Gå til innhold
Arkivverket

[#64401] Joen Johannesen, Fana


Gjest kjetil tufte
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Her er trolig den første Anders Simonsen som tjenestekar i Bergen 1865, 21 år gammel.LenkeHer ligger usikkerhetsmomentet på lur når det gjelder hvem som er far til Ingeborg gift med Simon. Jeg mener det må være Joen Joensen f.1780. Dette begrunner jeg bl.a med forloveren Conrad Andersens tilknytning til familien som svigerfar til Alithe , Ingeborgs søster.Dessuten er Conrad Conradsen som er fadder (innlegg nr.31) bror til Alithes ektemann Hans Conradsen. Og med hensyn til oppkalling, Guri Andersdtrs. far het Anders Hansen.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Anders Johan Simonsen giftet seg i Korskirken i Bergen med Malene Nilsdtr.10.06.1883. Det må derfor være Anders Simonsen født 1845 som giftet seg med Rikke Martine Sørensdtr. i Birkeland 11.04.1871.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Når det gjelder Anders Simonsen f.06.05.1845.Fana og Rikke Martine Sørensdatter f.1843.Fana. har jeg slekten videre fremmover.Deres sønn Bernt(Berent)Martin Simonsen f.13.07.1880. fikk et uekte barn med min oldemor Hanna Lund Svendsen.f 1880.Haugesund. Mvh.Kjetil Tufte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det kan være verdt å nevne, at Simon Larsen var født 28.07.1820 som sønn av Lars Simonsen og Eli Andersdtr. Den samme Eli var datter av Anders Hansen Såkvitne og Alida (Aleth) Andersdtr. og altså søster til Conrad Andersen Konradsplasset.Han var altså forlover ved Simon Larsen ekteskap i 1845 med Ingeborg Joensdt.Ingeborg på sin side var søster til Alithe Joensdtr. gift med Conrads sønn Hans.Stadig like forvirret, ja nå er du i alle fall ikke lenger alene om å være det. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Bare dersom Joen Joensen Lilletvedt var hennes far. Derfor burde det vel foreligge ekteskapsløyve, dersom de altså var søskenbarn.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nesten godt å se at så flinke slektforskere på rad blir forvirret her:)Trodde det var jeg som var helt forvirret.Håper dere greier å løse denne floken sammen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Vi vet med sikkerhet at Joen Jonsen og Guri Andersdtr. fikk en datter Ingeborg i 1819 i Haus.Vi vet også at den samme Guri Andersdtr. døde på Dyngeland i 1842.Dessuten vet vi at Joen og Guri bodde noen år på Nordrevold etter returen fra Haus. Barna Anders og Alithe er født der.Men jeg har dessverre ikke bygdeboken for Fana for hånden. Den er pakket ned i påvente av flytting neste uke. Det kunne vært interessant å vite hva som eventuelt står om familien på Dyngeland.Jeg tror vi må prøve å finne Ingeborgs konfirmasjon for å bli sikre på hvem som er hennes rette foreldre.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg fant søsteren Lisbeths konfirmasjon i mai 1833, se post nr.62.Lenke Men jeg kan ikke se Ingeborg blant konfirmantene mellom 1832 og 1838. Kan det tenkes at hun er konfirmert et annet sted mens hun var i tjeneste?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Hei! Fantastisk å se hvordan dere jobber, her er mye å lære om hvordan man skal gå frem.Håper vi virkelig får nøstet opp i denne 'saken', venter i spenning. Mvh.Kjetil Tufte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da søsteren Lisbeth Joensdtr. og ektemannen Erik Johannessen døpte sønnen Johannes 23.04.1843 i Fana, var en Ingeborg Joensdtr. Haavardstun blant fadderne.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Heisann. Svar til Martin-navnet (45), mener bestemt at jeg fant det i kirkeboken. Jeg er ikke helt sikker, noterte ikke kilden. Var innom så mange steder den kvelden. Men kirkeboken/dåpen var sikkert stedet jeg fant ham med Martin som mellomnavn. Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Har du sjekket en eventuel dødsmelding etter ham? Jeg finner nemlig ingen steder at han er døpt Anders Martin. Derimot fikk han selv en sønn Andreas Martin i 1876. Martin-navnet stammer kanskje fra Rikkes far, skuespiller Søren Marthini.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Du har sikkert rett,han får sønnen Bernt Martin Simonsen f.1880.d.1956.Så da kan 'Martin' navnet stamme fra Rikkes far Søren Marthini som jeg antar er fra Dannmark- Uggeløse.Han strever jeg med å finne noe mer om? Mvh.Kjetil Tufte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det tok litt tid før jeg fant skiftet etter Berte Johanne. Det er jo et år siden jeg holdt på med dette, men hun døde altså i 1861, og om det er Rikkes mor kan skifte bety at Rikke var død før Berte, men, men, man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kanskje hun var 'adoptert' bort. Jeg vet egentlig ikke hvordan reglene var. Det var jo svake adopsjoner, men om de adde arverett etter biologiske foreldre er det vel kanskje Nedrebø som kan svare på. Kan det være sammenblanding av flere personer. Tenker på navnet til sønnen, som nevnes som Johan Constantin Clausen i skiftet.Ska vi se. Rikke og Johan burde vel være konfirmert i DK om de bodde sammen med moren. Du får starte å bla gjennom konfirmasjonsprotokollene, noen ligger vel også i databaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Når det gjelder bortsatte barn/adopterte så hadde de ikke arverett etter sine biologiske foreldre før etter 1917. Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.