Gå til innhold
Arkivverket

[#64401] Joen Johannesen, Fana


Gjest kjetil tufte
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Nå har jeg sjekket kirkeboken for DK årene 1857-1861.Da ville Rikke vært fra 14 til 19 år. Hun var ikke der. Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Jeg har sjekket kirkebøkene for Domkirkeni den aktuelle perioden men finner ingen Johan Christian(Constantin) Clausen,broren til Rikke.Kan det være slik at Berte satte barna bort etter dåpen og de ble konfimert der de ble bortsatt til?Mvh.Kjetil Tufte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, de kan nok ha vært på landet. Det er litt vanskelig å vite hvor de var da det ikke er fattigmanntall for akkurat denne perioden. Man må nesten lete gjennom konfirmasjonslistene for de aktuelle prg. Fana er jo absolutt aktuell mht Rikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Hei! Nå begynner jeg å lure,jeg ser jeg har Rikke Martine Sørensdatter ( Øvre Brattland)oppført med disse opplysningene i mitt tre.Men hun er døpt 22.10.1843.Domkirken. Født 13.10.1843.Ø.Bratland. Klarer ikkr helt å se sammanhangen her! Mvh.Kjetil Tufte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Navnet Brattland har jeg funnet i en av kirkebøkene sist helg, jeg husker ikke hvilken det var. En anne tanke når det gjelder fødsel/dåpen. både Rikke og Johan Christian er ført med samme jordmor. Hennes navn var Sofie Sullestad f.Dahm. Kan det være et spor? Ettersom hun var jordmor ved begge fødsler så er det vel sannsynlig at begge barna var født i Fana eller Bergen? I dåpen til Johan Christian står der helt til høyre at jordmoren Sullestad opplyser at guttens far er Johan Josef Muller. Da Muller døde var ikke Johan nevnt i skiftet men han kan allikevel ha vært faren og at dette ikke er blitt bekreftet at Berthe. Hun selv oppgav jo Peder Johan Clausen som far,så mest sannsynlig har hun holdt dette for seg selv...tror nå jeg. Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Det er mye som er forvirrende her, bl.a. at hun faktisk eide huset hun bodde i og samtidig bodde hun på 'strøket' hvo hun ble med barn to ganger med forskjellige fedre. Og da lurer jeg jo litt på hva hun drev med i huset sitt? og noe mer forvirrende: dersom hun var eier av eget hus må hun jo ha hatt ressurser? Samtidig har hun etternavnet Riis som er et litt bedre kjent navn. Og så har hun jo litt eminente faddere i dåpen sin? Hva er det vi ikke ser? Er det mulig å bruke elimineringsmetoden noe sted her? Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

som nevnt så har jeg prøvd tidligere, for vel 1 år siden, å finne ut litt om denne Berte Johanne Riis. Det er farlig å sette navn på det, men hun er nevnt mye i Hjemstavnsforhør av de prostituerte. Jeg tror hun drev et sted, for å si det slik. Jeg lurer på om hun er identisk med den såkalte 'Stavanger-Berta'. Nå ser vi at hun ved Rikkes konfirmasjon kalles Johannesdtr, men det kan være Johanne som er blitt il Johannesdtr. Denne opplysningen hadde ikke jeg fo et år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(83)Det er sikkert fra vielsen i 1871 du har Rikke Brattland fra?Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Birkeland i Birkeland, Klokkerbok nr. A 2 (1863-1876), Ekteviede 1871, side 75. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lenken. En setning til på siden etter. LenkeDet kan godt være at Stavanger-Barta er nevnt i flere avhør, men dette var det eneste jeg har tatt vare på da jeg skrev om Jandine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sammenligner vi dødsdatoen til Berte Johanne og dødsdatoen nevnt i Hjemstavnsforhøret ser vi at det er samme person.Man kan følge det som foregår i Rode 11-95, Banesmuget 1, ved hjelp av kartinngangen i Urbane Landskap. Man vil da se at flere uekte barn blir født på denne adressen i Bertas virketid.Det kan videre se ut for at Banesmuget 1 kun var Vertshus, 'Krogen', i Stavanger-Bertas tid.Hvor hun har fått tilnavnet Stavanger-Berta er for meg en gåte, men at det er nærliggende å tenke at hun kan ha vært fra Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser at Stavanger er nevnt i nest siste linje i innlegg nr.89, men jeg klarer ikke helt å få sammenheng i innholdet.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

'Fra Berthe Riis, eller som man undertiden ogsaa kaldte hende: Stavanger-Berthe, begav Angj. sig til Fane Spinderi, hvor hun fø...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Sikkert et skudd i blinde, men det ble født en Berthe Johanne i Stavanger 01.04.1820. Faren var en Lars Pedersen Riske. Se post nr.24 på venstre side i kirkeboka. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Jeg har begitt meg ut på dypt vann her når jeg nå har forsøkt å tyde og oversette det som står skrevet i innlegget om hjemstavnsforhøret (89) men slik jeg kan tyde det er der skrevet: 1865, Piken Jandine Marie Andersdatter, har igjen møtt fram til Politikammeret og villet foreholdes H.O.Rasmussen. erklæring av 17 april forklarer hun nå å erindre at hennes fravær fra spinneriet var tidligere enn i ........ forklaringen av 3 April 1865, oppgitt og formodentlig ...... opplyst julen eller nyttår 1859/60. Angj. hadde juledagene vært i byen og ... i tjeneste hos piken Berthe Riis, hvilken tjeneste hun tiltredte i nyere tid. Nå, etter 4-5 uker igjen forlatt da hun ikke kunne holde ut levenet Berthe Riis, der hadde vært .... på det avfeldige Kroken inntil høsten 1859 og derpå var flyttet til et hus på Nordnes, hvor ... tildeles ... inntil hennes død 30 oktober 1861. Angj. forklarer at hun vet ikke .... at Berthe Riis var nylig tilflyttet sin bopelda Angj. kom til henne ... som arbeidet hos Berthe Riis. Angj. erklærer seg enig med denne ... , og en annen kvinne som arbeidet hos Berthe Riis erklærer at hun var i fast tjeneste der men forlot den formodentlig fordi Berthe Riis var drikkfeldig og forsmedelig. Fra Berthe Riis eller ... var under tiden også ... Stavanger.Berthe begav seg angivelig til spinneriet,hvor hun får sykdom (...) hvilket hun .... Bergen Politikammer 13/.. 1865 Usammenhengende da jeg mangler en del ord, men her er iallefall noe som andre kan bygge videre på. og rette på? Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Siste setning er, helt klart:'Fra Berthe Riis, eller som man undertiden ogsaa kaldte hende: Stavanger-Berthe, begav Angj. sig til Fane Spinderi, hvor hun først afvicet, men derefter - formodentlig allerede den paafølgende dag - antaget.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg fekk lyst å prøve meg...Pigen Jandine Marie Andersdatterhar atter fremmødt paa Politikammeret, og ved at foreholdes H. O. Rosendals Erklæring af 27de April d. A. forklarer hun, nu at erindre, at hendes Fraværelse fra Fane Spinderi var tidligere end i Domicilforklaring af 3die April 1865 opgivet og formeentlig som af Rosendal oplyst Julen eller Nytaar 1859/60. Angj. havde Juledagene været i Byen og fæstedes da i Tjeneste hos Pigen Berthe Riis, hvilken Tjeneste hun tiltraadte ved Nytaarstid, men efter 4 à 5 Ugers Forløb igjen forlod da hun ikke kunde holde ud hos bemeldte Berthe Riis, der havde været Værtinde paa det offentlige V[ærts?]huus Kroken indtil Høsten 1859 og derpaa var flyttet til et Huus i Nærheden, hvor hun drev Handel og tildeels Ølskjænkning indtil hendes Død den 30 October 1861. Angj. forklarer, at hun ved ikke [...] [...] end at Berthe Riis var nylig tilflyttet sin nye Bopæl, da Angj. kom til hende, og Konen Berthe Slinde, som arbeidede hos Berthe Riis samtidig med Angj., erklærer sig enig med denne heri og med, at hun var i fast Tjeneste der, men forlod den, formeentlig fordi Berthe Riis var drikfældig og uforligelig. Fra Berthe Riis (: eller som man undertiden ogsaa kaldte hende: Stavanger-Berthe) begav Angj. sig til Fane Spinderi, hvor hun først[?] blev afviist, men derefter- formentlig allerede den paafølgende Dag- antagen-Bergen Politikammer 15de Juni 1865.J. Frisak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Gunnar,Ja, Berthe Slinde var i samme bransjen. Nevnt i flere avhørDette kan da bety at Berte Riis flyttet til rode 11-95, Banesmuget 1, i 1859, hvis Jandine husker rett. Men at det offentlige Vertshuset Kroken var i et annet hus.Tror jeg skal ta konatkt med Chr Harris for å høre om han har vært borti disse to Bertene i sin forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Se der, ja, nå fikk skrivet en sammenheng. Det var godt. En annen ting, er det noen av dere som vet hvor jeg finner den nye siden hvor kart og hus/bebyggelse og beboere i bergen finnes Jeg så her inne at den var lagt på nette for bare en eller 2 uker siden?mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.