. 1850. Støperiarbeider. g.m. Ingeborg Jonsdtr. f. 1819 i Haus. Bodde de siste årene på Salbu. Barn: Lars, Johannes, Elias og Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jon Jonsen Lilletvedt og Guri Andersdtr. er mine tippx2 oldeforeldre. Jon ble døpt 27.02.1780 på Lilletvedt som sønn av Jon Johnsen f. ca.1746- 20.03.1784 og Ingeborg Hactorsdtr.Seim 05.12.1756 - 13.05.1789.Jeg har ikke klart å finne ut hvor Jon Jonsen d.e kom fra, men etter mye leting fant jeg Ingeborg Hactorsdtr. som datter av Hactor Larsen f. 1730 på Øvre Fenne,Voss og død 1771 på Kleivedal i Hosanger. Han ble gift i 1754 med Anne Baltzerdtr. f. ca. 1730 (Seim?) og død 1773 på Bergsaas i Lindås.Kona til Jon, Guri Andersdtr. var døpt 06.04.1781 på Volde i Fana som datter av Anders Hansen 04.01.1750 Såkvitne i Granvin- død 13.08.1830 på Håvardstun i Fana og gift 31.03.1771 i Fana med Alithe Andersdtr. 1750 - 10.12.1834 på Håvardstun.Det er flere som har lett etter opphavet til Alithe, uten hell.Se denne debatten Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.